مهلت پرداخت دیه از زمان وقوع حادثه یا جرم و جنایت چقدر است ؟

مهلت پرداخت دیه از زمان وقوع حادثه

یکی از موارد مهم در بحث دانستنی ها و نکات حقوقی و کیفری قوانین و مقررات انواع دیه می باشد که در مقالات مختلف مجله حقوقی دادمان درباره انواع دیه و مهلت پرداخت دیه از زمان وقوع جنایت و یا حادثه به تفصیل صحبت شده است .در این مجموعه مقالات نکات و دانستنی های حقوقی و کیفری دادمان به مقررات وضع شده در بحث مهلت پرداخت دیه از زمان وقوع حادثه به ترتیب زیر اشاره میکنیم مگر اینکه به نحو دیگری تراضی شده باشد :

۱ – در جرائم عمدی موجب دیه ، مهلت پرداخت دیه ظرف مدت یک سال قمری است.

۲ – درجرائم شبه عمد مهلت پرداخت دیه ، ظرف مدت دو سال قمری است و پرداخت کننده باید هر سال نصف آن را پرداخت نماید.

۳ – در جرائم خطای محض مهلت پرداخت دیه ، ظرف مدت سه سال قمری است و پرداخت کننده باید هر سال یک سوم دیه را پرداخت نماید.

پیشنهاد مطالعه  احکام دیه کامل زن و مرد و نحوه محاسبه دیه اعضای بدن

نکات مهم در مهلت پرداخت دیه از زمان وقوع حادثه

🔸هرگاه پرداخت کننده در بین مهلت های مقرر نسبت به پرداخت تمام و یا قسمتی از دیه اقدام نماید ، محکوم له مکلف به قبول آن است.

🔸در صورتی که پرداخت کننده بخواهد هریک از انواع دیه را پرداخت نماید و یا پرداخت دیه به صورت اقساطی باشد معیار ، قیمت زمان پرداخت است مگر آنکه به یک مبلغ قطعی توافق شده باشد.

🔸در مواردی که بین مرتکب جنایت عمدی و اولیاء دم یا مجنی علیه بر گرفتن دیه توافق شود ولیکن مهلت پرداخت آن مشخص نگردد ، دیه باید ظرف مدت یک سال از حین تراضی پرداخت گردد.

محاسبه دیه در اپلیکیشن دادمان

موسسه حقوقی سروش نافع دادمان (شعبه مرکزی کرج) با همکاری تیمی قدرتمند و متعهد متشکل از حقوقدانان مجرب، وکلای پایه یک دادگستری، قضات بازنشسته، اساتید دانشگاه و کارشناسان در حوزه های مختلفی از جمله ثبت و صنایع و مالی و کیفری و حسابداری با هدف ارائه خدمات گسترده مشاوره حقوقی و داوری و قبول انواع وکالتهای حقوقی و کیفری در چارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران و در راستای تکریم ارباب رجوع اقدام به راه اندازی اپلیکیشن دادمان کرده است و یکی از بخشهایی که در این اپلیکیشن با استقبال زیاد کاربران روبرو شده بخش محاسبه دیه میباشد. برای دریافت لینک اپلیکیشن و نصب آن روی عکس زیر کلیک کنید:

اپلیکیشن دادمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا