تهدید به آبروریزی چه عواقب و مجازاتی دارد ؟

تهدید به آبروریزی

در قانون برای فردی که اقدام علیه آبروی کسی کند، یا فردی را تهدید به آبروریزی کند که احتمال خدشه به آبرویش را داشته باشد، مجازاتی در نظر گرفته شده است که بسته به نوع جرم متفاوت بوده و تنها لازم است، فردی که مورد تهدید واقع شده، موضوع را اعلام و پیگیری کند و از شکایت خود صرف نظر نکند. در این نوشتار از مجموعه نکات حقوقی مجله دادمان به بررسی مجازات تهدید به آبروریزی می‌پردازیم.

لازم است همه افراد بدانند که برای هرگونه ضرر و آسیبی که از جانب دیگری به آن‌ها برسد، در قانون مجازاتی تعیین شده است.

ویژگی های تهدید 

جرم تهدید در هر شرایطی می‌تواند پیگیری شود. مزاحمت‌های پی‌در‌پی و داشتن شواهد، که این شواهد می‌تواند، در تهدیدهای حضوری به استشهاد محلی یا فردی منجر شود و در تهدیدهایی که در فضای مجازی اتفاق می‌افتند هر نوع پیام، عکس و فایل صوتی که بتوان با استناد بر آن، به علم قاضی کمک کرد، می‌تواند نوعی وسیله برای اثبات تهدید به حساب بیاید.ویژگی های تهدید عبارتند از:

  • جرم تهدید جرم مطلق می باشد بدان معنا که به محض استفاده کردن از کلمات و عبارات رعب و وحشت آمیز این جرم به ارتکاب می رسد و مجازات تهدید را شامل میشود.
  • ایراد خسارت و ضرر به هیچ وجه در این جرم موضوعیتی ندارد.
  • هر نوع تهدید من جمله تهدید به آبروریزی امری است که بصورت نسبی است و صرف اینکه از کسی بترسیم تهدید بحساب نمی آید.
  • تحقق پیدا کردن تهدید منوط به تحقق نتیجه تهدید نیست و چه بسا اصلا نتیجه محقق نشود.
  • دروغ بودن تهدید هیچ تاثیری در میزان مجازات آن ندارد.
  • شخص تهدید شونده باید به این موضوع توجه کند که فرد تهدید کننده قدرت انجام تهدید را دارد. برای مثال اگر فرد سالمندی که توانایی این را ندارد که حرکت کند ،دیگری را تهدید به آسیب شدید و جبران ناپذیر جسمی کند.
  • تهدید به آبروریزی به هر نحو چه بصورت شفاهی باشد، چه به صورت کتبی اگر علنی باشد، یا غیر علنی اعم از اینکه در خفا باشد یا در مکان های عمومی انجام شود. موضوع تحقق این جرم مانند توهین به اشخاص حقیقی است.
  • خواسته شخص تهدید کننده مهم نیست ،حتی اگر هیچ درخواستی نداشته باشد، باز شامل ماده های مذکور قرار میگیرد.
  • تهدید کردن به هر نحو کافی است. پیامک، ایمیل، یا تلفن همراه در این بخش موضوعیت ندارد.

همانند سایر جرایم تهدید، تهدید به آبروریزی نیز می‌تواند با توجه به نوع و چگونگی آن، حبس و مجازات شلاق را در پی داشته باشد، که تا ۷۴ ضربه شلاق و تا دو سال حبس متغیر خواهد بود؛ همچنین پس از اثبات تهدید و اعمال مجازات می‌توان از فرد تهدید کننده به جرم هتک حرمت نیز در مراجع قانونی شکایت کرد.

پیشنهاد مطالعه  افشای اسرار خصوصی دیگران چه عواقبی در پی دارد؟

 مجازات تهدید به آبروریزی

 مجازات تهدید به آبروریزی

باید بدانید که آبرو و اعتبار چیزی نیست که یک شبه به دست آید برای همین اگر کسی آبروی شخص دیگری را ببرد طبق قانون و بسته به نوع آبروریزی مجازاتی برای آن در نظر گرفته شده است.مجازات تهدید پیامکی نیز به میزان مجازات تهدید به آبروریزی است و بسته به نوع آن از ۲ ماه تا ۲ سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق است.  میزان مجازات برای انواع تهدید آبروریزی طبق قانون به شرح زیر است:

طبق ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی

مجازات اسلامی توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک، چنانچه موجب حد قذف نباشد، به مجازات جزای نقدی معادل بیش از بیست میلیون ریال تا هشتاد میلیون ریال محکوم می شود.

در این‌جا منظور از قذف نسبت دادن زنا و لواط است.

 طبق ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی

هر گاه کسی به وسیله تلفن یا دستگاه های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت و تهدید به آبروریزی نماید علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت ‌مخابرات، مرتکب به حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهد شد.

 طبق ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی

 نیز هر کس به وسیله اوراق چاپی یا خطی یا به وسیله درج در روزنامه و جرائد یا نطق در مجامع یا به هر وسیله دیگر به کسی امری را صریحاً نسبت دهد یا آن‌ها را منتشر نماید. مطابق قانون آن امر جرم محسوب می‌شود و اگر نتواند صحت آن اسناد را ثابت نماید جز در مواردی که ‌موجب حد است (منظور جرم قذف است) به جزای معادل بیش از بیست میلیون ریال تا هشتاد میلیون ریال محکوم می شود.

 طبق ماده ۶۹۹ قانون مجازات اسلامی

هر کس عالماً عامداً به قصد متهم نمودن دیگری آلات و ادوات جرم یا اشیایی را که یافت شدن آن در تصرف یک نفر موجب اتهام او می‌گردد بدون اطلاع آن شخص در منزل یا محل کسب یا جیب یا اشیایی که متعلق به او است بگذارد یا مخفی کند یا به نحوی متعلق به او قلمداد نماید. و در اثر این عمل شخص مزبور تعقیب گردد، پس از صدور قرار منع تعقیب و یا اعلام برائت قطعی آن شخص، مرتکب به حبس از شش ماه تا سه سال و یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود.

طبق ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی

هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله نامه یا شکواییه یا مراسلات یا عرایض یا گزارش یا ‌توزیع هرگونه اوراق چاپی یا خطی با امضاء یا بدون امضاء اکاذیبی را اظهار نماید. یا با همان مقاصد اعمالی را برخلاف حقیقت راساً یا به عنوان نقل‌قول به شخص حقیقی یا حقوقی یا مقامات رسمی تصریحاً یا تلویحاً نسبت دهد اعم از اینکه از طریق مزبور به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به غیر وارد شود یا نه علاوه بر اعاده حیثیت در صورت امکان، باید به حبس از دو ماه تا دو سال و یا شلاق تا (۷۴) ضربه محکوم شود.

 طبق ماده ۷۰۰ قانون مجازات اسلامی

هر کس با نظم یا نثر یا به صورت کتبی یا شفاهی کسی را هجو کند و یا هجویه را منتشر نماید به حبس از یک تا شش ماه محکوم ‌می‌شود.

 طبق ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی

برای مجازات آبروریزی درب منزل طبق ماده ۶۰۸ توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک چنانچه موجب حد قذف نباشد به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه و یا پنجاه هزار ‌تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود.

مجازات تهدید به انتشار عکس یا مجازات تهدید به پخش عکس:

طبق ماده ۱۷ قانون جرایم رایانه‌ای، هر کس بدون اجازه دیگری، به وسیله سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی از جمله گوشی همراه، کامپیوتر و غیره اقدام به انتشار فیلم، تصویر، صدا یا اسرار دیگری کند یا آنها را در دسترس دیگری قرار دهد، مجرم است. این عمل در صورتی که موجب وارد شدن ضرر با موجب هتک حرمت و حیثیت فرد شود، مجازات مجرم تهدید به آبروریزی ، معادل حبس از ۹۱ روز تا ۲ سال یا جریمه نقدی از ۵ میلیون تا ۴۰ میلیون ریال را در پی خواهد داشت. البته در صورت تشخیص قاضی ممکن است هر دو مجازات برای فرد در نظر گرفته شود.

مجازات تهدید پیامکی نیز به میزان مجازات تهدید به آبروریزی است و بسته به نوع آن از ۲ ماه تا ۲ سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق است.

در صورتی که شما مورد هر نوع تهدید از جمله تهدید به آبروریزی قرار گرفتید بهتر است هر چه زودتر با مراچعه به مشاورین و وکلای پایه یک دادگستری موسسه حقوقی سروش نافع دادمان اقدام به شکایت کرده و حقوق خود را باز پس گیرید:

پیشنهاد مطالعه  فرم درخواست وکیل

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا