گواهی ارزش افزوده چیست ؟

گواهی ارزش افزوده

گواهی ارزش افزوده مانند همه گواهینامه های صادر شده در دستگاه های مختلف یک نوع مجوز است با این تفاوت که این مجوز برای انجام امورمالی وکارهای مربوط به ارزش افزوده صادرمی شود. گواهی VATدر یک برگه A5صادر شده و متولی صدورآن سازمان امورمالیاتی می باشد. این گواهینامه مجوزدریافت مالیات بر ارزش افزوده توسط فروشندگان ازخریداران باید درزمان پرداخت آن این گواهینامه را از خریداردرخواست نمایند . ارزش افزوده تفاوت قیمتی بین کالای خریداری شده و همان کالا در هنگام فروش است.

پرداخت عوارض وارزش افزوده، تکلیف قانونی کلیه مودیان مشمول مالیات است و تنها اشخاص حقیقی یا حقوقی که طبق قانون مالیات برارزش افزوده، از پرداخت این عوارض معاف شده اند (مثل ناشران و دانشگاه ها و مراکز آموزشی و درمانی و….) بقیه فعالان کسب و کار، اعم از خریدار و فروشنده طبق ضوابط قانونی، می بایست مالیات برارزش افزوده را وصول و آن را به حساب سازمان امورمالیاتی وزارت اقتصاد و دارایی واریزکنند تا مشمول جرایم مربوطه نشوند.

کلیه خریداران کالا و خدمات اعم از بخش دولتی و خصوصی ، می بایست پیش از پرداخت ارزش افزوده به فروشندگان، صحت گواهی ارزش افزوده فروشنده را بررسی و اطلاعات مندرج در آن را احراز کنند. احرازصلاحیت فروشندگان کالا و خدمات، می بایست توسط سامانه بررسی اعتبار گواهی ارزش افزوده شرکت ها که سازمان امورمالیاتی از سال۱۳۹۴ راه اندازی کرده است صورت بگیرد.

پیشنهاد مطالعه  همه چیز درباره قانون مالیات بر ارزش افزوده!!!!

در این گواهینامه، شماره اقتصادی فروشنده، نام شرکت / فروشگاه / کارگاه، تاریخ ثبت، نام و نام خانوادگی مدیرعامل، نشانی قانونی شرکت / کارگاه / فروشگاه ، تاریخ مشمولیت قانون ارزش افزوده، تاریخ شروع و تاریخ انقضا گواهینامه درج شده است. پرداخت مالیات ارزش افزوده به فروشندگانی که اعتبار گواهینامه ثبت نامی آن ها تمام شده، مجاز نیست.

گواهی مالیات برارزش افزوده بصورت ۶ ماهه یا ۱ ساله صادر می شود (بنا بر تشخیص حوزه مالیات بر ارزش افزوده ) که پس از پایان اعتبار آن، بایستی نسبت به تمدید اعتبار از حوزه مالیاتی اقدام شود.

خریداران موظفند هنگام پرداخت مبلغ مالیات برارزش افزوده در صورتحساب فروشندگان، گواهینامه ثبت نام را از آنها درخواست کرده و پس از رویت آن، و اعتبار تاریخ، نسبت به پرداخت آن اقدام نمایند.

گواهی ارزش افزوده گواهی ای است، که مؤدیان پس از ثبت شرکت و اخذ کد اقتصادی می بایست حتما برای اخذ آن اقدام نمایند.

گردآورنده :  موسسه حقوقی سروش نافع دادمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا