برای شکایت از تخلفات طلا فروشان طبق قانون چه می باشد؟

تخلفات فروشندگان طلا

احتمالا شمایی که در حال خواندن این مطلب می باشید با تخلفات صنف طلا فروشان رو به رو شده اید و اکنون دنبال نحوه شکایت از تخلفات طلا فروشان می باشید. طلا فروشان نیز همانند سایر اصناف ممکنست مرتکب تخلفاتی از قبیل گرانفروشی، کم فروشی، استفاده از ترازوهای دستکاری شده، تخلفات مربوط به عیار مصنوعات و … شوند. در این مطلب ضمن آشنایی شما با عمده تخلفاتی که ممکنست از فروشندگان طلا سر بزند؛ شما را به طور کامل با مراحل و نحوه شکایت از تخلفات طلا فروشان آشنا می نماییم.

چگونگی شکایت از تخلفات طلا فروشان

برای اینکه بدانیم شکایت خود را از صنف طلافروشان در کجا مطرح کنیم ابتدا باید ببینیم تخلفی که از او سر زده است از چه نوعی می باشد. به عبارت دیگر، برخی از این تخلفات زیر نظر اتحادیه طلافروشان قابل پیگیری و بررسی است ولی برخی دیگر از آن ها ممکن است تحت عناوین مجرمانه ای از قبیل قلب سکه و یا فروش طلای سرقتی قابل پیگیری در دادسرا باشند.

بنابراین ابتدا باید دید تخلفی که طلافروش مرتکب شده تحت چه عنوانی است و سپس مرجع صالح برای رسیدگی به شکایت از تخلفات طلا فروشان را تعیین نمود. در ادامه انواع تخلفات ارتکابی توسط فروشندگان طلا را بررسی می نماییم.

انواع تخلفات ارتکابی توسط فروشندگان طلا

در این قسمت عمده تخلفاتی را که ممکن است توسط طلافروشان ارتکاب یابد بررسی می نماییم.

ارتکاب گرانفروشی توسط طلافروشان: ممکن است طلافروشی با استفاده از نوسانات بازار ارز و نا آگاهی خریدار، قطعه طلایی را بیشتر از قیمت واقعی آن بفروشد. این موضوع از طریق انطباق فاکتور با طلای ساخته شده توسط کارشناس قابل فهم است و در صورت اثبات یک تخلف محسوب می شود و قابل پیگیری است.

کم‌فروشی توسط طلا فروشان: ممکن است  برخی از فروشندگان طلا از اطلاعی مشتری‌ها استفاده می‌کنند و طلا را با وزن کمتر از وزن مورد توافق به فروش برسانند. این موضوع نیز یک تخلف محسوب شده و قابل پیگیری می باشد.

فروش طلای عیار پایین به جای هجده عیار: در هر کشوری طلا جات با عیار خاصی به فروش می رسند. عیار معیار سنجش ارزش طلا می باشد و به کیفیت طلا اشاره دارد. در کشور ما غالبا طلا با عیار ۱۸ به فروش می رسد. حال ممکن است فروشنده ای طلایی را با عیار کمتر به جای هجده عیار به فروش برساند که در این حالت یک تخلف از جانب او سر زده و در صورت اثبات می توان از او شکایت نمود.

خرید و فروش سکه تقلبی توسط فروشندگان طلا: گاهی اوقات سکه تقلبی یا غیربانکی توسط فروشندگان طلا خرید و فروش می شود که شکایت‌های متعددی را درپی داشته است این قضیه علاوه بر تخلف صنفی ممکن است واجد وصف کیفری و قابل رسیدگی تحت مراجع مربوطه نیز باشد.

فروش نگین بدل به جای اصل: گاهی ممکن است طلا فروشان سنگ ها و نگین های بدل را به جای نگین ها و سنگ های قیمتی و اصلی به کار برند . این مورد نیز از جمله تخلفات ارتکابی طلافروشان و قابل پیگیری می باشد

فروش طلای دست‌دوم به جای نو توسط طلافروش: یکی دیگر از تخلفاتی که شاهد ارتکاب آن توسط طلافروشان بوده ایم فروش طلای استفاده شده به جای نو، می باشد که البته تشخیص طلای نو از دست دوم کمی کار سختی است ولی کارشناس به راحتیی می تواند این کار را انجام دهد.

حال سوال اینست که چنانچه قربانی چنین تخلفاتی توسط طلافروشان شدیم چه کنیم و چگونه و از چه مرجعی برای شکایت از تخلفات طلا فروشان اقدام نماییم؟ در ادامه به این مساله خواهیم پرداخت.

شکایت از تخلفات طلا فروشان

 چگونه از فروشندگان طلا شکایت کنیم؟

برای شکایت از فروشندگان طلا در ارتباط با تخلفاتی که در بالا ذکر شد، میبایست به سامانه اتحادیه طلافروشان مراجعه نموده و اقدام به ثبت تخلف خود به صورت اینترنتی نمایید. توجه داشته باشید که برای ثبت تخلف خود میبایست مشخصات قطعه طلای خود را که در فاکتور درج شده همراه داشته باشید.

شکایت از طلافروشان از طریق دادسرا

اما ارتکاب برخی از تخلفات توسط صنف طلافروشان مشمول پیگیری کیفری و از طریق دادسرا می باشد که این تخلفات از جمله به شرح زیر می باشند:

ارتکاب تقلب در فروش طلا به نحوی که دارای وصف کیفری باشد : در دادسرای محل طلا فروشی صالح به رسیدگی است.

فروش طلای سرقتی توسط طلافروشی نیز در دادسرای محل طلافروشی قابل رسیدگی است.

پیشنهاد مطالعه  مجازات جرم سرقت و دزدی طلا و جواهر از منزل در قانون چه می باشد؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا