همه چیز درباره صدور و اخذ پروانه بهره برداری !!!

پروانه-بهره-برداری

پروانه بهره برداری، سندی است که قبل از شروع کار به واحدهای صنعتی تأسیس شده داده می شود. توجه کنید که جهت اخذ پروانه بهره برداری حتماً باید واحد مورد نظر تأسیس شده باشد یعنی کلیه امور لازم اعم از نصب ماشین آلات خط تولید، استخدام نیروی انسانی و تولید آزمایشی صورت گرفته باشند اما چنانچه فقط بخشی از واحد آماده بهره برداری باشد می توان برای بخش آماده، پروانه بهره برداری اخذ کرد.

صدور پروانه بهره برداری به منظور تعیین نوع و ظرفیت تولید محصول در یک واحد صنعتی مشخص انجام می گردد. ظرفیت تولید سالیانه واحدهای صنعتی با توجه به ماشین آلات خط تولید، برای سه شیفت کاری و پنج هزار ساعت محاسبه می شود. اگر واحد قصد تولید یک کالای جدید یا افزایش ظرفیت تولید را داشته باشد باید یک پروانه جدید دریافت کند.

پروانه بهره برداری از زمان صدور تا وقتی که واحد صنعتی قادر به پرداخت قبوض، ارائه لیست بیمه و ثبت آمار تولید در سامانه آمار صنعت باشد؛ اعتبار دارد.

رعایت استانداردهای محیط زیست یکی از عوامل مؤثر در صدور پروانه بهره برداری می باشد.

مزایای داشتن پروانه بهره برداری

داشتن پروانه بهره برداری مزیت های بسیار زیادی برای شما دارد. اطلاع از این موضوع به شما کمک می کند که برای داشتن این سند رسمی مصمم تر باشید و این موضوع اهمیت بالایی دارد.

امتیازهای خاصی از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت برای صاحب این پروانه وجود خواهد داشت.

در صورتی که موضوع فعالیت شما نیاز به مجوز وزارت بهداشت هم داشته باشد، این مجوز را به سادگی دریافت خواهید کرد.

با داشتن پروانه به سادگی می توانید برای محصولات تولیدی خود علامت استاندارد داشته باشید.

داشتن این پروانه باعث می شود که اعتبار واحد صنعتی شما افزایش پیدا کند.

با داشتن این پروانه می توانید در مناقصات دولتی و خصوصی شرکت کنید.

مدارک مورد نیاز جهت درخواست صدور پروانه بهره برداری

  1. تکمیل فرم تقاضا در سامانه بهین یاب
  2. تصویر کپی کارت ملی مدیر عامل
  3. تصویر کلیه مدارک شرکت جهت اشخاص حقوقی
  4. کپی آگهی تغییرات شرکت در مورد شخصیت های حقوقی ( در صورت وجود )
  5. اسناد مالکیت زمین محل استقرار یا اجاره نامه و اقرار نامه رسمی برای محل های استیجاری
  6. اعتبار جواز تأسیس
  7. تصویر پایان کار ساختمانی
  8. کپی از قرارداد خرید امتیازهای آب و برق
  9. اصل و فتوکپی فاکتور خرید ماشین آلات
  10. فاکتور خرید مواد اولیه
  11. فاکتور خرید و اجرای سوله
  12. ارائه اطلاعات پرسنل کارخانه از طریق فایل EXCEL
  13. ارائه پاسخ استعلام های مربوطه
  14. رسید پرداخت هزینه صدور پروانه بهره برداری
  15. رسید پرداخت هزینه تمبر بانکی

تفاوت-جواز-تاسیس-و-پروانه-بهره-برداری

مراحل اخذ پروانه بهره برداری

مراحلی که شما به ترتیب برای کسب پروانه بهره برداری طی می کنید، بسیار حائز اهمیت است. برای انجام این مراحل هم می توانید خودتان اقدام کنید و هم می توانید از کارشناسان مجرب کمک بگیرید.این مراحل عبارتند از:

  1. در ابتدا باید در سامانه بهین یاب ثبت نام کنید و البته این کار را به صورت اینترنتی باید انجام دهید.
  2. در ادامه باید تقاضای خود را برای دریافت پروانه به ثبت برسانید.
  3. اطلاعات خواسته شده را با دقت و به طور کامل ارائه دهید.
  4. پرسشنامه و فرم های مروبطه با هم تکمیل کنید.
  5. باید مدت زمان خاصی را منتظر بمانید تا درخواست شما توسط کارشناس های مربوطه بررسی شود.
  6. در مرحله بعد اگر با درخواست شما موافقت شده باشد، بازرس هایی برای بررسی و دیدن واحد صنعتی شما به صورت حضوری مراجعه می کنند. در این مرحله ظرفیت واحد شما بررسی خواهد شد و البته واحد صنعتی شما با طرح اولیه ای که ارائه داده اید، تطبیق داده می شود. به همین دلیل به شما توصیه می شود که طرح اولیه را با دقت و به طور صحیح ارائه دهید تا با مشکلی رو به رو نشوید.
  7. در مرحله بعد اگر بازرس ها واحد صنعتی شما را تأیید کنند، باید به دنبال استعلام از سازمان ذیربط باشید.
  8. در ادامه اگر در استعلام ها هم مشکلی وجود نداشته باشد، پروانه برای واحد صنعتی شما صادر می شود.
پیشنهاد مطالعه  وزارت صنعت، معدن و تجارت

اصلاح پروانه بهره برداری

در مواردی شاهد این هستیم که بعد از مدت زمانی از فعالیت یک واحد صنعتی تغییراتی در آن اتفاق می افتد. به عنوان مثال گاهی دستگاه ها و تجهیزاتی جدید به آن واحد اضافه می شود و همین موضوع باعث می شود که ظرفیت تولید شما افزایش پیدا کند، در این حالت باید پروانه بهره برداری خود را هم تغییر دهید.

برای اصلاح پروانه به فرم اصلاحیه نیاز دارید و باید آن را به صورت اینترنتی دریافت کرده و تکمیل کنید. بعد از ارائه این فرم باز هم کارشناس هایی از واحد صنعتی شما دیدن می کنند و در صورت تأییدیه آن ها پروانه بهره برداری شما اصلاح می شود.

نکات مهم در رابطه با راهنمای اخذ پروانه بهره برداری
  1. در صورتی که محل کار شما اجاره ای است، مشکلی در دریافت پروانه بهره برداری ندارید، اما به کد رهگیری نیاز خواهید داشت.
  2. برای ثبت تقاضای خود باید حتما از طریق سامانه بهین یاب اقدام کنید و نمی توان به صورت حضوری این مراحل را پشت سر گذاشت.
  3. ظرفیت واحد تولیدی شما با توجه به سه شیفت که در یک ۶ ساعت هستند، مشخص خواهد شد. لازم به ذکر است که این ظرفیت را می توان تغییر داد و مشکلی در این رابطه وجود ندارد.
  4. در صورتی که صاحب پروانه بهره برداری تقاضا کند، به سادگی می توان نام صاحب اصلی را تغییر داد (پروانه بهره برداری به نام یک نفر صادر می شود)
  5. در موارد خاصی می توان بدون جواز تأسیس برای داشتن پروانه بهره برداری اقدام کرد.
  6. با تغییر آدرس واحد صنعتی خود، باید برای تغییر و انتقال پروانه بهره برداری هم اقدام کنید.
  7. در صورتی که قصد ندارید دیگر فعالیت های تولیدی خود را ادامه دهید، باید برای ابطال پروانه  اقدام کنید.
هزینه دریافت پروانه بهره برداری

یکی دیگر از نکاتی که در رابطه با راهنمای اخذ پروانه بهره برداری باید به آن توجه داشته باشید، هزینه ای است که برای این کار متحمل خواهید شد. این هزینه ها عموماً به سه دسته تقسیم بندی می شوند:

  1. هزینه ای که برای خرید تجهیزات، اجازه واحد صنعتی، راه اندازی خط تولید و… متحمل خواهید شد.
  2. هزینه ای که برای دریافت پروانه بهره برداری به طور مستقیم به سازمان مورد نظر پرداخت می کنید.
  3. هزینه ای که به شرکت های خدمات برای انجام کار خود می پردازید.

توجه داشته باشید که هر یک از موارد فوق برای هر کسی با دیگری تفاوت هایی دارد و نمی توان به طور قطعی در رابطه با مبلغ آن بحث کرد.

اعتبار پروانه بهره برداری

در تهران اعتبار پروانه بهره برداری به مدت یک سال است، بعد از این مدت از طرف وزارت صنعت بازرس هایی به واحد شما فرستاده می شود، در صورتی که واحد شما همچنان فعالیت داشته باشد، پروانه به اعتبار ۳ سال به شما تعلق می گیرد. بعد از این مدت ۳ ساله باز هم بازرس هایی از واحد صنعتی شما دیدن می کنند و در صورتی که باز هم فعالیت شما را تائید کنند، پروانه با اعتبار ۵ سال به شما داده می شود و بعد از این مدت اگر همچنان فعالیت داشته باشید، پروانه  شما به صورت مادام العمر تمدید می شود.

شرایط اخذ پروانه بهره برداری

در صورتی پروانه شما صادر خواهد شد که در تمامی بخش های مربوطه اقدامات لازم برای راه اندازی انجام شود. این بخش ها شامل موارد زیر است:

۱. تامین زمین و انتخاب محل جهت راه ندازی کسب و کار

۲. تامین نیروی انسانی

۳. تامین انرژی مورد نیاز

۴. انجام آزمایشات

در صورتی که تمامی موارد بالا انجام گیرد شما مجاز به اخذ پروانه بهره برداری خواهید بود و می توانید درخواست خود را به وزارت صنایع و معادن ارائه دهید.

پیشنهاد مطالعه  برگه مشاوره صنعتی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا