۱۰ نکته مهم درباره صدور پروانه ساختمانی

صدور پروانه ساختمانی چیست؟

در این نوشتار از مجموعه نکات و دانستنی های حقوقی مشاورین املاک دادمان به بررسی ۱۰ نکته مهم درباره صدور پروانه ساختمانی اشاره میکنیم. اما قبل از آن ببینیم  پروانه ساختمان چیست؟

پروانه ساختمان یک سند مهم هنگام ساخت و ساز است که شهرداری‌ها برای ملک صادر کرده و در اختیار مالک قرار می‌دهند. طبق قانون برای ساخت هر ساختمانی با هر کاربری (اداری، تجاری، مسکونی، تفریحی، صنعتی و …) باید از مرجع صلاحیت‌دار مجوز صدور پروانه ساختمانی گرفت.

در صدور پروانه ساختمانی چه اطلاعاتی قید می‌شود که انقدر مهم است؟ 

  1. تعداد طبقات
  2. نوع اسکلت ساختمان
  3. مشخصات متقاضی صدور پروانه
  4. مساحت
  5. کروکی زمین ملک
  6. شماره پلاک ثبتی
  7. نام و نام خانوادگی مهندس ناظر
  8. شماره پروانه نظام مهندسی مهندس ناظر
  9. تاریخ صدور پروانه
  10. نام و نام خانوادگی مالک یا وکیل قانونی او
  11. نوع مالکیت ملک اعم از بخش دولتی، بخش خصوصی، بخش تعاونی

صدور گواهی پایان ساختمان

۱۰ نکته مهم درباره صدور پروانه ساختمانی

نکته ۱:

پروانه ساختمانی بر مبنای محل مشخص شده در نقشه و یا کروکی سازمان نقشه‌برداری صادر می‌شود. لذا فقط برای ساختمان در محل مذکور معتبر است.

هر وقت معلوم شود محل مورد ساخت غیر از محل تعیین شده در این پروانه است؛ پروانه از درجه اعتبار ساقط و ساختمان به عنوان ساختمان بدون پروانه تلقی شده و مشمول مقررات قانونی مربوطه خواهد بود.

نکته ٢:

این پروانه صرفاً از لحاظ شهرداری صادر شده و از نظر احراز مالکیت و هر نوع دعوای ملکی حقوقی هیچ گونه سندیتی نخواهد داشت. در صورتی که محل مورد تقاضا قبل از ساختمان در اجاره باشد صدور پروانه ساختمانی ، مجوز تخلیه ملک نخواهد بود .

نکته٣:

هرگاه مشخصات تعیین شده در نقشه‌های مصوب با مندرجات این پروانه از نقطه‌نظر جزئیات فنی و اجرایی فرق کند، فقط مندرجات این پروانه ملاک عمل خواهد بود.

لازم به تذکر است این پروانه و نقشه ارائه شده به شهرداری و یا فتوکپی آن‌ها باید همیشه در محل کارگاه در دسترس باشد.

نکته۴:

هرگاه در حین عملیات ساختمان معلوم گردد که ساختمان در فاصله کمتر از ۴۰ متری کابل فشار برق خطوط هوایی برق منطقه‌ای قرار گرفته است؛ صدور پروانه ساختمانی از درجه اعتبار ساقط بوده و فقط با ارائه اجازه‌نامه لازم از شرکت برق منطقه مورد ادامه ساختمان مجاز خواهد بود.

نکته ۵:

کلیه عملیات اجرایی ساختمان باید زیر نظر مهندس ناظر قید شده در پروانه (که از طرف مالک به شهرداری معرفی شده) انجام گیرد.

چنانچه ادامه نظارت بر اجرای ساختمان توسط مهندس ناظر معرفی شده، مقدور نباشد مالک ملزم به اخذ گواهی مبنی بر انجام عملیات ساختمانی طبق ضوابط و معرفی مهندس ناظر جدید می‌باشد.

بدیهی است تا رسیدگی به عملیات انجام شده و معرفی و اخذ تعهد لازم توسط مهندس ناظر جدید، ادامه کار به هیچ عنوان مجاز نیست.

صدور گواهی پایان ساختمان توسط شهرداری منوط به ارائه تأییدیه مهندس ناظر و یا مهندسین ناظر در صورت تغییر مهندس ناظر مبنی بر اجرای ساختمان بر اساس نقشه و ضوابط پروانه و گواهی استحکام بنا در زمان نظارت به شهرداری می‌باشد.

نکته ۶:

مالک و ناظر هر دو موظف‌اند به‌منظور دریافت یک نسخه از پروانه ساختمان در شهرداری حاضر شوند و زیر نسخه‌های رونوشت پروانه را برای ضبط در پرونده امضا کنند.

نکته ٧:

چنانچه مالک در مدت مندرج در پروانه ساختمان عملیات ساختمانی را تکمیل نکند؛ در پایان مهلت مقرر، ملزم به تمدید پروانه و یا اخذ پروانه جدید است. در غیر این صورت پروانه قبلی فاقد اعتبار قانونی است.

نکته٨:

صدور برگ عدم خلاف و پایان کار به درخواست مالک، همراه با ارائه گزارش عملیات صورت گرفته توسط مهندس ناظر مورد رسیدگی قرار گرفته و اقدام لازم معمول می‌گردد.

نکته٩:

طبق قانون مالک مکلف است شروع عملیات ساختمانی را کتباً به اطلاع مهندس ناظر رسانده و رسید دریافت کند.

نکته ١٠:

چنانکه پروانه به‌منظور احداث بنا صادر شود و در صورت وجود بنای قدیمی، قبل از انجام عملیات ساختمانی، تخریب بنا زیر نظر مهندس ناظر الزامی است.

پیشنهاد مطالعه  برای صدور گواهی پایان کار ساختمان چه مدارکی مورد نیاز می باشد ؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا