مجازات خرید و فروش و مصرف گل (ماری‌جوانا) یا وید یا گرس در قانون چیست؟

مجازات استعمال گل (ماری‌جوانا)

امروزه گل (ماری جوانا) به عنوان یکی از شایع‌ترین مواد مخدر در دسترس همه افراد قرار گرفته است. بسیاری از افراد به تصور این که گل اعتیادآور نیست، آن را مصرف می‌کنند. اما نباید فراموش کرد که ماری‌جوانا یا گل نیز مانند دیگر مواد مخدر سنتی و صنعتی دارای قدرت توهم‌زایی است و به همین دلیل نیز می‌تواند زمینه را برای بروز انواع فساد و جرم آماده کند. ما در این مقاله از مجله حقوقی موسسه دادمان قصد داریم تا شما را با مجازات خرید و فروش و مصرف گل (ماری‌جوانا) آشنا سازیم.

مجازات حمل و خرید و فروش و مصرف گل (ماری‌جوانا)

شاید برای شما جالب باشد که بدانید، قانون‌گذار هیچ مجازاتی را برای مجازات خرید و فروش و مصرف گل (ماری‌جوانا) به صراحت اعلام نکرده است. اما عدم ذکر نام ماده نمی‌تواند فرد را با برائت از محکومیت مواجه کند. مطلبی که باید بدانید این است که مجازات خرید و فروش و مصرف گل (ماری‌جوانا) طبق رویه دادگاه، همان مجازات حشیش در نظر گرفته‌شده است. به همین دلیل برای شرح میزان مجازات خرید و فروش و مصرف گل (ماری‌جوانا) ، از مطالب ذکر شده در خصوص حشیش استفاده می‌کنیم.

مجازات قاچاق گل (ماری‌جوانا)

همانطور که بیان شد در مورد خرید ماده مخدر گل حکم خاصی وجود ندارد و باید به حکم ماده مخدر حشیش رجوع کرد. از نظر قانون، این دو ماده مخدر، دارای مجازات یکسانی در زمینه خرید هستند. در صورت قاچاق و حمل و خرید و فروش گل (ماری‌جوانا)، حکم دادگاه بر اساس میزان مواد مخدر گل، به شرح زیر است:

  1. تا ۵۰ گرم، تا ۳ میلیون ریال جریمه نقدی و تا ۵۰ ضربه شلاق
  2. بیش از ۵۰ گرم تا ۵۰۰ گرم، از ۴ تا ۵۰ میلیون ریال جریمه نقدی و ۲۰ تا ۷۴ ضربه شلاق و در صورتی که دادگاه لازم بداند تا ۳ سال حبس
  3. بیش از ۵۰۰ گرم تا ۵ کیلوگرم، ۱۵ میلیون ریال تا ۶۰ میلیون ریال جریمه نقدی و ۴۰ تا ۷۴ ضربه شلاق و ۲ تا ۵ سال حبس
  4. بیش از ۵ کیلو تا ۲۰ کیلو، ۶۰ تا ۲۰۰ میلیون ریال جریمه نقدی و ۵۰ تا ۷۴ ضربه شلاق و ۵ تا ۱۰ سال حبس و در صورت تکرار جرم، برای بار دوم، علاوه بر مجازات ذکر شده، به مصادره اموال و برای بار سوم به اعدام محکوم خواهد شد.
  5. بیش از ۲۰ کیلو تا ۱۰۰ کیلوگرم، علاوه بر مجازات ذکر شده در شماره ۴، به ازای هر کیلو، ۲ میلیون ریال به مجازات جزای نقدی مرتکب اضافه می‌شود. در صورت تکرار جرم، مجرم اعدام خواهد شد و اموال او نیز مصادره می‌شود.
  6. بیش از ۱۰۰ کیلو، علاوه بر مجازات جریمه نقدی و شلاق ذکر شده در شماره ۴ و ۵، مجرم به حبس ابد محکوم می‌شود و در صورت اینکه مشمول عفو شود و بتواند از زندان خارج‌شده و مجدداً مرتکب جرم مواد مخدر گردد، اعدام خواهد شد و اموالش نیز مصادره می‌شود.

پیشنهاد مطالعه  مجازات انواع جرائم مواد مخدر در قانون مجازات اسلامی!!!

اثبات تعلق و یا عدم تعلق انواع مواد مخدر

در بسیاری از موارد، فرد متهم ادعا می‌کند که ماده مخدر متعلق به او نمی‌باشد. در برخی از موارد فرد می‌داند که چه کسی برای او پاپوش درست کرده است و یا به صراحت اعلام می‌کند که ماده مخدر برای فرد خاصی است. در صورتی که فرد متهم بتواند در دادگاه ثابت کند که ماده مخدر گل برای او نیست، می‌تواند از مجازات خرید و فروش و مصرف گل (ماری‌جوانا) مبرا شود.

قانون‌گذار در ماده ۲۶ قانون اصلاح مبارزه با مواد مخدر بیان کرده است که اگر کسی برای فرد دیگر پاپوش درست کند و مواد مخدر و یا وسایل مصرف مواد را در جایی قرار دهد که شخص دیگر متهم شود، به حداکثر مجازات همان جرمی که انجام داده، محکوم خواهد شد.

در صورتی که در خصوص پرونده مواد مخدر گل بی‌گناه هستید و شخص دیگری برای شما پاپوش درست کرده است، بهتر است در فرایند دادگاه از تجربیات وکیلی آگاه استفاده کنید. ما با بهره مندی از بهترین و مجرب ترین وکلای امور حقوقی در زمینه مواد مخدر در موسسه حقوقی سروش نافع دادمان (شعبه مرکزی کرج) آماده خدمت‌رسانی به شما همراهان عزیز هستیم:

پیشنهاد مطالعه  فرم درخواست وکیل

مجازات خرید و فروش و مصرف گل (ماری‌جوانا) دادگاه صالح به رسیدگی به جرم خرید و فروش و مصرف گل (ماری‌جوانا)

دادگاه صالح برای رسیدگی به پرونده‌های مربوط به مواد مخدر، دادگاه انقلاب است. پرونده‌های مربوط به مواد مخدر گل نیز با توجه به حکم قانون، در صلاحیت دادگاه مذکور می‌باشد. از آنجایی که بحث مواد مخدر، مستقیماً با نظم عمومی جامعه در ارتباط است، به همین دلیل دادگاه انقلاب که یکی از عالی رتبه‌ترین دادگاه‌های کشور است، موظف به رسیدگی به مجازات خرید و فروش و مصرف گل (ماری‌جوانا) است.

در صورتی که پس از صدور حکم از دادگاه انقلاب، فرد اعتراضی داشته باشد، می‌تواند ظرف مدت مشخص‌شده، مراتب اعتراض خود را به دادگاه تجدیدنظر ارسال کند. مهلت در نظر گرفته‌شده برای افراد در ایران ۲۰ روز و برای افرادی که مقیم ایران نیستند، ۲ ماه است.

نتیجه گیری

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که مصرف گل مجازاتی نداشته و این ماده، جزء مواد مخدر محسوب نمی‌شود. اما باید بیان کرد که در صورت کشف این مسئله، قانون و دادگاه با شما برخورد شدیدی خواهد کرد. و مجازات جرم قاچاق و استعمال گل (ماری‌جوانا) یا وید یا گرس مانند مجازات دیگر مواد مخدر برای شما در نظر گرفته خواهد شد. در صورتی که شما معتاد باشید به ۱ تا ۵ میلیون ریال جزای نقدی و همین‌طور تا ۳۰ ضربه شلاق محکوم خواهید شد و اگر برای بار اول گل کشیده باشید، به ۲۰ تا ۷۴ ضربه شلاق و ۱ تا ۵ میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شوید.

شیوع مصرف گل در بین افراد جامعه مخصوصاً جوانان، کارشناسان موسسه حقوقی سروش نافع دادمان (شعبه مرکزی دادمان) را بر این امر واداشت تا شما را با مهم‌ترین مباحث مربوط به مواد مخدر گل آشنا سازیم. بالا بودن میزان مجازات خرید و فروش و مصرف گل (ماری‌جوانا) یا وید یا گرس و همچنین در نظر گرفتن سوء سابقه برای حمل، قاچاق و استعمال آن موجب می‌شود تا شما از بخش زیادی از حقوق اجتماعی خود محروم شوید. به همین دلیل در صورت برخورد با این مسئله بهتر است با وکلا و مشاورین موسسه حقوقی دادمان مشورت نمایید:

گروه مشاورین و وکلای موسسه حقوقی سروش نافع دادمان بستری است که شما عزیزان می توانید از طریق آن سوالات خود را درباره انواع جرائم مربوط به مواد مخدر و مجازات آن در قانون مجازات اسلامی ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب خود را دریافت کنید:

مشاورین حقوقی و قضایی دادمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا