نکاتی که درباره رابطه نامشروع و انواع گناه کبیره زنا نمی دانیم!!!

گناه کبیره زنا

انواع گناه کبیره زنا رابطه نامشروع بین زن و مردی در خارج از روابط خانوادگی است که در آن آلت مردی به اندازه ختنه گاه وارد آلت زن می‌شود که به غیر از این زنا محسوب نمی‌شود. البته رابطه می‌تواند از مقعد هم صورت گیرد. در این مقاله مواردی که در آن زناکننده به اعدام محکوم می‌شود و قانون مجازات رابطه نامشروع مشخص می‌گردد. در جرائم موجب حد مرتکب در صورتی مسئول است که علاوه بر داشتن علم قصد و شرایط مسئولیت کیفری به حرمت شرعی رفتار ارتکابی نیز آکاه باشد.

انواع گناه کبیره زنا

زنا و رابطه نامشروع با زنان یکی از مفاسد بزرگ اجتماعی است که باعث خسارت‌های جبران ناپذیر است به همین جهت اسلام آنرا حرام دانسته و با آن شدیدا مبارزه نموده است. از جمله گناهانی که به کبیره بودنش تصریح شده زنا است.

چنان که در روایات فرموده‌اند و برای کبیره بودنش به آیه‌ ۶۸ سوره‌ فرقان تمسک شده که می‌فرماید: «از جمله صفات بندگان خدا آن است که نپرستند و نخوانند با خدای به حق، خدای دیگری را (یعنی مشرک نباشند) و آن نفسی که خدا کشتنش را حرام فرموده نکشند و زنا نکنند، و کسی که اینها را به جا آورد (شرک، قتل، زنا)، برسد و ببیند جزای خود را که شکنجه‌اش در روز قیامت دو چندان است و همیشه به خواری در آتش است».
(و الذین لایدعون مع الله الها آخر ولا یقتلون النفس التی حرم الله الا بالحق ولا یزنون و من یفعل ذلک یلق اثاماً یضاعف له العذاب یوم القیمه و یخلد فیه مهاناً)

طبق فتوای فقیهان، اثبات انواع گناه کبیره زنا تنها از طریق اقرار شخص زناکار و بَیِّنِه ممکن است و با آزمایش‌های پزشکی زنا ثابت نمی‌شود. احکام فقهی مختلفی بر زنا بار می‌شود. از جمله آن‌ها این است که رابطه ناسالم زنا با زنِ متأهل یا زنی که در عدّه رجعی است، سبب حرمت ابدی می‌شود؛ یعنی آن دو هیچ‌گاه نمی‌توانند با هم ازدواج کنند.

رابطه نامشروع زنا

مجازات رابطه نامشروع زنا از دید متون فقهی

در متون فقهی سه مجازات برای انواع گناه کبیره زنا بیان شده است که هریک از آن‌ها در خصوص قِسم یا اقسامی از رابطه نامشروع زنا اجرا می‌شود: تازیانه، قتل و سنگسار.

تازیانه:

حدّ مرد یا زن زناکار بالغ، عاقل، آزاد و غیرمُحصَن صد ضربه تازیانه است.[ین حکم در آیه ۲ سوره نور آمده است. طبق این آیه گروهی از مؤمنان باید هنگام اجرای حد حضور داشته باشند.

قتل:

مجازات زنا با محارم نَسَبی (مانند مادر، خواهر و دختر)، زنای به عُنف،ازنای مرد غیرمسلمان با زن مسلمان و تکرار چندباره زنا پس از تازیانه خوردن، قتل است.

سنگسار:

حدّ زنای مُحصَنَه سنگسار است.ازنای مرد یا زن مُحصَن و آزاد با فرد بالغ و عاقل را زنای مُحصَنَه می‌گویند.کسی که به رجم محکوم شده، باید غسل کند. سپس مرد را تا کمر و زن را تا سینه در خاک دفن کرده و به او سنگ می‌زنند تا کشته شود. قانون مجازات رابطه نامشروع پیرمرد و پیرزنِ آزاد و مُحصَنی که زنا کرده‌اند، صد ضربه تازیانه و پس از آن سنگسار است.

پیشنهاد مطالعه  ۵ نکته طلایی که قبل از طلاق زوجین از همدیگر باید دانست !
انواع گناه کبیره زنا عبارت است از جماع مرد و زنی که علقه زوجیت بین آنها نبوده و از موارد وطی به شبهه نیز نباشد . قانون مجازات رابطه نامشروع رابطه زنا، در قانون مجازات کشورهای اسلامی مانند ایران، عربستان و پاکستان انعکاس یافته است که شامل تبصره هایی میباشد:

تبصره اول:

رابطه نامشروع زنا در مکان یا زمان مقدس همچون مسجد، حرم بزرگان دینی و ماه رمضان موجب تشدید قانون مجازات رابطه نامشروع می‌شود و علاوه بر حدّ، تعزیر هم دارد. همچنین است حکم زنای مرد با زنِ مُرده‌.

 تبصره دوم:

جماع با دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ختنه گاه در قٌبٌول یا دٌبٌر زم تحقق می شود .

تبصره سوم:

هرگاه طرفین یا یکی از انها نابالغ باشد زنا کحقق است لکن نابالغ مجازات نمی شود و حسب مورد به اقدامات تامینی و تربیتی مقرر در کتاب اول قانون مجازات رابطه نامشروع محکوم می گردد .

تبصره چهارم:

جماع با میت از انواع گناه کبیره زنا است مگر جماع زوج با زوجه متوفای خود که زنا نیست لکن موجب سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق  تعزیری درجه شش می شود .

تبصره پنجم:

هرگاه متهم زنا مدعی زو جیت یا وطی به شبهه باشد ادعای وی بدون بینه یا سوگند پذیرفته می شود مگر انکه خلاف آن با حجت شرعی لازم ثابت شود .

 زانیه ، زنای محصنه

حد انواع گناه کبیره زنا در موارد زیر اعدام است :

الف) زنا با محارم نسبی

ب) زنا با زن پدر که موجب اعدام زانی است

پ) زنای مرد غیر مسلمان با زن مسلمان که موجب اعدام زانی است

ت) زنا به عنف یا اکراه از سوی زانی موجب اعدام زانی است .

تبصره :

مجازات زانیه در بند های ب و پ  حسب مورد تابغ سایر احکام مربوط به انواع گناه کبیره زنا  است .

تبصره:

هرگاه کسی با زنی که راضی به زنای با او نباشد در حال بیهوشی خواب یا مستی زنا کند از طریق اغفال و فریب دادن دختر نابالغ  یا از طریق ربایش تهدید و یا ترساندن زن اگرچه موجب تسلیم او شود نیز حکم فوق قانون مجازات رابطه نامشروع جاری است .

تبصره:

حد زنا برای زانی محصن و زانیه محصنه رجم است در صورت عدم امکان اجرای رجم با پیشنهاد دادگاه صادر کننده حکم قطعی و موافقت رئیس قوه قضایه چنانچه جرم با بینه ثابت شده باشد موجب اعدام زانی  محصن و زانیه محصنه است و در غیر این صورت  طبق قانون مجازات رابطه نامشروع موجب صد ضربه شلاق برای هریک می باشد.

 قانون مجازات رابطه نامشروع

احصان در هریک از مرد و زن به نحو زیر محقق می شود :

الف) احصان مرد عبارت است از آنکه دارای همسر دائمی و بالغ باشد و در حالی که بالغ و عاقل بوده از طریق قٌبٌل با وی در حال بلوغ جماع کرد باشد و هروقت بخواهد امکان جماع از طریق قٌبٌل  را باوی داشته باشد .

ب) احصان زن  عبارت است از آنکه دارای همسر دائمی و بالغ باشد و در حالی که بالغ و عاقل بوده با او از طریق قٌبٌل جماع کرد باشد و امکان جماع از طریق قٌبٌل را با شوهر داشته باشد .

تبصره :

اموری از قبیل مسافرت، حبس، حیض، نفاس بیماری مانع از مقاربت یا بیماریی که موجب خطر برای طرف مقابل می گردد مانند ایدز و سفلیس، زوجین را از احصان خارج میکند .

تبصره :

در گناه کبیره زنا با محارم نسبی و زنا محصنه چنانچه زانیه بالغ و زانی نا بالغ باشد مجازات زانیه فقط صد ضربه شلاق است.

تبصره :

مردی که همسر دائم دارد هرگاه قبل از دخول مرتکب زنا شود طبق قانون مجازات رابطه نامشروع حد وی صد ضربه شلاق تراشیدن موی سر تبعید به مدت یک سال قمری است

تبصره :

حد رابطه نامشروع  زنا در مواردی که مرتکب غیر محصن باشد صد ضربه  شلاق است.

تبصره :

در مواردی زنای به عنف و در حکم آن در صورتی که زن با کره باشد مرتکب علاوه بر مجازات مقرر به پرداخت ارش البکار و مهرالمثل نیز محکوم می شود و دذ صئرتی که باکره نباشد فقط به مجازات و پرداخت مهرالمثل محکوم می گردد .

 

 چرا اسلام برای اثبات زنا و جرم زناکار چهار شاهد خواسته است؟

* این‌که اسلام، در مورد انواع گناه کبیره زنا ، چهار شاهد خواسته‌است تا این مسئله اثبات شود، ممکن است به این علت باشد که زبان بسیاری از مردم در زمینه این اتهامات باز است، و همواره حیثیت افراد را با سوءظن، و بدون سوءظن، جریحه دارد می‌کنند.و مسلم است آبروی رفته به آسانی باز نمی‌گردد.

اسلام، در این زمینه سختگیری کرده، تا حافظ حیثیت مردم باشد. ولی در مسائل دیگر، حتی قتل نفس، زبان‌ها تا این حد، آلوده نیست. افزایش دادن تعداد شهود را به چهار نفر، در آیه ۱۵ از سوره نساء، به قدری سنگین است که فقط افراد بی‌باک و بی‌پروا، ممکن است مجرم شناخته شوند، و بدیهی است چنین اشخاصی باید به اشدّ مجازات گرفتار شوند، تا عبرت دیگران گردند، و محیط از آلودگی آنان، پاک شود. با شرائطی که برای شهادت شهود، تعیین شده، مثل رؤیت و عدم قناعت به قرائن، و هماهنگی در شهادت و مانند آن، اثبات جرم را سخت تر می کند.

*  هرگاه مرد یا زنی کمتر از چهار بار اقرار به زنای محصنه نماید به سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش محکوم می شود حکم این ماده در مورد لواط تفخیذ و مساحقه نیز جاری است .

اگر شهودی پیدا نشد برای شهادت، یا این‌که شهود، برای شهادت دادن، حاضر نشدند، مسئله دو صورت می یابد :

حالت اوّل :

اینکه زن و مرد زناکار از کرده خویش پشیمان شده و حقیقتاً توبه کنند و دست از عمل شنیع خویش می دارند که در این صورت، خداوند متعال توبه پذیر است. چنان‌که در سوره نساء آیه ۱۶ می فرماید: «هر کس از مسلمانان عملی ناشایسته مرتکب شوند، چه زن و چه مرد، آنان را به سرزنش و توبیخ بیازارید. چنانچه توبه کردند، دیگر متعرض آنها نشوید که خدا توبه خلق می پذیرد و نسبت به آنها مهربانست.»

حالت دوم :

این‌که به رویّه خود ادامه می‌دهند، و در عین حال شهودی برای شهادت دادن وجود ندارد.

گناه کبیره زنا

زیان ها و پیامدهای انواع گناه کبیره زنا

برای رابطه نامشروع  زنا، در روایات اسلامی، زیان ها و پیامدهائی بیان شده که هم دامن افراد زناکار را می‌گیرد و هم به اجتماع سرایت می‌کند، که اجمالاً اشاره می شود:

۱. آثار بد معنوی:

انسان کسی است که براساس عقل و اندیشه و دین، کارهای خود را در آن چهارچوب ها، قانون مند می کند، و زنا یعنی ارتباط غیرقانونی و بدون ضابطه بین دو انسان که شکل خشن تجاوز جنسی را به خود می گیرد. در این صورت، شخص از کرامت انسانی خود، عبور کرده و به شکل یک حیوان در می آید، شاید از همین رو باشد که قرآن از آن با نام عمل زشت (فاحشه و راه ناپسند «ساء سبیلاً») یاد می کند.

۲. آثار زنا در روایات:

گناه کبیره زنا از جمله گناهانی است که فقر به بار می آورد، جلوی روزی را می گیرد، مرگهای ناگهانی را در پی دارد، برکت را از خانه می برد و هرگاه زنا زیاد شود، زمین لرزه ها پدیدار شود.
پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ به امیرالمؤمنین ـ علیه السلام ـ می فرماید: «ای علی، زنا شش پیامد دارد: سه پیامد در دنیا و سه دیگر در آخرت. پیامدهای دنیایش اینست که آبرو را می برد، مرگ را شتاب می بخشد و روزی را می بُرد (جلوی آن را می گیرد) و پیامدهای آخرتش عبارتست از حسابرسی سخت و دقیق، خشم خدای رحمن، و جاودانگی در آتش.» .در روایت آثار زنا را هم در دنیا معرفی می کند هم در آخرت که چه عذاب سختی پیش روی انسان زناکار است.

در روایات آمده که شخص زناکار از حوزه ایمان، خارج می‌شود. پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ می فرماید: «لا یزن الزانی حین یزنی و هو مؤمن…» یعنی: «شخص زناکار به هنگامی که مرتکب انواع گناه کبیره زنا می شود، مؤمن نیست…»

۳. آثار اجتماعی زنا:

الف: پیدایش هرج ومرج در نظام خانواده و از میان رفتن رابطه فرزندان و پدران، رابطه ای که وجودش نه تنها سبب شناخت اجتماعی است. بلکه موجب حمایت اجتماعی و محبت می شود.

ب: این عمل ننگین سبب انواع برخوردها و کشمکش های فردی و اجتماعی در میان هوسبازان است.

پ: تجربه نشان داده و علم ثابت کرده است که انواع گناه کبیره زنا باعث اشاعه انواع بیماری‌هاست.

ت: این عمل غالباً، سبب سقط جنین و کشتن فرزندان و قطع نسل می گردد. چرا که چنین زنانی هرگز حاضر به نگهداری این گونه فرزندان نیستند.

ث: هدف از ازدواج تنها مسئله اشباع غریزه جنسی نیست. بلکه اشتراک زندگی و انس روحی و آرامش فکری و تربیت فرزندان و همکاری در شئون حیات، از آثار ازدواج است که بدون اختصاص زن و مرد به همدیگر و تحریم زنا، هیچ یک از اینها امکان پذیر نیست.

پیشنهاد مطالعه  مهریه یا مهر زن کی داده کی گرفته؟

۴. انتشار بیماری های آمیزشی در جامعه :

بیماری های همچون مقاربتی همچون سیفلیس، سوزاک، شانکر یا آتشک، گرانولوم آمیزشی و التهاب مهبل.

دکتر «جان بیستون» می گوید: «از قرائن به دست آمده، ثابت می شود که اغلب بیماریهای آمیزشی، در نتیجه وجود روابط جنسی خارج از دایره ازدواج (زنا) شیوع پیدا می کند.»

۵. انتشار بیماری ایدز:

ایدز از بیماری‌هایی است که یکی از راه‌های عمده انتقال آن، ارتباط‌های جنسی است و این اسلام است که انسان‌ها را از هرگونه رابطه جنسی (غیر از دایره ازدواج) منع کرده، چرا که این پیامدهای معنوی، اجتماعی و پزشکی را می دانسته و خواسته که انسان ها، کرامت انسانی خویش را در نظر گرفته و آن را ارتقاء بخشند.

۶. سلب امنیت اجتماعی:

زندگی زیبایی خود را از دست می دهد و هدف پرورش و تربیت انسان نخواهد بود و همراه آدمیان در پی ارضای شهوات خود اند. امنیت اجتماعی سلب می شد و زنان در معرض هتک حرمت های فراوان قرار خواهند گرفت.

۷. افزایش کودکان بی سر پرست:

افزایش کودکان خیابانی و فاقد سرپرست بحران های فراوانی را برای حیات اجتماعی بر ایجاد می‌کند انواع بزهکاری‌های اجتماعی یکی از علت‌هایش. انواع گناه کبیره زنا است.

پیشنهاد مطالعه  فرم درخواست وکیل

گردآورنده :  موسسه حقوقی سروش نافع دادمان

1 دیدگاه دربارهٔ «نکاتی که درباره رابطه نامشروع و انواع گناه کبیره زنا نمی دانیم!!!»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا