ایران کد چیست و شرایط دریافت ایران کد چه می باشد؟

ایران کد

ایران کد یا نظام ملی طبقه ‌بندی و خدمات مشخصه کالا، سیستمی است برای شناسایی، طبقه‌ بندی، کد گذاری و در نهایت شناسنامه‌ دار کردن کالاهایی که در چرخه بازرگانی کشور مورد معامله و استفاده هستند. بر این اساس، هر کالایی که به ایران‌ کد معرفی می‌شود در مرحله اول مورد شناسایی کارشناسان به لحاظ اصالت و همچنین کیفیت و موارد تخصصی مرتبط دیگر قرار می‌گیرد.

در این نظام با استفاده از رویه‌ها، استانداردها و به ویژه ابزار خبره طبقه‌بندی و کدگذاری کالاها و خدمات، زبان مشترک و مفاهیم همسانی در سطح ملی ایجاد شده و کلیه اطلاعات اعتباری کالاها و خدمات از قبیل مراجع عرضه‌کننده، مشخصات فنی، استانداردهای ملی و بین‌المللی و … ثبت، ذخیره، ساماندهی و منتشر می‌گردد.

امروزه برای انواع کالا ها یک بارکد یا سریال تعریف می شود که با استفاده از آن می توان نوع و اطلاعات جنس را ذخیره کرد.

با استفاده از دستگاه بارکد خوان فروشگاه ها اطلاعات اجناس ثبت و قیمت ها محاسبه می شود. راه روشن با ثبت بارکد یا سریال کالای شما، راه ورود کالای شما به فروشگاه های سراسر کشور و حتی کشور های دیگر را باز می کند.

 اهداف استفاده از ایران کد

  1. ایجاد زبان مشترک و ساده کردن، سرعت دادن و ایجاد اطمینان در تبادل اطلاعات و دسترسی به آن
  2. فراهم آوردن آمار و اطلاعاتی که پیش نیاز فعالیت‏های تصمیم‏گیری، برنامه‏ریزی و سیاست‏گذاری است.
  3. ایجاد سیستم های اطلاع‏رسانی هماهنگ در سطح ملّی مانند شبکه اطلاع‏رسانی بازرگانی کشور
  4. جلوگیری از دوباره کاری در طراحی سیستم های طبقه‏بندی و اطلاعاتی از مرحله صفر، برای سازمان‏ها و مؤسساتی که در آینده تشکیل می‏شوند.
  5. انتقال سریع و دقیق اطلاعات مربوط به مراکز تهیه، تولید، فروش و بازار کالاها
  6. جلوگیری از اتلاف منابع مالی و انسانی که در اثر اشتغال در کارهای یکسان و موازی به‏وجود می‏آید.

مزایای دریافت ایران کد

  1. داشتن ایران کد (بارکد) راه خوبی برای جلوگیری از قاچاق کالا است
  2. شناسنامه دار کردن کالاهای اصل و با کیفیت داخلی و حمایت از تولید داخلی
  3. زمینه سازی جهت ایجاد حافظه اجتماعی و بستر اطلاعاتی به منظور انسجام عناصر مدیریت زنجیره تامین کالا و خدمات
  4. زمینه ساز حضور در عرصه دیجیتال مارکتینگ
  5. قابلیت ارتباط با سیستم های کدینگ بین المللی
  6. معرفی و شناسایی منابع ساخت و توزیع کالا
  7. زمینه ساز توزیع گسترده برای تولید کنندگان و توزیع کنندگان
  8. زمینه ساز معرفی و تبلیغ گسترده منطقه ای و جهانی محصولات
  9. کاهش هزینه های توزیع، فروش و عملیات
پیشنهاد مطالعه  همه چیز درباره ثبت علامت تجاری کسب و کار!!!

مراحل ثبت نام ایران کد

  1. مدارک لازم جهت ثبت نام اخذ ایران کد با عنایت به نوع شخصیت ها اعم از حقیقی یا حقوقی تهیه می گردد.
  2. اخذ و کامل نمودن فرم عضویت خود اظهاری که میبایست به مهر و امضاء دارنده (شخص حقیقی) و یا مدیرعامل (شخص حقوقی) برسد.
  3. کامل نمودن فرم الکترونیکی ثبت نام.
  4. اسکن فرم عضویت خود اظهاری و مدارک مورد نیاز

ایران-کد-1

مدارک مورد نیاز برای دریافت ایران کد

مدارک لازم برای ثبت ‌نام در نظام ملی ایران‌ کد(irancode.ir)  برای دریافت بارکد داخلی و بین المللی (gs1.org)  شامل دو نوع اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی است.

نوع اول: اشخاص حقوقی
  1. آگهی ثبت شرکت
  2. روزنامه رسمی و آخرین تغییرات (دارای اعتبار)
  3. پروانه بهره‌ برداری (برای شرکت های تولیدی) در صورتیکه درحال طی مراحل اداری هستید ارائه جواز تأسیس کافی است. در غیر اینصورت باید فرم تعهد نامه را مبنی بر تحویل جواز تأسیس یا پروانه بهره برداری در کوتاهترین زمان ممکن را امضاء و ایمیل کنید.
  4. جواز ساخت (شرکت‌های تولید مواد غذایی، دارویی و بهداشتی آرایشی)
  5. کارت بازرگانی (برای وارد کنندگان و صادر کنندگان)
  6. کارت ملی مدیر عامل
  7. فیش واریزی هزینه‌ های ثبت نام به حساب مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران (با توجه به صدور پیش فاکتور الکترونیکی، باید پس از تکمیل اطلاعات و اتمام ثبت نام بصورت فکس و یا ایمیل برای متقاضی ارسال گردد)
  8. آگهی ثبت برند و علامت تجاری برای توزیع‌ کنندگان کالا، در صورتیکه از برند یا همان علامت تجاری استفاده می کنید که ثبت نشده است می توانید از طریق سامانه راهبری علائم تجاری (سرعت) نسبت به ثبت برند نیز اقدام نمایید.
نوع دوم: اشخاص حقیقی
  1. پروانه کسب (برای اعضای صنوف)
  2. پروانه بهره‌ برداری (برای تولیدکنندگان عضو وزارت صنایع) در صورتیکه درحال طی مراحل اداری هستید ارائه جواز تأسیس کافی است در غیر اینصورت باید فرم تعهدنامه مبنی بر تحویل جواز تأسیس یا پروانه بهره برداری در کوتاهترین زمان ممکن را امضاء و ایمیل کنید.
  3. کارت ملی صاحب جواز کسب یا پروانه بهره‌ برداری
  4. آگهی ثبت علامت تجاری (برند) برای توزیع‌ کنندگان کالا، در صورتیکه از برند یا همان علامت تجاری استفاده می کنید که ثبت نشده است می توانید از طریق سامانه راهبری علائم تجاری (سرعت) نسبت به ثبت برند نیز اقدام نمایید. البته در صورتیکه نمی خواهید نام تجاری یا برند شما در کد کالاهایتان ثبت شود، این گزینه نیز الزامی نیست، در اینصورت در نام کالایی که به ایران کد متصل است نام تجاری یا برند شما ذکر نخواهد شد.
  5. پروانه ساخت (تولیدکنندگان مواد غذایی، دارویی و بهداشتی آرایشی)

تذکر: توزیع‌ کنندگان اقلام فوق (دارای برند) ملزم به ارائه پروانه ساخت تولید کننده کالا به همراه موافقت ایشان مبنی بر درج شماره پروانه ساخت بر روی بسته‌ بندی محصولات مذکور می باشند.

  1. فیش واریزی هزینه‌ های ثبت نام به حساب مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران (با توجه به صدور پیش فاکتور الکترونیکی، باید پس از تکمیل اطلاعات و اتمام ثبت نام بصورت فکس و یا ایمیل برای متقاضی ارسال گردد)
  2. کارت بازرگانی (برای وارد کنندگان و صادر کنندگان)

چگونه هزینه های عضویت ایران کد و بارکد را کاهش دهیم؟

برخی از متقاضیان، از بالا بودن نسبی هزینه های عضویت و کدگذاری گله دارند.  بر همین اساس باید در فرایند ثبت نام و صدور بارکد، راهکار ها و روش هایی را دنبال کنیم که به حداقل هزینه ممکن منجر شود و در کنار آن از مزایای بالای عضویت در این سیستم و دریافت بارکد بهره مند شوید.

لذا در گام اول لازم است به این موضوع اشاره کنیم که عضویت در نظام ایران کد و دریافت بارکد، منجر به کاهش هزینه های انبارداری و فروش و مدیریت و کنترل بهتر موجودی خواهد شد.

درگام بعد ابزارهای نرم افزاری رایگانی که به واسطه دریافت بارکدهای GS1 در اختیار شما قرار میگیرد، بسیار راهگشا و ارزشمند است.

برای مثال نرم افزارهای انبارداری و اموال گردانی بطور معمول از ۴ تا ۳۰ میلیون تومان بر اساس کیفیت و دامنه کاربرد قیمت گذاری می شوند که شما با دریافت حداقل یک بارکد GS1 به قیمت ۹۰.۰۰۰ تومان می توانید از سامانه تحت وب که برای مدیریت انبار و اموال طراحی شده است استفاده نمایید. البته بارکدهای سریالی که در نرم افزار باید تولید شوند نیز حدود ۵۰ تومان هزینه دارند.

نرم افزارهایی که می توانید برای دریافت بارکد به صورت رایگان از آنها استفاده نمایید!
  1. ردیابی اقلام درون سازمانی ( قطعات و تجهیزات )
  2. ردیابی اموال و دارایی ها ( انبارداری و اموال گردانی )
  3. رهگیری فروش ( مدیریت لجستیک و حمل و نقل )
  4. رهیگری خدمات پس از فروش ( مدیریت گارانتی و تعمیرات )
پیشنهاد مطالعه  چرا باید برای تاسیس شرکت آنرا ثبت کنیم؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا