قانون برای ارث بردن زن صیغه ای چه شرایطی در نظر گرفته است؟

ارث بردن زن صیغه ای

از جمله شرایط ارث بردن زن از مرد طبق ماده ۸۶۴ قانون مدنی این است که زن و مرد با هم عقد کرده باشند و هر یک از زوجین در حین فوت دیگری زنده باشند. اما آیا زن در مدت ازدواج موقت هم ارث می‌برد؟ به عبارت دیگر قانونگذار برای ارث بردن زن صیغه ای چه شرایطی در نظر گرفته است؟ در ادامه این نوشتار از مجموعه مقالات موسسه حقوقی دادمان به بررسی این موضوع می پردازیم.

صیغه یا ازدواج موقت یا عقد موقت

صیغه یا ازدواج موقت یا نکاح منقطع نوعی ازدواج است که در آن مواردی مانند: مقدار مهریه، مدت صیغه، تاریخ پایان، تعداد و مذهب باید ذکر شود.

با توجه به قانون، زن در دوران عقد موقت حق نفقه ندارد. در دو صورت زن حق نفقه دارد اول اینکه شرط شده باشد یا آن‌که عقد مبنی بر آن جاری شده باشد.

با توجه به این ماده مشخص می‌شود که عدم پرداخت نفقه در دوران عقد موقت یا صیغه جرم محسوب نمی‌شود.اما شرایط ارث بردن زن صیغه ای چیست؟

پیشنهاد مطالعه  نکات حقوقی مهمی که در مورد ازدواج موقت یا نکاح موقت باید بدانید!!!

 ارث بردن زن صیغه ای در مدت عقد موقت

ماده ۹۴۰قانون مدنی نیز در رابطه با ارث بردن زوجین است. در آن نیز عبارت عقد دائم ذکر شده است و گفته شده که اگر زوجین ممنوعیتی برای ارث بردن نداشته باشند از همدیگر ارث می‌برند.

اما سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا این ماده در مورد ارث بردن زن در عقد موقت نیز صدق می‌کند؟

اگر ما مفهوم مخالف این ماده را نیز به‌دست آوریم متوجه این موضوع می‌شویم که زوجه در عقد موقت نمی‌تواند سهم‌الارث داشته باشد و ارث در عقد موقت شامل زوجه نمی‌شود، همان‌طور که از گرفتن نفقه محروم است و فقط می‌تواند مهریه مشخص شده در قرارداد عقد موقتش را اخذ کند.

اما با این وجود، زوج می‌تواند در وصیتش، مالی را برای زوجه قرار دهد و مانعی برای این اقدام وجود ندارد ولیکن همان‌طور که می‌دانیم و در قانون مدنی آمده است، تا ثلث مال می‌تواند وصیت شود و تا آن مقدار نافذ است، اگر زوج بیشتر از آن‌ را وصیت کرده باشد غیرنافذ است و ورثه باید آن‌ را تنفیذ کنند و این با ارث در عقد موقت متفاوت است.

پیشنهاد مطالعه  شرایط ارث بردن زن بعد از طلاق در قانون مدنی کشور چیست؟

1 دیدگاه دربارهٔ «قانون برای ارث بردن زن صیغه ای چه شرایطی در نظر گرفته است؟»

  1. فرزند زن صیغهای مدت سی سال ازشوهر مادر نکه داری کرده در شرایط سخت چرا ارث نبرد و اموال دولت مصادره میکند این باعقل جور در نمیاد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا