آیا ضامن پس از پرداخت پول به بانک می‌تواند پول خود را از وام گیرنده پس بگیرد؟

ضامن و وام گیرنده

آیا ضامن پس از پرداخت پول به بانک می‌تواند پول خود را از وام گیرنده پس بگیرد؟ بر اساس قانون ضامن پس از پرداخت بدهی وام گیرنده می‌تواند به پول خود برسد. در این نوشتار از مجموعه نکات حقوقی دادمان به طور مفصل به مضوع بازپس گیری پول توسط ضامن از وام گیرنده می پردازیم.

ضامن و وام گیرنده به چه کسانی اطلاق میشود؟

همه ما با دریافت وام از بانک و نیاز به داشتن ضامن آشنا هستیم و می‌دانیم برای دریافت وام از بانک باید حتما ضامن معتبر معرفی شود. این ضامن برای آن به بانک معرفی می شود تا در صورتی که وام گیرنده مبلغ وام را به بانک پرداخت نکرد بانک بتواند به ضامن مراجعه کرده و پول را از او دریافت کند.

این ضامن برای آن به بانک معرفی می شود تا در صورتی که وام گیرنده مبلغ وام را به بانک پرداخت نکرد بانک بتواند به ضامن مراجعه کرده و پول را از او دریافت کند. اما در صورتی که وام گیرنده خود پولش را پرداخت نکند شخص ضامن باید با توجه به ضمانتی که داده مسئول است برداخت بدهی مدیون اصلی باشد.

در جامعه ی امروز ضامن بسیار کمیاب شده است زیرا مدیون اصلی ناپدید شده و در اینصورت ضامن می ماند و بار سنگین بدهی بدهکار اما پس از اتفاق افتادن این نتیجه ناگوار برای ضامن، بسیاری براین باورند که هیچ کاری نمی توان کرد جز پرداخت اقساط بدهکار در سر موعد اما به هیچ وجه ینطور نیست.

با این وجود موضوعی که باید به آن توجه داشت این است که پس از پرداخت پول بانک توسط ضامن، او می تواند به کسی که وام را دریافت کرده مراجعه کند و پول خود را از او پس بگیرد.

پیشنهاد مطالعه  انواع وثایق بانکی برای دریافت تسهیلات (وام)

عده‌ای فکر می‌کنند در صورتی که ضامن تمام پول را به بانک پرداخت کند دیگر نیازی نیست بخواهند مبلغی بپردازند اما بر اساس قانون شخص ضامن می‌تواند پول خود را به صورت کامل از وام گیرنده پس بگیرد.

ماده ۷۰۹ قانون مدنی بیان می کند که :

ضامن حق رجوع به مضمون عنه را ندارد، مگر بعد از ادای دین. بنابراین می توان نتیجه گرفت که ضامن پس از پرداخت دینی که ضمانت آن را بر عهده گرفته است، می تواند به مدیون (مضمون عنه) رجوع کند و حق خود را بگیرد به اینصورت که ضامن می تواند در زمان توافق بر ضمانت، از مدیون ضمانت هایی را بگیرد.

بدین ترتیب که مدیون به مقدار مبلغ مورد ضمانت به ضامن سفته یا چک داده و خیال ضامن را از بابت بازپرداخت اقساط یا دیگر تعهدات راحت کند. البته باید به چند نکته توجه داشت؛ ابتدا این که این کار به این دلیل است که بتوان مدیون اصلی را مورد تعقیب کیفری قرار داده، بلکه از ترس زندان و محدودیت هایی از قبیل مسدود شدن حساب بانکی، محرومیت از داشتن دسته چک به طور موقت یا دائم، حق ضامن را ادا کند.

چک ضمانت وام
به این خاطر ضامن در فقره یا فقره های چک ضمانت وام که از کسی که ضمانتش را می کند، باید این موارد را رعایت کند:

چک باید تاریخ دار باشد، یعنی این که اگر آخرین قسط وام ۵ سال دیگر است، تاریخ مندرج در چک ضمانت وام بعد از این تاریخ ذکر شود و دیگر آن که تاریخ صدور چک ضمانت وام در آن (گوشه و پایین چک) ذکر نشود، بر این اساس بند (ه) ماده (۱۳) قانون صدور چک ضمانت وام چنین بیان می دارد:

«در صورتی که ثابت گردد چک بدون تاریخ صادر شده و یا تاریخ واقعی صدور چک مقدم بر تاریخ مندرج در متن چک باشد صادرکننده چک ضمانت وام قابل تعقیب کیفری نیست»

دیگر آن که در متن چک هدف از پرداخت چک که همان تعهد یا شروط می باشد، ذکر نشود و نیز چک حتما دارای امضا باشد.

این ضامن برای آن به بانک معرفی می شود تا در صورتی که وام گیرنده مبلغ وام را به بانک پرداخت نکرد بانک بتواند به ضامن مراجعه کرده و پول را از او دریافت کند. اما در صورتی که وام گیرنده خود پولش را پرداخت نکند شخص ضامن باید با توجه به ضمانتی که داده مسئول است برداخت بدهی مدیون اصلی باشد.

پیشنهاد مطالعه  تسهیلات بانکی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا