حکم گناه کبیره لواط ، تفخیذ ، مساحقه و قذف در قانون مجازات اسلامی

گناه کبیره لواط

گناه کبیره لواط و تفخیذ و مساحقه و عمل قذف و تهمت ناروا در دین اسلام جزء اعمال ناپسند و ناشایست می باشند تا جاییکه قانونگذار هم در قانون مجازات اسلامی حد و حدود سختگیرانه و محکمی برای مجرمین این اعمال نامشروع در نظر گرفته است در این مقاله مفصل راجع به این اعمال ناپسند در همه ادیان و جوامع و همچنین مجازات های در نظر گرفته شده برایشان صحبت خواهیم کرد.

<< گناه کبیره لواط >>

«لَواط» یک عمل ناپسند و شنیع است که در دین اسلام  از گناهان کبیره می باشد . که به همبستر شدن دو برو معنی آن این است که مردی آلت تناسلی خود را به اندازه ختنه گاه و بیشتر در مقعد مرد دیگر وارد کند!

درصورتی که گناه کبیره لواط به‌طور دخول نباشد، مانند گناه کبیره تفخیذ یا بین دو باسن، حد آن صد تازیانه است. چنین گناهی موجب ثبوت حد شرعی است و اگر فاعل یا مفعول از گناه خود توبه نکنند سخت ترین عذابها و مجازاتها را خواهند چشید.

 (قانون مجازات اسلامی ،مصوب ۱۳۹۲ )

حد _قوادی (قیادات ): منوط  به تحقق زنا، یا لواط است در غیر این صورت عامل تعزیر می شود

راه‌های جلوگیری از لواط

برای جلوگیری از پیش آمدن عمل شنیع لواط چند چیز را که مقدمات قریبه و بعیده‌ی آن است تحریم فرموده:

نگاه شهوت آلود

نگاه‌کردن از روی شهوت به جوان امرد (پسری که هنوز مو به صورتش در نیامده) حرام است و سوء اثر و شدت عقوبت نظر حرام در روایات ، به تفصیل بیان شده است.
از رسول خدا (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) مروی است که:

«ایاکم و اولاد الاغنیاء و الملوک المرد فان فتنتهم اشد من فتنه العذاری فی خدورهن؛ فتنه‌ جوان زیبای امرد از فتنه‌ دختر باکره بیشتر است. پس بر هر مسلمانی واجب است از چشمان خود نهایت مواظبت را بکند که به چنین گناه بزرگی مبتلا نشود.»

بوسه‌ی شهوت

بوسیدن جوانی از روی شهوت حرام است چنانچه از حضرت صادق (علیه‌السّلام) که پیغمبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) فرمود:

«من قبل غلاماً بشهوه الجمه الله تعالی بلجام من نار؛ کسی که جوانی را از روی شهوت ببوسد خداوند او را در قیامت به لجامی از آتش لجام می‌فرماید.»

و از حضرت رضا (علیه‌السّلام) مروی است که:

«و اذا قبل الرجل غلاماً بشهوه لعنته ملائکه السماء و ملائکه الارض و ملائکه الرحمه و ملائکه الغضب و اعدله جهنم و سائت مصیراً؛ هرگاه مردی جوانی را از روی شهوت ببوسد ملائکه‌های آسمان و ملائکه‌های زمین و ملائکه رحمت و ملائکه غضب او را لعنت کنند و جهنم برایش آماده شود و مکان بدی جایگاهش می‌باشد.»

و نیز از پیغمبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) مروی است که:

«من قبل غلاماً بشهوه عذبه الله تعالی الف عام فی النار؛ کسی که جوانی را از روی شهوت ببوسد خداوند او را در آتش جهنم، هزار سال معذب می‌فرماید.»

و اگر مسلم شد که کسی جوانی را از روی شهوت بوسیده باید حد بخورد و حدش از سی تا نود تازیانه است هر قدر که حاکم شرع صلاح بداند او را می‌زند.

خوابیدن دو مرد یا دو زن

خوابیدن دو مرد در یک بستر و زیر یک لحاف در صورتی که هر دو عریان باشند، حرام است و همچنین است حکم دو زن، و فرقی بین محرم و بیگانه نیست. و در چند روایت است که باید آنها را حد زد و برایش هم حد زنا معین‌شده یعنی آنها را یکصد تازیانه بزنند. در باب دوم این رساله ضمن گناه کبیره مساحقه ذکر می‌شود که بنابر مشهور پس از اثبات در نزد حاکم شرع باید تعزیر شود به کمتر از حد (صد تازیانه). و بعضی از علماء فرموده‌اند که چون برای خوابیدن دو مرد عریان زیر یک لحاف حد معین شده، پس از گناهان کبیره است.

و از رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) مروی است که:

«قال رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) الصبی و الصبی و الصبی و الصبیه و الصبیه و الصبیه یفرق بینهم فی المضاجع لعشر سنین؛ بستر فرزندان خود را از سن ده سالگی جدا سازید، یعنی دو برادر یا دو خواهر یا برادر و خواهر زیر یک لحاف از همان کوچکی نخوابند.»

اثبات گناه لواط

اثبات گناه کبیره لواط

از حضرت امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) مروی است که: پس از کشتن، بدنش را به آتش بسوزانید و این گناه بزرگ مانند زنا به یکی از دو چیز ثابت می‌شود:
یکی اقرار است به اینکه فاعل یا مفعول یا هر دو به این گناه خود چهار مرتبه اقرار کند و اگر کمتر از چهار مرتبه اقرار کند حد بر او جاری نمی‌شود و تنها تعزیر (تادیب) می‌شود و بعضی از فقهاء فرموده‌اند چهار مرتبه اقرار باید در چهار مجلس واقع شود و شرط است در اقرار‌کننده بلوغ (پس اگر نابالغ باشد تادیب باید شود.) و کمال عقل و حریت و اختیار (پس اگر به اجبار و اکراه‌ بوده حد ندارد.)

دوم شهادت چهار مرد عادل بالمعاینه است یعنی بگویند به چشم خود دیدیم که فلان با فلان گناه کبیره لواط‌ نموده و اگر گواهی‌دهنده‌گان کمتر از چهار نفر باشند گواهی آنها رد می‌شود و حد جاری نمی‌گردد بلکه حد جرم قذف که بعداً ذکر می‌شود بر آنها باید جاری شود و اگر شخص لاطی پیش از گواهی شهود توبه کند حد بر او جاری نمی‌شود. و هر یک از اقرار و گواهی اگر بر دخول در دبر باشد حد آن کشتن است و اگر بر گناه کبیره تفخیذ یعنی دخول در الیه و ران‌ها باشد حد آن یکصد تازیانه است.

حد جرم لواط کننده

چون حرمت و فساد لواط بیشتر از زنا است حدش شدیدتر است و آن کشتن می‌باشد، هرگاه لواط‌کننده و دهنده هر دو عاقل و بالغ باشند هر دو را باید کشت و فاعل را به وسیله‌ی شمشیر یا سنگسار کردن یا زنده به آتش سوزانیدن یا از بالای بلندی مانند کوه پرتاب‌کردن با دست و پای بسته شده، بایستی کشت و انتخاب نوع قتل به نظر حاکم جامع الشرایط است که عبارتند از:

۱: کشتن و گردن‌زدن با شمشیر

۲: بستن دست و پای مجرم و پرت‌کردن او از جای بلندی مانند کوه و غیر آن

۳: سوزانیدن با آتش

۴: سنگسارکردن؛ «عن ابی عبدالله عن آبائه (علیه‌السّلام) قال قال امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام): لو کان ینبغی لاحد ان یرجم مرتین لرجم الوطی؛ امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) فرمود: اگر سزاوار بود که کسی دو بار سنگسار شود هر آینه لواط‌ کننده این چنین سنگسار می‌شد.»

۵: و بنابر قولی خراب‌کردن دیواری روی او.

حاکم در اعدامِ مجرم ، اعم از فاعل و مفعول، بین موارد مزبور مخیر است.

پیشنهاد مطالعه  فرم درخواست وکیل

 انواع جرم و مجازات مجرم‌ لواط کننده

احکام شرع در مورد جرم لواط و مجازات مجرم لواط کار به شرح زیر میباشد.لازم به ذکر است در احکام یادشده، تفاوتی میان مسلمان و کافر و محصن و غیرمحصن نیست.

 فاعل و مفعول هر دو بالغ، عاقل و مختار باشند: حکم هر دو اعدام است؛

فاعل، بالغ و عاقل و مفعول بچه باشد: حکم فاعل اعدام و حکم مفعول، تأدیب‌ است؛

فاعل و مفعول هر دو نابالغ باشند: حکم هر دو تأدیب است؛

فاعل، نابالغ و مفعول، بالغ باشد: فاعل تأدیب شده و مفعول حد می‌خورد.

جلوگیری از لواط ، اثبات لواط ، لواط کننده ، بوسه شهوت

توبه لواط ‌کننده

کسی که گناه کبیره لواط ‌کرده، اگر قبل از گواهی شاهدان، توبه کند، حد ساقط می‌شود و اگر بعد از آن توبه کند، ساقط نمی‌شود و چنان‌چه ثبوت آن به‌واسطه اقرار باشد، سپس توبه کند، امام (علیه‌السلام) و همچنین نایب او حق دارد، او را ببخشد یا حد بر وی جاری کند.
در فروع کافی کتاب الحدود از حضرت صادق (علیه‌السّلام) روایت می‌کند که: «روزی حضرت امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) در میان جماعت اصحاب بودند مردی آمد و گفت یا امیر المؤمنین، با پسری گناه کبیره لواط نموده‌ام پاکم کن، (یعنی بر من اجرای حد فرما.) حضرت فرمود: برو به خانه‌ات شاید سودائی در طبعت حرکت کرده باشد، (چون به سبب احتمال شبهه، حد ساقط می‌شود لذا فرمود شاید حواست حاضر نیست و اقرارت از روی کمال عقل و شعور نیست.) روز دیگر آمد و همان اقرار را کرد و خواهش اجرای حد را تکرار نمود.حضرت ثانیاً فرمود: به منزلت رو، شاید سودائی در طبعت حرکت کرده و چنین اقراری می‌کنی تا آنکه سه مرتبه باز گشته و همان‌طور اقرار و سپس خواهشش را تکرار کرد.

در مرتبه‌ چهارم حضرت فرمود: پیغمبر (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) در این واقعه سه حکم فرموده هر یک را می‌خواهی اختیار کن یکی این که دست و پایت را ببندند و از کوه پرتابت کنند یا این که با شمشیر تو را بکشند یا با آتش تو را بسوزانند؟ عرض کرد یا علی کدام یک از اینها دشوارتر است، فرمود سوزاندن با آتش، گفت آن را اختیار کردم.

حضرت فرمود: تهیه‌ی کار خودت را بکن، گفت چنین خواهم کرد، پس برخاست و دو رکعت نماز خواند سپس گفت خدایا گناهی از من سر زده که تو به آن دانایی و من از گناه خود ترسیدم و به نزد وصی رسول تو آمدم و از او خواهش کردم مرا از گناه پاک کند، او مرا بین سه نوع عقوبت مختار فرمود خداوندا من آن را که سخت‌تر بود انتخاب کردم از تو می‌خواهم که این عقوبت را کفاره‌ی گناهان من گردانی و مرا در آخرت به آتش خود در جهنم نسوزانی پس گریان برخاست و در گودالی پر از آتش که برایش آماده شده بود نشست آتش از اطرافش شعله می‌کشید.

حضرت امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) بر حالش رقت فرمود و گریان شد و اصحاب همه به گریه درآمدند، پس از آن، حضرت فرمود: برخیز‌ ای مرد که ملائکه آسمان و زمین را به گریه درآوردی به درستی که خداوند توبه‌ات را پذیرفت، برخیز و به آن گناهی که کردی نباید برگردی.»

 نکته

مشهور بین فقهاء آن است که اگر گنه‌کار پس از اقرار و حاضرشدن برای اجرای حد، توبه نماید امام مخیر است که حد را اجراموردی است که گناه با اقرار گنه‌کار ثابت شود نه به شهادت شهود که در این صورت توبه‌ گنه‌کار در اجرا نمودن حد تاثیری نداشته و حتماً باید حد اجرا شود.

عمل ناپسند لواط و عدم‌ استمرار نس

شریعت‌های آسمانی متفقاً با این خوی نکوهیده به مبارزه پرداخته‌اند زیرا اساس بقای اجتماع تناسل است و گناه کبیره لواط مانع از آن است و در نتیجه این عمل منکر اجتماع را در معرض فساد و زوال قرار می‌دهد به علاوه ارتکاب این عمل موجب آن می‌شود که روح مردانگی کودک از میان برود و سرانجام از قیام به وظایف حیاتی و اجتماع که مستلزم داشتن روح رجولیت حقیقی است عاجز ماند و صدمه‌ای عظیم از این راه متوجه اجتماع شود زیرا برای آن که تناسل بر اساس صحیح انجام شود لازم است که مرد و زن در جهت رجولیت و انوثیت کامل و صحیح باشد و لواط یا نسل را از میان می‌برد و یا آن را ضعیف می‌سازد.

نکته:

هرگاه مرد یا زنی کمتر از چهار بار اقرار به زنا نماید به سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق محکوم می شود . حکم این ماده در مورد گناه کبیره لواط و تفخیذ و مساحقه نیز جاری است .

پیشنهاد مطالعه  نکاتی که درباره رابطه نامشروع و انواع گناه کبیره زنا نمی دانیم!!!

گناه کبیره تفخیذ

گناه کبیره تفخیذ چیست ؟

گناه کبیره تخفیذ عبارت از قرار دادن اندام تناسلی مرد بین رانها یا نشیمنگاه انسان مذکر .

نکته: دخول کمتر از ختنه گاه در حکم گناه کبیره تفخیذ است .

تفخیذ مرد با مرد هنوز هم در بسیاری از جوامع شایع است. تحقیقی در مورد نیازهای سلامت جنسی همجنس‌گرایان مرد در سال ۱۹۹۷ در حومهٔ کلکته نشان می‌داد که ۷۳٪ مردان به تفخیذ مبادرت می‌ورزند. این رقم در بین کارگران جنسی ۵۴٪، مردان کم‌درآمد ۵۰٪ و در بین مسلمانان ۴۰٪، در میان هندوها ۸۸٪ و در بین مردان با درآمد متوسط ۸۸٪ بود.

تحقیق مشابهی در جنوب آسیا نشان می‌داد که محبوبیت گناه کبیره تفخیذ در میان مردان همجنس‌گرا برابر با آمیزش جنسی مقعدی و بیشتر از آمیزش جنسی دهانی است.

مجازات گناه کبیره تفخیذ در قوانین ایران

در قانون مجازات اسلامی گناه کبیره تفخیذ یا همجنس بازی مرد با مرد ، نوع خفیف‌تر گناه کبیره لواط محسوب می‌شود. بر اساس قانون مجازات اسلامی ایران مردانی که با یکدیگر مرتکب گناه کبیره تفخیذ مرد با مرد می‌شوند هر یک به ۱۰۰ ضربه شلاق محکوم خواهند شد و در صورت ۳ بار تکرار و حد خوردن در بار چهارم به اعدام محکوم می‌شوند. البته در صورتی‌که فاعل غیر مسلمان و مفعول مسلمان باشد، فاعل در همان بار اول به اعدام محکوم می‌شود.

تفخیذ مرد با زن اجنبی

گناه کبیره تفخیذ مرد با زن اجنبی زنا محسوب نمی‏شود؛ لیکن حرام و موجب تعزیر است

تفخیذ با همسر

تفخیذ با همسر و کنیز حتّی با انزال نیز جایز است.

حکم تخفیذ مرد با مرد

تفخیذ مرد با مردی دیگر حرام و موجب ثبوت حد بر هر دو می‏ باشد. حدّ آن به قول مشهور صد تازیانه است.  برخی قدما حدّ آن را در صورت محصن بودن، رجم و در غیر این صورت تازیانه دانسته‏ اند. تکرار تفخیذ در بار سوم یا چهارم ـ بنابر اختلاف در مسئله ـ در صورتی که پس از انجام دادن هر بار تفخیذ، حد جاری شده باشد، موجب ثبوت حد قتل است.

نکته:

تفخیذ مرد با مرد، همانند زنا و لواط با چهار بار اقرار و یا شهادت چهار مرد ثابت می‏شود

گناه کبیره مساحقه

گناه کبیره مساحقه زنان

گناه کبیره مساحقه عبارت از آن عملی که دوتا زن با همدیگر انجام می‌دهند، و از این طریق اطفاء شهوت می‌کنند.به بیان دیگر همان کاری را که دو مرد با همدیگر در گناه کبیره لواط انجام می‌دهند، دوتا زن نیز همان عمل را با همدیگر انجام می‌دهند، منتها با این تفاوت که در دو مرد مسئله‌ی ولوج و دخول است، اما در دوتا زن مسئله‌ی ولوج و دخول در کار نیست فقط مسئله مساحقه زن با زن یا همان همجنس بازی زن با زن است، و این از گناهان بسیار کبیره است.

 زنی خدمت حضرت  صادق علیه السلام آمد و عرض کرد:زنانی که با یکدیگر مساحقه میکنند حدشان چیست ؟

امام فرمود :حد گناه کبیره زنا است یکصد تازیانه به راستی چون قیامت شود آنها را می آورند و لباسهایی که از آتش بریده شده بر تن آنان می کنند و مقنعه های آتشین بر سرشان می بندند و زیر جامه های آتشین به بدنشان می پوشانند و عمود های آتشین در جوفشان فرو می کنند و آنها را در جهنم می اندازند.

ای زن ! قومی که مساحقه بین آنها رواج یافت قوم لواط بودند که مردها به عمل لواط سرگرم شدند و  زنان بی شوهر ماندند پس به یکدیگر مشغول شدند چنان که مردان باهم مشغول بودند و هنگام نزول عذاب همگی به هلاکت رسیدند .

 اثبات مساحقه ، عمل قذف

حکم گناه کبیره مساحقه زنان

مجازات مساحقه در ماده ۲۳۹ قانون مجازات اسلامی آمده است:

طبق این ماده حکم گناه کبیره مساحقه، صد ضربه شلاق حدی است؛ شلاق حدی یعنی اینکه در صورتی که مساحقه اثبات شود، امکان تخفیف در مجازات وجود ندارد.

در واقع این مجازات تابع مقررات مربوط به مجازات حدی است.

*  نکته مهمی که در حد مساحقه وجود دارد این است که در اعمال این مجازات فرقی بین فاعل و مفعول، مسلمان و غیر مسلمان، محصن و غیرمحصن و عنف و غیر عنف وجود ندارد.

*  لازم به ذکر است که در صورتی که مساحقه سه بار تکرار شود و هر بار حد بر مرتکب جاری گردد بار چهارم مجازات مرتکب، اعدام است.

از آن جهت که این مجازات حدی است، امکان تخفیف یا تغییر مجازات نیز وجود ندارد و حتما باید صد ضربه شلاق اجرا شود.

 نحوه اثبات عمل مساحقه

نحوه اثبات گناه کبیره مساحقه به همان ترتیبی است که درباره اثبات گناه کبیره  لواط (رابطه جنسی بین دو مرد) گفته شد، به این صورت که مساحقه به یکی از دو طریق زیر ثابت می شود:

اقرار:

برای اینکه مساحقه با اقرار ثابت شود، مرتکب باید نزد قاضی چهار بار به اینکه این کار را مرتکب شده است، اعتراف کند. اگر کسی کمتر از چهار بار اقرار کند، حد او ۳۱ ت ۷۴ ضربه شلاق خواهد بود.

شهادت:

برای اثبات گناه کبیره مساحقه با شهادت، باید چهار مرد که همه شرایط شاهد را دارند، شهادت بدهند که به صورت حضوری این عمل را دیده اند.

قانونگذار و شارع از جهت حفظ نظم در جامعه و جلوگیری از ادعاها و شهادت های دروغین، شروط سفت و سختی برای ادای شهادت در خصوص اثبات روابطی اعم از گناه کبیره زنا، لواط، مساحقه و … قرار داده است.

*  از جمله این شروط آن است که تمام ۴ شاهد مرد و یا ۳ شاهد مرد و دو شاهد زن به صورت متوالی و بدون فاصله زمانی از یکدیگر شهادت دهند، در غیر اینصورت جرم اثبات نشده و شهادت دهنده به ۸۰ ضربه شلاق به عنوان مجازات محکوم خواهد شد.

*  همچنین اگر شهود در خصوص خصوصیات مورد شهادت اختلاف پیدا کنند، شهادت از آن ها پذیرفته نشده، جرم اثبات نمی شود و متحمل ۸۰ ضربه شلاق خواهند شد.

شرط دیگری که وجود دارد آن است که شهود حتما موضوع شهادت را با چشم دیده باشند و از وقوع آن مطمئن باشند، در غیر این صورت شهادت آن ها پذیرفته شده نیست.

عمل قذف

عمل قذف و تهمت ناروا چیست؟

عمل قذف و تهمت ناروا در لغت به معنی «افکندن و انداختن» و در اصطلاح فقهی، متهم ساختن فردی به جرم زنا و گناه کبیره لواط است. مرتکب این جرم را قاذف و مجنی علیه را مقذوف می نامند.در خصوص جرم قذف و تهمت ناروا منحصراً انتساب دو جرم زنا و لواط مورد نظر است و به محض عدم اثبات زنا یا لواط، دادگاه مکلف به صدور حکم به محکومیت قاذف به هشتاد ضربه شلاق می باشد و دیگر نیازی به اعلام شکایت مجدد و درخواست مقذوف نیست. اما در سایر جرایم انتسابی مانند گناه کبیره تفخیذ و مساحقه، بنا به تقاضای مجنی علیه و با نظر حاکم، شخص نسبت دهنده تعزیر می شود.حد عمل قذف و تهمت ناروا بر قاذف از روی لباس وی زده می شود و برهنه نمی گردد. (برداشت از مادۀ ۱۵۵ قانون مجازات اسلامی)

الف) نسبت دادن زنا یا لواط به قدر کافی صریح باشد؛

در این خصوص لازم است که گوینده به معانی و مفاهیم الفاظی که ادا می کند، آگاه باشد؛ هر چند که شنونده معنای آن را نداند.

ب) مجنی علیه قذف، معین باشد؛

ممکن است در عمل قذف و تهمت ناروا طرف خطاب، خود مخاطب باشد، مثل این که کسی به دیگری بگوید: تو مرتکب زنا شده ای و ممکن است که  عمل قذف متوجه شخص ثالثی باشد، مثل این که کسی به دیگری بگوید: برادرت مرتکب گناه کبیره لواط شده است. که در این حالت شخص قاذف نسبت به کسی که زنا را به او نسبت داده است محکوم به حد قذف می شود و نسبت به مخاطب که به واسطه این دشنام اذیت شده تعزیر می شود.

«هر دشنامی که باعث اذیت شنونده شود و دلالت بر عمل قذف و تهمت ناروا نکند مانند این که کسی به زنش بگوید تو باکره نبودی موجب محکومیت گوینده به شلاق تا ۷۴ ضربه می شود». (ماده ۱۴۵ قانون مجازات اسلامی)

ج) رابطه سببیت بین فعل قاذف و قذف شخص طرف جرم؛

اگر رابطه سببیت بین عمل قاذف و نسبت زنا یا لواط به شخص دیگری برقرار نشود، حد عمل قذف و تهمت ناروا اجرا نخواهد شد.
در این زمینه قانون گذار موارد متعددی را در قانون اسلامی مقرر کرده است که در ذیل آورده می شود:

۱- نفی ولد فرزند توسط پدر: اگر کسی به فرزند خود که در حقیقت رابطه پدر و فرزندی بین آن ها برقرار است، بگوید: «تو فرزند من نیستی» حد عمل قذف مصداق پیدا خواهد کرد. همچنین اگر کسی به فرزند مشروع دیگری بگوید: «تو فرزند او نیستی» قذف مادر وی محسوب میشود و محکوم به حد قذف خواهد شد. البته در این موارد اگر قرینه ای باشد که نشان دهد منظور شخص از این حرف ها عمل قذف و تهمت ناروا نبوده است، حد ثابت نمی شود.
۲- قذف پدر و جدّ پدری نسبت به فرزند: پدر یا جد پدری که فرزند یا نوه خود را قذف کند به سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش محکوم میگردد.

پیشنهاد مطالعه  جرم توهین ساده و مجازات هتک حرمت در قانون چه میباشد؟

عمل قذف و متهم ساختن

نکات کلیدی در بحث عمل قذف و تهمت ناروا

  • عمل قذف و تهمت ناروا باید روشن و بدون ابهام بوده، نسبت دهنده به معنای لفظ آگاه و قصد انتساب داشته باشد گرچه مقذوف یا مخاطب در حین عمل قذف از مفاد آن آگاه نباشد.
  • هرگاه کسی به دیگری بگوید «تو با فلان زن زنا یا با فلان مرد لواط کرده ای» فقط نسبت به مخاطب، قاذف محسوب میشود.
  •  حد قذف، هشتاد ضربه شلاق است.
  • عمل قذف در صورتی موجب حد میشود که قذف شونده در هنگام قذف، بالغ، عاقل، مسلمان، معین و غیرمتظاهر به زنا یا لواط باشد.
  •  کسی که به قصد نسبت دادن زنا یا لواط به دیگری، الفاظی غیر از زنا یا لواط به کار ببرد که صریح در انتساب زنا یا لواط به افرادی از قبیل همسر، پدر، مادر، خواهر یا برادر مخاطب باشد، نسبت به کسی که زنا یا لواط را به او نسبت داده است، محکوم به حد قذف و درباره مخاطب اگر به علت این انتساب اذیت شده باشد، به مجازات توهین محکوم میگردد.
  • هرگاه کسی زنا یا لواطی که موجب حد نیست مانند زنا یا لواط در حال اکراه یا عدم بلوغ را به دیگری نسبت دهد به سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش محکوم میشود.
  • نسبت دادن زنا یا لواط به کسی که به خاطر همان زنا یا لواط محکوم به حد شده است، قبل از توبه مقذوف، مجازات ندارد.
  • حد قذف حق الناس است و تعقیب و اجرای مجازات منوط به مطالبه مقذوف است. در صورت گذشت مقذوف در هر مرحله، حسب مورد تعقیب، رسیدگی و اجرای مجازات موقوف میشود.
  • کسی که چند نفر را به طور جداگانه قذف کند خواه همه آنها با هم، خواه جداگانه شکایت کنند، در برابر عمل قذف و تهمت ناروا هر یک، حد مستقلی بر او جاری میشود.
  •  کسی که چند نفر را به یک لفظ قذف نماید هر کدام از قذف شوندگان میتواند جداگانه شکایت نماید و در صورت صدور حکم محکومیت، اجرای آن را مطالبه کند. چنانچه قذف شوندگان یک جا شکایت نمایند بیش از یک حد جاری نمیشود.
  • کسی که دیگری را به یک یا چند سبب، یک بار یا بیشتر قبل از اجرای حد، عمل قذف و تهمت ناروا نماید فقط به یک حد محکوم میشود، لکن اگر پس از اجرای حد، قذف را تکرار نماید حد نیز تکرار میشود و اگر بگوید آنچه گفته ام حق بود به سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش محکوم میگردد.
  • حد قذف اگر اجرا نشده و مقذوف نیز گذشت نکرده باشد به همه ورثه به غیر از همسر منتقل میگردد و هریک از ورثه میتواند تعقیب و اجرای آن را مطالبه کند هر چند دیگران گذشت کرده باشند.
مواردی که حد قذف ساقط می شود عبارتند از:

الف- هرگاه مقذوف، قاذف را تصدیق نماید.

ب- هرگاه آنچه به مقذوف نسبت داده شده با شهادت یا علم قاضی اثبات شود.

پ- هرگاه مقذوف و در صورت فوت وی، ورثه او، گذشت کند.

ت- هرگاه مردی زنش را پس از  عمل قذف به زنای پیش از زوجیت یا زمان زوجیت لعان کند.

ث- هرگاه دو نفر یکدیگر را قذف کنند، خواه عمل قذف و تهمت ناروا آنها همانند، خواه مختلف باشد.

گردآورنده :  موسسه حقوقی سروش نافع دادمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا