مقررات حق الوکاله

مقررات حق الوکاله

 

ماده ۱: وکلاء عدلیه مکلفند همه ساله در ۳ دعوای حقوقی به عنوان معاضدت وکالت نمایند و چنانچه موکل محکوم له واقع شود حق الوکاله قانونی در خاتمه امر از آنچه وصول شود پرداخته خواهد شد.

 

ماده ۲: شعبه ای به نام معاضدت قضائی در کانون وکلا عدلیه تشکیل می شود.

 

ماده ۳: تعداد اعضاء شعبه مزبور از ۵ نفر کمتر و از ۹ نفر بیشتر خواهد بود.

 

ماده ۴: انتخاب اعضاء به عهده رئیس و مدت انتصاب شش ماه است.

 

ماده ۵: در رأس موعد شش ماه دو نفر از اعضاء ابقاء و به جای سایرین اعضاء جدیدی انتخاب می شوند.

 

ماده ۶: کسانی که بضاعت تأدیه حق الوکاله ندارند می توانند از کانون وکلاء درخواست معاضدت نمایند مشروط بر اینکه دعوی با اساس و راجع به شخص تقاضا کننده بوده و به غیر طریق ارث به او منتقل نشده باشد.

 

ماده ۷: کسی می تواند درخواست معاضدت نماید که یا حکم اعتبار در مورد او صادر شده باشد و یا از کمیساریا و یا از موثقین محلی راجع به وضعیت معیشت و گذران خود تصدیقی که دال بر عدم استطاعت فعلی او است داشته باشد.

 

ماده ۸: درخواست کننده باید تقاضانامه را به انضمام حکم اعتبار با تصدیق و سواد تمام ادله مثبته یا دفاعیه اصل دعوی خود را تسلیم دفتر کانون کرده رسید بگیرد.

 

ماده ۹: دفاتر کانون مکلف است پس از دادن رسید تقاضانامه را به انضمام مدارک و اسنادی که از طرف تقاضاکننده تسلیم شده نزد رئیس کانون برده که به شعبه معاضدت برای رسیدگی رجوع شود.

 

ماده۱۰: شعبه معاضدت پس از ارجاع رئیس در ظرف ۵ روز مداقه در دلائل مستدعی معاضدت کرده و نظریات خود را مبنی بر رد یا قبول رئیس کانون اطلاع می دهد و اگر شعبه تقاضا را به موقع دید در ضمن اطلاعی که می دهد ۳ نفر از وکلا را که درخور سنخ کار باشد. با رعایت تناوب از غیر اعضاء شعبه معاضدت، معرفی می نمایند تا به هر یک که رئیس صلاح بداند رجوع کند.

 

ماده ۱۱: وکیلی که معین می شود حق عدم قبول ندارد مگر در موردی که عذر داشته باشد در این صورت در ظرف ۳ روز به رئیس کانون اطلاع می دهد تا وکالت امر به یک نفر ارجاع شود.

 

ماده۱۲: در موارد فوری رئیس کانون بدون ارجاع شعبه وکالت تقاضاکننده را به یکی از وکلاء رجوع می نماید.

 

ماده ۱۳: قرارداد به نام وکیل منعقد و نسخه ثانوی قرارداد به دفتر کانون تسلیم و یا ارسال می شود.

 

ماده ۱۴: وکیل باید پس از انعقاد قرارداد یا در ضمن آن تعهد نماید که یک خمس حق الوکاله به کانون تقدیم نماید.

 

ماده ۱۵: این نظامنامه بلافاصله پس از تصویب قابل اجرا است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا