آیا واحد مسکونی خالی باید هزینه شارژ ساختمان را بپردازد؟

شارژ ساختمان برای واحد مسکونی خالی

یکی از سوالاتی که وجود دارد این است که آیا مالکین شارژ ساختمان برای واحد مسکونی خالی از سکنه را باید بپردازند یا از پرداخت آن معاف هستند؟ در این نوشتار از مجموعه مقالات حقوقی سروش نافع دادمان به این موضوع می پردازیم.

پرداخت شارژ ساختمان برای واحد مسکونی خالی

 یکی از متداول ترین سوالات و مشکلاتی که در آپارتمان نشینی مطرح می‌شود این است که آیا واحد مسکونی که مدتی تخلیه بوده یا به ندرت از آن استفاده می شده باید شارژ را پرداخت کند یا خیر؟به عبارت دیگر قانون درباره شارژ ساختمان برای واحد مسکونی خالی از سکنه چه در نظر گرفته است؟ اما قبل از پاسخ به این سوالات ابتدا درباره شارژ ساختمتن و آپارتمان مختصری توضیح می دهیم.

شارژ ساختمان چیست؟

امروزه با گسترش زندگی شهری و افزایش جمعیت، آپارتمان‌نشینی به‌صورت یک موضوع رایج در آمده و کمتر کسی است که در خانه‌های آپارتمانی زندگی نکند. زندگی کردن در آپارتمان‌ها به دلیل وجود چند خانواده و مالک، نیازمند این است که همه افراد قوانین و مقررات ساختمان را رعایت کنند. زندگی در آپارتمان، با توجه به تراکم جمعیتی، حقوق و تکالیفی را ایجاد می‌کند یکی از این حقوق و تکالیف شارژ ساختمان است که به صورت ماهانه باید پرداخت شود.

در هر مجتمع مسکونی هزینه‌های مشترکی وجود دارد که همه‌ی ساکنان مجتمع باید سهم خود را از آن پرداخت کنند. به این هزینه‌های مشترک در اصطلاح شارژ گفته می‌شود. مجموع هزینه‌هایی که برای قسمت‌های مشترک ساختمان و برای همه باید صرف شود را اصطلاحا شارژ ساختمان می‌گویند؛ مانند هزینه‌های سرویس آسانسور، هزینه نظافت، روشنایی راهروها و … میزان این هزینه‌ها بسته به نوع مجتمع مسکونی و امکانات آن تعیین می‌شود و به صورت ماهیانه باید پرداخت شود. این موضوع بر اساس قوانین شارژ ساختمان در قانون تملک آپارتمان‌ها که در سال ۱۳۴۳ به تصویب رسیده، در نظر گرفته می‌شود و باید به مدیر مجتمع پرداخت گردد.

با توسعه شهرها و افزایش میزان شهرنشینی و همچنین گسترده شدن تعداد آپارتمان های درونش رفته‌رفته قانون آپارتمان نشینی و به تناسب آن فرهنگ آن در دستور کار قرار گرفت. به دنبال مشکلات متعددی که میان اهالی یک آپارتمان وجود داشت قانون گذار اقدام به تدوین قانون آپارتمان نشینی کرد.

آشنایی با چند اصطلاح آپارتمانی

قسمت‌های مشترک: طبق تعریف قانون تملک آپارتمان‌ها، قسمت‌های مشترک قسمت‌هایی هستند که حق استفاده از آن‌ها مخصوص استفاده یک یا چند واحد نبوده و به کلیه مالکین ساختمان تعلق دارد مانند آسانسور و راهروها.

قسمت‌های اختصاصی: قسمت‌های اختصاصی قسمت‌هایی هستند که صرفا مخصوص استفاده یک یا چند واحد بوده و دیگران حق استفاده از آن قسمت آپارتمان را ندارند. مانند واحد اختصاصی یک مالک یا نورگیری که فقط یک یا چند مالک حق استفاده از آن را دارند.

وظیفه تعیین میزان شارژ هر واحد به عهده کیست؟

بنا به تبصره یک ماده چهار قانون تملک آپارتمان‌ها وظیفه تعیین و محاسبه میزان پرداختی شارژ ساختمان به عهده مدیران آپارتمان است.

پیشنهاد مطالعه  همه چیز درباره قوانین و مقررات آپارتمان نشینی و هزینه های آپارتمان

آیا واحدهای خالی موظف به پرداخت شارژ هستند؟

آیا واحدهای خالی موظف به پرداخت شارژ هستند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که در ماده ۴ قانون تملک آپارتمان ها گفته شده حق شارژ ساختمان باید به صورت ماهیانه پرداخت شود و اینکه فرد در خانه حضور داشته باشد یا خانه به صورت خالی باشد تاثیری در پرداخت شارژ ندارد.

ماده ۴ قانون تملک آپارتمان‌ها، حقوق و تعهدات و هم‌چنین سهم هر یک از مالکان قسمت‌های اختصاصی از مخارج قسمت‌های مشترک متناسب است با نسبت مساحت قسمت اختصاصی به مجموع مساحت قسمت‌های اختصاصی تمام ساختمان به جز هزینه‌هایی که به دلیل عدم ارتباط با مساحت زیربنا به نحو مساوی تقسیم‌ خواهد شد یا اینکه مالکان ترتیب دیگری را برای تقسیم حقوق و تعهدات و مخارج پیش‌بینی کرده باشند.

پرداخت هزینه‌های مشترک اعم از اینکه ملک مورد استفاده قرار گیرد یا نگیرد الزامی است.

همچنین باید توجه داشت که حق شارژ و تعمیرات ساختمان ارتباطی به بودن و یا نبودن افراد در واحد مسکونی خود ندارد و تنها هزینه‌ای که واحدهای خالی می توانند پرداخت نکنند آب یا گاز است به دلیل آنکه آنها از آب و گاز استفاده نکرده‌اند از پرداخت هزینه مشترک ساختمان این دو مورد معاف هستند.

آیا مستاجر مسئول پرداخت شارژ است؟

قانون تملک آپارتمان‌ها، درمورد مستاجر صحبتی به میان نیاورده و صرفا تکلیف شارژ آپارتمان را به عهده مالکین گذاشته است.

با توجه به قانون تملک آپارتمان‌ها مسئول اولیه پرداخت شارژ ساختمان بر عهده مالک است نه مستاجر.

پس در صورتی‌که قرارداد اجاره بین مالک و مستاجر در خصوص هزینه‌های شارژ ساختمان سکوت کرده باشند مستاجر تکلیفی برای پرداخت شارژ نخواهد داشت. مگر اینکه عرف منطقه به گونه‌ای باشد که مستاجر را مسئول پرداخت هزینه‌های شارژ بداند.

از آن‌جایی‌ که مدیران ساختمان دخالتی در قرارداد اجاره بین مالک و موجر ندارند، در هر صورت (چه در قرارداد اجاره مسئولیت پرداخت شارژ به عهده مستاجر گذاشته شده باشد چه نشده باشد) نمی‌توانند شارژ را از مستاجر طلب کنند.

پیشنهاد مطالعه  آیا بعد از تخلیه موقت آپارتمان، فرد ملزم به پرداخت شارژ ماهیانه است؟

2 دیدگاه دربارهٔ «آیا واحد مسکونی خالی باید هزینه شارژ ساختمان را بپردازد؟»

  1. سلام . من در یک اپارتمان سه واحدی قدیمی ساز زندگی می کنم و برای مدت چهارماه این واحد کلا خالی از سکنه بوده و فقط گهگاه پسرم به آن سرکشی می کرده. الان دو واحد دیگر معتقدند که ما باید شارژ ماههای عدم حضور را هم بپردازیم . من اظهار کردم که فقط هزینه های نگهداری بعهده من است و هزینه های مصرفی اب و برق مشترک و گاز بر عهده ساکنین است . نظر شما چیست ؟

    1. سلام پول آب و گاز و برق مشترک رو میتونی پرداخت نگنی ولی بقه هزبنه ها رو با روئیت مدرک پرداخت کن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا