روش پیگیری شکایت از وکیل به چه صورت است؟

شکایت از وکیل

اصولا عقلا برای پیگیری و انجام امور به اهل فن آن رشته مراجعه می کنند تا نتیجه دلخواه برایشان حاصل شود . امور حقوقی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و خصوصا در پرونده های تخصصی و پیچیده حضور یک وکیل برای پیگیری امور ، امری ضروری است . اما حضور وکیل در پرونده لزوما به معنای برد در آن پرونده نیست و حتی در مواردی که تخلفی از سوی وکیل صورت نگرفته باشد نیز امکان باخت پرونده وجود دارد . اما این نکته که گاهی اوقات وکیل ، با کم کاری و یا دانش کم ، موجب ضرر رساندن به موکل خود می شود ، امری غیر قابل انکار است . موکل در این موارد باید چه اقدامی انجام دهد ؟ آیا امکان شکایت از وکیل و طرح دعوا علیه وکیل فراهم است ؟ در پاسخ به این سوال باید گفت بله ، امکان شکایت از وکیل در مراجع قانونی زیربط مهیا است . در ادامه به توضیحات کاملی در خصوص نحوه شکایت از وکیل و نحوه تجدید نظر از رای دادگاه انتظامی وکلا می پردازیم .

نحوه شکایت از وکیل

قبل از آنکه به طرح شکایت از وکیل اقدام کنید ، ابتدا بهتر است موضوع دعوا و روند رسیدگی به پرونده و نهایتا رای صادره توسط دادگاه را با یک حقوقدان در میان گذاشته و نظر او را در خصوص عملکرد وکیل جویا شوید .

از آنجا که فرآیند رسیدگی در دادسرا و دادگاه ها طولانی و زمان بر است ، چه بهتر که ابتدا از موجه بودن دلایل و ادعای خود اطمینان حاصل کنید و سپس اقدام به طرح شکایت داشته باشید ، زیرا گاهی اوقات میزان خشم و اندوه موکل از رای صادره موجب می شود که بی جهت وکیل را مقصر بداند .

در صورتی که نهایتا رفتار و عملکرد وکیل را اهمال کارانه و یا استدلالات و دلایل ادعایی او را موجب ضرر رساندن به خود دانستید ، باید برای طرح شکایت ابتدا به کانون وکلایی که وکیل در آن عضو است ، مراجعه کنید . بعد از آن شکایت کتبی یا شفاهی شما از وکیل ثبت شده ، به امضای شما رسیده و به دادسرای انتظامی وکلا ( نزد دادستان انتظامی ) فرستاده می شود .

در این زمان رسیدگی به پرونده آغاز شده و ابتدا باید به موجه بودن یا بلاوجه بودن ادعای شاکی مورد بررسی قرار گیرد . در دادسرای انتظامی وکلا به اتهامات رسیدگی شده و در صورت وارد دانستن این اتهامات ، کیفرخواست صادر می شود . بعد از صدور کیفرخواست پرونده برای رسیدگی و تعیین تکلیف به دادگاه انتظامی وکلا ارسال می شود .

اما در صورتی که دادسرا اتهام وارده را موجه تشخیص نداده یا دلایل ارائه شده را کافی نداند و وکیل را بی گناه تشخیص دهد ، قرار منع تعقیب وکیل را صادر می کند و در این حالت شکایت شاکی از موکل رد می شود . این قرار به این معنی است که شکایت وارد نیست و عملکرد وکیل اشتباه نبوده است .

تخلفاتی که ممکن است از وکلا سربزند و شما بابت آن بتوانید از وکیل خود شکایت کنید می تواند شامل موضوعات زیر باشد ، البته این موارد احصایی نیستند و می توانند موضوعات دیگری را هم شامل شوند :

۱- خودداری وکیل از شرکت در جلسات دادگاه پرونده ای که او وکالت آن را برعهده دارد .

۲- استعفا از پرونده در زمانی که شما وقت برای معرفی وکیل دیگری نداشته باشید .

۳- افشای اسرار مربوط به موکل یا پرونده

۴- خودداری از تحویل یک نسخه از وکالت نامه به موکل

۵- خیانت به موکل یا تبانی با طرف دعوای پرونده او

پیگیری شکایت از وکیل

رسیدگی به شکایت از وکیل

همانطور که گفته شد بعد از صدور کیفرخواست ، پرونده به دادگاه انتظامی قضات برای تعیین تکلیف ارسال می شود . اما صدور کیفرخواست به معنی تخلف و محکومیت قطعی وکیل نیست و صرفا به این معنا است که امکان صحت اتهام انتسابی به وکیل وجود دارد . بعد از وصول پرونده به دادگاه انتظامی وکلا ، دادگاه رونوشتی از ادعانامه را به وکیل ابلاغ می کند .

در صورتی که نیاز به حضور و توضیح وکیل باشد ، وی برای ادای توضیح و دفاع از خود احضار می شود و در غیر این صورت دادگاه بدون تشکیل جلسه رسیدگی ، اقدام به صدور رای می کند . دادگاه ممکن است وکیل را خاطی تشخیص داده و برای او مجازاتی در نظر گیرد و یا آنکه او را بی گناه دانسته و حکم برائت او را صادر کند .

پیشنهاد مطالعه   تعهدات وکیل و موکل در قبال همدیگر چه می باشد؟

مجازات هایی که ممکن است برای وکیل در نظر گرفته شود به شرح ذیل هستند :

۱- اخطار کتبی

۲- توبیخی که همراه با درج در پرونده باشد .

۳- توبیخی که با درج در مجله و روزنامه کانون همراه باشد .

۴- تنزل درجه وکیل

۵- ممنوعیت وکالت به مدت ۳ ماه تا سه سال

۶- محرومیت دائم از شغل وکالت

اعتراض به قرار و رای دادسرا و دادگاه انتظامی وکلا

ممکن است با وجود آنکه دادسرا انتظامی وکلا ، قرار منع تعقیب و یا دادگاه انتظامی وکلا ، رای بر برائت وکیل از اتهام انتصابی را صادر کند ، شاکی همچنان خود را محق بداند . زمانی که از دادسرای انتظامی وکلا قرار منع تعقیب صادر شود ، شاکی و رئیس کانون وکلا می توانند نسبت به این قرار اعتراض کنند .

در واقع شاکی و رئیس کانون وکلا در صورت نارضایتی از قرار صادره ، باید ظرف ده روز از ابلاغ به دادگاه انتظامی وکلا مراجعه کرده و اعتراض خود ثبت کنند . اگر دادگاه قرار منع تعقیب را درست تشخیص ندهد ، راسا وارد مرحله رسیدگی به پرونده و صدور رای خواهد شد .

در صورتی که دادگاه وارد مرحله رسیدگی شده و رای صادر کرد ، می توان از رای این دادگاه ظرف مدت ۱۰ روز در دادگاه عالی انتظامی قضات تقاضای تجدید نظر کرد . البته این حق صرفا برای شاکی به رسمیت شناخته شده است و وکیل یا رئیس کانون وکلا تنها در موارد محدودی می توانند تقاضای تجدید نظر کنند .

منطقا وکلا برای پیگیری پرونده ها و دفاع از موکلان خود در مراجع قضایی مستحق دریافت حق الوکاله می شوند . در بیشتر اوقات حق الوکاله وکلا در قرارداد وکالت مشخص می شود اما در صورتی که در قرارداد بر مبلغی به عنوان حق الزحمه وکیل توافق نشده باشد و یا فرضا از عباراتی مانند مطابق تعرفه استفاده شود ، ملاک در محاسبه دستمزد ، آیین نامه تعرفه حق الوکاله وکلا دادگستری است .

پیشنهاد مطالعه  فرم درخواست وکیل

5 دیدگاه دربارهٔ «روش پیگیری شکایت از وکیل به چه صورت است؟»

  1. من از وکیلم بدلیل کوتاهی در موارد زیر: عدم حضور در جلسات رسیدگی دادگاه و عدم اطلاع تاریخهای رسیدگی و عدم ارسال و آگاهی بمن از ابلاغیه های قضایی که در نتیجه موجب اطاله دادرسی و رد شکایت گردیده، از طریق سایت کانون وکلا فرم شکایت از وکیل و مستندات آن را تکمیل کرده و با پرداخت یک میلیون ریال بصورت اینترنتی از درگاه بانک ملت، و دریافت کد رهگیری و ارسال آن شکایت کرده ام حال با توجه به اعلام شماره موبایل خودم چگونه و از چه کانالی پیگیری این شکایت را انجام بدم ؟؟؟؟

    1. سلام خانم عرب خوبی باید تو سایت کاون بری و شماره ارتباط با کانون رو بردار ی تماس بگیری اونها بهت میگن

  2. کامبیز فرشید

    باسلام واحترام .ضمن تشکر از بابت این اقدام ارزنده و قابل تقدیرتون خواستم عرض کنم که متاسفانه من گرفتار یک وکیل کلاش شدم که از عدم سواد و اطلاعات حقوقی ام سوء استفاده کردو ازمن بدون عقد قرارداد و تنها با یک وکالت نامه محضری وبدون کوچکترین اقدامی جهت پیشبرد پرونده شکایتم (که درنهایت منجر به باختم هم شد )و به اجراگذاشتن چکهای من شکایت کردم‌.الیته در کانون وکلا همزمان به بستگان درجه یک وی برای عدا سوء استفاده و بازی با آبرویم‌متوصل شدم ولی هیچکدام ازبرادران وبستگان وی بدلیل مسبوق به سابقه بودن کارهای وی پا پیش نگذاشتن و حتی صحبت ووساطت برادر بزرگترش نیز دروی اثر نکرد .کاتون حگم تخلف وکیل را داده ولی هنوز چندین ماه استکه در پله های دادگاه گیر کرده و حسابهای من مسدود شده من چکارکنم ..لطفا راهنماییم کنید

    1. سلام
      شما میتوانید به کانون وکلایی که وکیل مورد نظر عضو آن هستن طرح شکایت کنید و بعد از شکایت کتبی و شفاهی به دادسرای انتظامی وکلا ارسال کنید .
      در دادسرای انتظامی وکلا به اتهامات وکلا رسیدگی میشود.

  3. نصرت اله اکبری

    با سلام و احترام
    با توجه به ضعف شدید سیستم قضایی در دعاوی تجاری ، تخلفات وکیل و رسیدگی به آن در کانون وکلا ، موضوع پیچیده ای خواهد شد.
    آیا دادسرای انتظامی ، می تواند در این خصوص با ارجاع پرونده به شخصی با تخصص تجاری ، بدرستی عمل نماید ؟
    آیا شخص خاصی در دادسرای انتظامی برای رسیدگی به پرونده تخلف وکلا در پرونده های تجاری وجود دارد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا