برای شکایت از فروشگاه اینترنتی چه راهکار‌هایی وجود دارد؟

برای شکایت از فروشگاه اینترنتی چه راهکار‌هایی وجود دارد؟

امروزه با افزایش تعداد فروشگاه‌های اینترنتی، خرید از این فروشگاه‌ها مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. به دلیل مزایای حق انتخاب و مقایسه قیمت‌ها، صرفه جویی در زمان، انرژی و سهولت و دسترسی ۲۴ ساعته، خریداران فروشگاه‌های اینترنتی روز به روز گسترش می‌یابند. برای پیگیری مشکلات به وجود آمده در این روش از خرید و فروش و حل آن‌ها، به سه طریق می‌توان برای شکایت از فروشگاه اینترنتی اقدام کرد. در این نوشتار از مجموعه نکات و دانستنی های حقوقی دادمان به بررسی نحوه شکایت از فروشگاه اینترنتی می‌پردازیم.

شکایت کردن از فروشگاه اینترنتی

شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی به آن دلیل حجم زیادی از شکایات را در بر می‌گیرد که امروزه خرید کلیه کالاها و حتی دریافت خدمات حقوقی و پزشکی به صورت آنلاین و در بستر اینترنت صورت می‌گیرد.

فروشگاه‌های اینترنتی به دلیل مزایای حق انتخاب و مقایسه قیمت‌ها، صرفه‌جویی در زمان، انرژی و دسترسی ۲۴ ساعته که به مخاطبان ارائه می‌دهند باعث شده روز به روز به تعداد استفاده‌کنندگان از خدمات آن‌‌ها اضافه شود. به‌ همین دلیل با جا افتادن فرهنگ خرید اینترنتی و افزایش استفاده از خدمات آنلاین، مشکلات این‌گونه از معاملات هم بیشتر می‌شود.

راه‌های شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی کدامند؟

برای شکایت بسته به مشکل پیش آمده، راه‌های متفاوتی وجود دارد. به‌طور کلی ۳ راه شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی پیش روی شما قرار دارد:

  • شکایت از طریق سامانه نماد اعتماد الکترونیکی
  •  شکایت از طریق پلیس فتا
  •  شکایت از طریق مرجع قضایی

خرید اینترنتی

شکایت از فروشگاه اینترنتی از طریق سامانه نماد اعتماد الکترونیکی

فروشگاه اینترنتی باید دارای نماد اعتماد الکترونیکی باشد که نماد اعتماد الکترونیکی، توسط مرکز توسعه تجارت به سایت‌های دارای صلاحیت اعطا می‌شود. هدف از ایجاد این سامانه، جلب اعتماد و اطمینان در میان کاربران خدمات الکترونیکی است. اگر فروشگاهی که از آن خرید کرده‌اید، دارای نماد اعتماد الکترونیکی است، کافی است شما به سایت اینماد مراجعه؛ سپس روی آیکون ورود به سامانه ثبت شکایات از کسب و کار کلیک کنید. پس از ثبت شکایات خود می‌توانید، مشکلات احتمالی مربوط به خرید اینترنتی را پیگیری کنید.

شکایت از فروشگاه اینترنتی از طریق پلیس فتا

یکی دیگر از راه‌های شکایت، شکایت از طریق پلیس فتا است.ماهیت پلیس فتا، عملیاتی است به این معنا که به‌صورت تخصصی و از طریق تجهیز به منابع نیروی انسانی، دانشی و تجهیزاتی نسبت به تأمین امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات با رویکرد مقابله با جرایم از طریق پیش‌بینی، پیش‌گیری و کشف جرم اقدام می‌نماید.

شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت پلیس فتا، شکایت خود را در ارتباط با وب ‌سایت، سایت فروشگاه‌های اینترنتی، شبکه‌های اجتماعی، تخلف در اپلیکیشن و بازی و حتی پست الکترونیکی را مطرح کنید.

پس از ورود به سایت باید به قسمت خدمات الکترونیکی وارد شوید. پس از ورود به قسمت ثبت گزارش مردمی، باید گزارش تخلف سایت فروشگاه اینترنتی مربوطه را ارائه دهید.

پیشنهاد مطالعه  هر چیزی که درباره پلیس فتا نمی دانیم!!

شکایت از فروشگاه اینترنتی از طریق مرجع قضایی

روش دیگری نیز برای ثبت شکایات نسبت به عملیات خرید اینترنتی وجود دارد که نسبت به روش‌های قبلی، مراحل طولانی‌تری دارد و در واقع، این روش را می‌توان تحت عنوان روش قضایی برای شکایت از تخلفات فروشگاه‌های اینترنتی نام‌گذاری کرد. در این روش، برای شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی، شخص شاکی باید با داشتن مدارک کافی از جمله رسید واریز وجه و… به دادسرای جرایم رایانه‌ای در تهران و به دادسرای محل سکونت خود در سایر شهرستان‌ها مراجعه نماید و شکایت خود را با نوشتن شکواییه مطرح نماید.

کدام روش شکایت موثرتر است؟

هر یک از روش‌های شکایت از فروشگاه های اینترنتی شرایط و مزایای خاص خود را دارند که با توجه به اوضاع و احوال خاص فرد زیان‌دیده می‌توان از یکی از این روش‌ها استفاده کرد.

پیشنهاد مطالعه  مشکلات امنیتیِ کیبورد مجازی درگاه بانکی چیست و راهکار یک پرداخت امن با آن چه می باشد؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا