مراحل تنظیم و ثبت شکایت و فرم شکواییه به چه صورت می باشد؟

تنظیم و ثبت شکایت

به طور کلی برای تنظیم و ثبت شکایت خود باید به دادسرا مراجعه کنید. دادسراها قسمتی از بوروکراسی اداری قوه قضاییه برای رسیدگی به جرایم است. دادسرای عمومی و انقلاب، دادسرای نظامی ، دادسرای ویژه روحانیت و دادسرای ویژه اطفال و نوجوانان، انواع دادسراهای اصلی در ساختار قضایی ایران است. البته به تشخیص رییس قوه قضاییه دادسراهای تخصصی ازقبیل دادسرای جرایم کارکنان دولت، جرایم امنیتی، جرایم مربوط به امور پزشکی و دارویی، رایانه­ای، اقتصادی زیر نظر دادسرای عمومی تشکیل شده است. در ادامه با ما همراه باشید با مراحل تنظیم و ثبت شکایت و تنظیم فرم شکواییه برای ارائه به دادسرا.

مراحل تنظیم و ثبت شکایت و فرم شکواییه

مرحله اول

در مرحله اول تنظیم و ثبت شکایت باید بدانید که باید به دادسرایی مراجعه کنید که جرم در حوزه آن واقع شده است. مثلا اگر شما در شهر دیگری غیر از محل سکونت خود مورد سرقت قرار گرفتید  یا مورد  ضرب و جرح واقع شدید باید به دادسرای عمومی آن شهر مراجعه کنید و محل دادگاه برگزاری هم در همان شهر خواهد بود. البته شما می توانید به کلانتری هم مراجعه کنید و در جرایم مشهود تهیه گزارش را از مامور بخواهید، ولی باید بدانید ماموران کلانتری هم بعد از تشکیل پرونده آن را به دادسرا می فرستند. (ماده۳۱۰قانون آیین دادرسی کیفری مصوب۱۳۹۲)

اگر شما از جرایم یک فرد نظامی شکایت داشته باشید به دادسرای ویژه نظامیان مراجعه می کنید و اگر از یک فرد روحانی شاکی باشید به دادسرای ویژه روحانیت. مطابق قانون بخش اندکی از جرایم ویژه اطفال و نوجوانان نیز باید در دادسرای ویژه رسیدگی شوند و جرایم گروه سنی زیر۱۸سال عموما به طور مستقیم در دادگاه مخصوص خودشان مورد رسیدگی قرار می گیرند. بنابراین بیشترین مراجعه افراد به دادسرای عمومی و انقلاب است. ( ماده ۲۲  تا ۲۵ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب۱۳۹۲)

پیشنهاد مطالعه  نمونه شکواییه

مرحله دوم

در مرحله دوم تنظیم فرم شکواییه از اهمیت بسیاری برخوردار است. طبق قانون شکایت و اعلام جرم شهروندان و تنظیم و ثبت شکایت هیچ تشریفات خاصی ندارد و حتی می تواند شفاهی باشد و یا روی یک برگه معمولی کاغذ نوشته شده باشد، ولی مطابق قانون جدید دادگستری موظف است که اوراق متحدالشکلی را برای تنظیم و ثبت شکایت در دسترس مردم قرار دهد و در رویه عملی نیز دادسراها فرم مخصوص چاپ شده ای وجود دارد که فرد شکایت خود را روی آن می نویسد.

مشخصات شاکی از قبیل نام و نام خانوادگی، آدرس دقیق محل سکونت، آدرس محل وقوع جرم، شرح اتفاقات صورت گرفته و اسم و مشخصات فردی که از او شکایت دارید و البته آدرس دقیق محل زندگی یا کار او که باید به دقت نوشته شود. البته این موارد فقط برای زمانی است که شما متهم را می شناسید، در غیر این صورت ناگزیرید او را مجهول المکان معرفی نمایید. مدارکی هم اگر وجود دارد از قبیل اسناد و مدارک و فیلم و عکس یا اسم شهودی که احیانا دارید را نیز باید روی برگه اضافه کنید. (ماده۶۸قانون آیین دادرسی کیفری مصوب۱۳۹۲)

در ضمن اگر خسارت مادی یا مالی به شما وارد شده است در همین برگه شکواییه آن را مطرح کنید و ضمن شکایت از اصل جرم مطالبات مالی هم را بنویسید.

فرم شکواییه

چرا تنظیم و ثبت شکایت و فرم شکواییه اهمیت دارد؟

تنظیم فرم شکواییه نکات دقیق دیگری هم دارد که تخصصی است. یادتان باشد کارت ملی هم همراه داشته باشید و کپی آن را پیوست کنید. امروزه با وجود سامانه ابلاغ و اطلاع رسانی آنلاین(سامانه ثنا)،  شاکی باید در این سامانه ثبت نام کند و شماره ثنا داشته باشد که این کار هم با مراجعه به نزدیکترین دفتر خدمات الکترونیک با هزینه بسیار کم صورت می گیرد.

شما برای تنظیم و ثبت شکایت و پرکردن فرم شکواییه می توانید از عریضه نویسانی که در محل دادسرا حضور دارند استفاده کنید، چون در رویه عملی در بیشتر استان ها دادسراها فرم تایپ شده را قبول میکنند. ولی توصیه ما به شما استفاده از مشاوره یک وکیل مجرب است.

شما هر شکایتی را چه به زبان ساده و چه به زبان حقوقی مطرح کنید، مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت اما مساله آنجاست که یک متخصص علم حقوق می داند شکایت شما را چگونه تنظیم کند که شما به نتیجه دلخواه برسید. مثلا در پرونده های کیفری بسیار مهم است که عنوان اتهام انتسابی و جرم صورت گرفته درست انتخاب شود. شاید شما فکر کنید کسی از شما کلاهبرداری کرده است ولی یک وکیل با آگاهی از ماوقع، متوجه میشود که موضوع خیانت در امانت است. یا شاید شما یا عریضه نویس اتهام سرقت را مطرح کنید ولی در واقع خیانت در امانت صورت گرفته باشد یا حتی در یک پرونده هم موضوع جعل باشد و هم کلاهبرداری و هم توهین و غیره. گروه وکلا و مشاورین حقوقی موسسه سروش نافع دادمان با اتکا به سالها تجربه و هزینه ای مناسب در خدمت شماست تا با دقتی علمی و با توجه به رویه عملی، در بازه زمانی کوتاه اقدام به تنظیم و ثبت شکایت و فرم شکواییه شما کند.

پیشنهاد مطالعه  فرم درخواست وکیل

مرحله آخر

بعد از بررسی فرم شکواییه و تشخیص بازپرس پرونده قرار جلب به دادرسی صادر شده و کیفرخواست صادر می شود و توسط دادستان به دادگاه فرستاده می شود. بستگی به نوع جرم شعبه خاصی تعیین میشود و وقت جلسه به شما ابلاغ میشود  تا این بار قاضی دادگاه پرونده را رسیدگی نماید و تصمیم نهایی را بگیرد.

باید بدانید که…

اصولا رسیدگی به جرایم فرایندی وقت­گیر و طولانی است. جلسات مختلف بازپرسی و تحقیقات باعث می شود که شما بیش از یک بار مجبور به مراجعه به پاسگاه یا دادسرا باشید و بارها لازم باشد تا مدارک خود را ارایه دهید و اظهارات خود را تکرار کنید. صبور باشید. پیشنهاد مصرانه ما این است که قبل از طرح شکایت حتما از یک وکیل مشاوره بگیرید تا در تنظیم شکواییه و حتی پیگیری روند دادسرا و دادگاه در کنارتان باشد.

پیشنهاد مطالعه  درخواست مشاوره

3 دیدگاه دربارهٔ «مراحل تنظیم و ثبت شکایت و فرم شکواییه به چه صورت می باشد؟»

  1. با سلام
    من مشکل خیلی بزرگی دارم میخوام شکایت کنم
    ولی محلی که شکایت خود را ثبت کنم وجود ندارد
    همین جا نوشتن ممکنه کل تلاش من باشد برای
    جلوگیری از تجاوز برادر به خواهر و همگانی شدن
    آن
    در حال برنامه ریزی من هستند که در محل زندگی ام
    بمانم و اقدامی نتوانم انجام دهم
    باورش سخت است ولی بدانید پزشک ها دزد شدند
    حتی جراحان مغزی
    وقتی برای بی اعتبار کردن کسی به اون امواجی ارسال
    کنند امواج به خیلی ها برخورد میکنه
    همه چیز دروغ در رابطه با گروه خون ها
    زن و مردی هستند که میروم خانه ی آنها، آنها خواهر
    برادر هستند از نظر ناظر ها
    پس به امواج و گروه خونها فکر کنید
    ناظر ها که خواهر و برادر بودن آنها را با حرف شما
    تائید نکردند با سیستمشان تائید کردند

  2. چرا دستگاه قضایی در مراکز استانها دادسرای ویژه کارکنان دولت ندارد مثلادرساری مرکز استان مازندران برخلاف تبلیغات مشاهده شده ازاین خیرهانیست چنانچه درخصوص تخلفات کارمنددولتی بخواهد طرح دعوی شود آیا باید به تهران مراجعه نمود؟؟؟؟!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا