تجاری سازی ایده و حمایت جدی از ایده پردازان و ایجاد بستر برای گسترش فعالیت ها و تأمین نیازهای مالی یافته های پژوهشی و علمی آنان موجب افزایش ارزش افزوده محصولات، کالا و خدمات و سبب بالا رفتن سطح بهره وری تولید، کاهش اتکاء به درآمدهای نفتی و ارتقاء جایگاه علمی خواهد شد.تجاری سازی طرح های نوآورانه یکی از مهمترین خدمات برای گسترش فعالیت های علمی و پژوهشی می باشد.
ارزیابی ایده:
پس از خلق ایده توسط پژوهشگر یا محقق ضروری است که ایده ارائه شده از جنبه های مختلف مورد ارزشیابی قرار گیرد. ارزشیابی ایده اولین مرحله تجاری سازی ایده است.
توسعه و بررسی کاربرد ایده:
در این مرحله نکات مهم بازاریابی ایده (از جنبه های دیگر) مطرح می شود که لازم است برای روشن شدن آن ها تحقیقات تکمیلی صورت گیرد.
تحلیل تجاری ایده:
تحلیل تجاری ایده شامل مراحل زیر می باشد:
– بررسی مقدار تولید ایده در نخستین مرحله.
– بررسی نقطه سر به سر تولید و سودآوری تقریبی آن در نخستین مرحله تولید.
بازارسنجی ایده:
در این مرحله تست BETA و بازارسنجی ایده صورت می گیرد.
بررسی جنبه های فنی و اجرایی ایده:
در این مرحله نکات زیر بررسی خواهد شد:
– ایجاد بنگاه اقتصادی و دریافت مجوزهای لازم (ثبت شرکت و …. و اخذ مجوزهای لازم).
– برآورد اعتبار مورد نیاز برای تجاری سازی ایده
– برآورد مواد و ابزار تبلیغی (کاتالوگ، بروشور، پوستر و تیزر تبلیغاتی) مورد نیاز برای معرفی ایده.
– برنامه ریزی جهت تشکیلاتی که برای تولید و عرضه ایده باید در بنگاه اقتصادی ایجاد شود.
– برنامه ریزی جهت امور لجستیکی مربوط به ایده.
– تعیین منبع تامین مالی (سرمایه گذاری شخصی، اخذ وام، جذب سرمایه گذار جهت مشارکت و تولید انبوه، فروش و اعطای امتیاز)
تجاری شدن ایده:
در این مرحله ایده کاملا تجاری شده است.
گردآورنده : موسسه حقوقی سروش نافع دادمان