مالکیت طلا پس از طلاق با چه کسی است؟

مالکیت طلا پس از طلاق

مالکیت طلا پس از طلاق ، با زن می باشد، مگر اینکه طلا به زن، امانت داده شده یا هبه شده باشد که با شرایطی، قابل استرداد است. در این نوشتار از مجله حقوقی دادمان به بررسی تمام جوانب این موضوع می پردازیم.

بر اساس ماده ۷۹۵ قانون مدنی:

(هبه، عقدی است که به موجب آن، یک نفر، مالی را مجانا به شخص دیگری تملیک می کند.) براساس بخش آخر همین ماده، به موجب عقد هبه، زن، مالک طلا می شود و می تواند هرگونه تصرفی در آن بکند.

مالکیت طلا پس از طلاق به شخصی تعلق می گیرد که مال به او هدیه شده است. بنابراین، در صورتی که طلا و جواهر به زن هدیه داده شده باشد، مالکیت آنها بر اساس قانون به خود زن تعلق دارد.

برای تعیین تکلیف مالکیت طلا پس از طلاق و جدا شدن زن و مرد، باید دادخواست استرداد طلا و رجوع از هبه، توسط شوهر، تنظیم و ثبت شود.

پیشنهاد مطالعه  هبه در مهریه چیست و انواع هبه در قانون چه می باشد؟

شرایط رجوع از هبه و مالکیت طلا پس از طلاق

در صورتی که عقد هبه را یک عقدی جایز بدانیم شخص هبه کننده هر زمان که بخواهد می‌تواند این عقد را بر هم زند و مال هبه شده را دوباره از آن خود نماید. اما این رجوع به هبه در بحث مالکیت طلا پس از طلاق باید در شرایط خاصی صورت بگیرد این شرایط عبارتند از:

  • زمانی زوج می‌تواند تقاضای استرداد طلا از زوجه نماید که این مال هدیه داده شده از بین نرفته باشد.
  • هنگامی استرداد طلا از زوجه برای زوج قابل اقامه است که مالکیت مال هبه شده انتقال داده نشده باشد.
  • اگر در مال هبه شده تغییراتی صورت گیرد زوج نمی‌تواند تقاضای استرداد طلا از زوجه را داشته باشد.
  • در صورتی که هبه صورت گرفته از نوع هبه معوض (یعنی در ازای مال یا حقی دیگر) باشد و عوض هبه هم دریافت شده باشد، زوج دیگر نمی‌تواند از زوجه تقاضای استرداد طلا نماید.

در بحث مالکیت طلا پس از طلاق ، طلا‌ها و هدایای که مرد یا خویشاوندان وی به مناسبت‌های مختلف به زن هدیه داده‌اند متعلق به وی است و می‌تواند هر گونه دخل و تصرفی در آن‌ها داشته باشد. اما اگر این طلا‌ها به عنوان هدیه به زن داده نشده باشد، مرد می‌تواند به هنگام طلاق، تقاضای استرداد طلا از زن را در دادگاه مطرح کند.

به عنوان مثال مرد می‌تواند ادعا کند که طلا‌ها به عنوان امانت در دست زن بوده است مثلا مرد طلا‌ها را به عنوان سرمایه خریده است و به زن سپرده تا از آن‌ها نگهداری کند. البته مرد برای اینکه بتواند در خصوص استرداد طلا از زوجه درخواستی داشته باشد باید بتواند برای ادعای خود سندی همانند فاکتور خرید طلا و جواهرات را ضمیمه تقاضای خود نماید در غیر این صورت امکان اثبات این تقاضا برای مرد بسیار سخت می‌باشد.

پیشنهاد مطالعه  تقسیم ارث طلای مادر بین بازماندگان طبق قانون به چه صورت می باشد؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا