روش صحیح مطالعه دروس حقوق برای قبولی در آزمون وکالت

روش صحیح مطالعه دروس حقوق

شاید شما هم جز آن دسته از افراد باشید که تمام کتابها و دروس رشته حقوق را خوانده اید و به خیال خودتان با آمادگی کامل در کنکور ارشد حقوق یا آزمون وکالت شرکت کرده باشید اما نتیجه مثبت و نمره قبولی نگرفته باشید. واقعیت آن است که این گروه از فراگیران، روش صحیح مطالعه دروس حقوق را نمی دانند و متاسفانه در دانشگاه هم چیزی راجع به چگونه درس خواندن و شیوه مطالعه صحیح نمی آموزند.
یادگیری و مطالعه ، رابطه ای تنگاتنگ و مستقیم با یکدیگر دارند، تا جایی که می توان این دو را لازم و ملزوم یکدیگر دانست. برای اینکه میزان یادگیری افزایش یابد باید قبل از هرچیز مطالعه ای فعال و پویا داشت.

در واقع پس از آماده نمودن شرایط و امکانات مورد نیاز ( که امری شخصی و سلیقه ای است )، هر داوطلب باید به واقع فعل خواستن را صرف نماید. در این مطلب با سروش نافع دادمان همراه باشید تا متداول ترین روش های صحیح مطالعه دروس حقوق برای قبولی در آزمون وکالت را مورد بررسی قرار می دهیم.

قبولی در آزمون وکالت

روش های صحیح مطالعه دروس حقوق برای قبولی در آزمون وکالت

باجستجو در اینترنت روشهای زیادی برای مطالعه و درس خواندن برای قبولی در آزمون های مختلف پیدا میشود اما در این مقاله میخواهیم سه روش صحیح مطالعه دروس حقوق را برای قبولی در آزمون وکالت برایتان شرح دهیم:

روش اول) روش اجمالی یا کلی خوانی

اولین مورد در خصوص روش صحیح مطالعه دروس حقوق برای قبولی در آزمون وکالت روش اجمالی یا کلی خوانی است. در این روش داوطلب آزمون ، پس از انتخاب منبع مطالعاتی خود، مطالب مهم و اساسی کتاب یا جزوه را در یک زمان کوتاه و با سرعت زیاد مطالعه می نماید تا آشنایی کلی نسبت به محتوای کتاب یا جزوه بدست آورد. حداکثر زمان لازم برای اجرای این روش صحیح مطالعه دروس حقوق برای قبولی در آزمون وکالت بسته به صفحات کتاب یا جزوه می تواند حداقل ۴ ساعت و حداکثر ۱۲ ساعت باشد .

در این روش مطالعه ، داوطلب :

۱- از جزییات مطالب صرف نظر می کند.

۲- بیشتر به عناوین، سرفصل ها، نمودارها و … توجه می کند.

۳- به کلماتی که با حروف درشت یا با فونت متفاوت نوشته شده، دقت بیشتری می نماید.

۴- اهمیت مطالب و نکات مهم را در می یابد.

۵- دشواری یا آسانی مطالب را می سنجد.

۶- وقت لازم را برای مطالعه ی صحیح هر کتاب یا جزوه حدس می زند .

توجه : این روش از شیوه مطالعه صحیح دروس رشته حقوق برای قبولی در آزمون وکالت، بیشتر برای مطالعه منابع و کتب اصلی و مرجع استفاده می شود. مثلاً اگر منبع مورد مطالعه ، جلد اول کتاب آیین دادرسی مدنی دکترعبداله شمس می باشد، استفاده از این روش برای آگاهی یا دسترسی به نکات فوق الذکر بسیار مفید خواهد بود .

روش دوم) روش سریع خوانی یا عبارت خوانی

دومین مورد در خصوص روش صحیح مطالعه دروس حقوق برای قبولی در آزمون وکالت روش سریع خوانی می باشد. در این روش خواننده به چشم خود عادت می دهد تابه جای توقف به روی یک یک کلمات، تمرکز خود را بر روی گروه کلمات انجام بدهد. در این صورت میدان دید وسیع تر می گردد و چشم حرکت سریع تری خواهد داشت. با تمرین این روش صحیح مطالعه دروس حقوق برای قبولی در آزمون وکالت ، داوطلب انرژی کمتری را صرف یادگیری می نماید و بازدهی بیشتری خواهد داشت. برای ارتقاء افزایش یادگیری، مطالعه از منابع آسان به منابع سخت، در این روش پیشنهاد می شود.

به عنوان مثال اگر داوطلب در ابتدا جزوه نکات آیین دادرسی مدنی را به روش سریع خوانی یا عبارت خوانی، مطالعه نماید هنگامی که سراغ کتاب آیین دادرسی مدنی دکتر عبدالله شمس می رود، سرعت مطالعه و توان یادگیری او به نحو چشمگیری افزایش می یابد.

روش سوم) روش دقیق خوانی

سومین مورد در خصوص روش صحیح مطالعه دروس حقوق برای قبولی در آزمون وکالت روش دقیق خوانی است. هدف از به کارگیری این روش ، درک کامل مطالب خوانده شده و نگهداری آن به طریق منظم و منطقی در حافظه است که یادآوری و بازشناسی مطالب برای استفاده های بعدی امکان پذیر باشد. در این نوع از روش صحیح مطالعه دروس حقوق برای قبولی در آزمون وکالت ، خواننده به حاشیه نویسی یا علامت گذاری می پردازد.
در واقع داوطلب در این روش دقیق خوانی، نکات مهم را با خط کشیدن یا دایره کشیدن مشخص می کند و در مواردی نیز مطالب مهم تر را خلاصه نویسی می نماید.

به طورکلی در این روش، داوطلب از یک یا تمام مهارت های ذیل استفاده می کند:
الف. یادداشت برداری

برخی از داوطلبان عادت دارند که ابتدا موضوع یا مبحث مورد نظر را بخوانند، سپس خلاصه و چکیده آن را به زبان خود و به روش ساده تری یادداشت نمایند. هرچند دراین روش ابتدا سرعت مطالعه پایین می آید لیکن در دوره های مطالعاتی بعدی، هم یادگیری و هم سرعت مطالعه به نحو فوق العاده ای افزایش می یابد.

ب. خط کشی

در این بخش از شیوه مطالعه صحیح دروس حقوق برای قبولی در امتحان وکالت ، داوطلب هنگام مطالعه کتاب یا جزوه، زیر نکات مهم را خط می کشد یا با ماژیک رنگی آن را مشخص می نماید. البته برای استفاده از این روش، در ابتدا باید مطالب مطالعه و مفهوم آن کاملاً درک شود.

ج. کلید یا کلمه کلیدی

در این حالت از روش های صحیح مطالعه دروس حقوق برای قبولی در آزمون وکالت ، ابتدا مفهوم و عبارت کلی خوانده می شود و پس از درک آن، از یک کلمه کوتاه یا پرمعنا که بیانگر و یاد آور آن مطالب است استفاده می شود. به عبارت دیگر به محض دیدن آن کلمه یا عبارت کوتاه، داوطلب تمام نکات و مفاهیم مرتبط به آن را در ذهن خود مرور می نماید .

د . طرح شبکه ذهنی یا سازماندهی مطالب

این روش، شیوه ای مطلوب برای به خاطر سپردن، درک و فهمیدن مطالب، سازماندهی و دسته بندی آنهاست. بنابر این در هنگام مطالعه یک مبحث، در ابتدا باید موضوع مشخص شود و بعد نکات اصلی و سپس نکات فرعی مشخص گردد. اگر داوطلب پس از یادگیری و درک مطلب، آن را سازماندهی و شبکه ای نماید، در یاد آوری آنها سرعت بیشتری خواهد داشت.

پس در سومین روش از روش های صحیح مطالعه دروس حقوق برای قبولی در آزمون وکالت داوطلب باید سه گام مهم بر دارد :
  • گام اول: موضوع اصلی را مشخص کند و آن را به خوبی بفهمد .
  • گام دوم: نکات مهم و اصلی که تشکیل دهنده « موضوع اصلی » بحث است را یاد بگیرد و بنویسد.
  • گام سوم: نکات فرعی و جزیی مرتبط با « موضوع اصلی » را نیز شناسایی نموده و آنها را نیز بنویسد.

توجه : بر همین اساس و روش صحیح مطالعه دروس حقوق داوطلبان می توانند در ماه پایانی برای قبولی در آزمون وکالت یا آزمون ارشد حقوق مطالعه نمایند .

شیوه مطالعه صحیح

۱۰ نکته مهم روش صحیح مطالعه دروس حقوق

نکته اول : استفاده از تمام یا برخی از روش های مطالعاتی فوق الذکر در خصوص روش صحیح مطالعه دروس حقوق برای قبولی در آزمون وکالت میتواند ضامن موفقیت داوطلب باشد لیکن آنچه که در همه روش ها باید رعایت شود، فراهم کردن محیط مناسب برای مطالعه است. منظوراز محیط مناسب، مکانی است که آرام، ساکت و دور از عوامل مزاحم محیطی باشد. وجود محیط مناسب باعث تمرکز بهتر روی موضوع مطالعه می شود .

نکته دوم : در هنگام مطالعه باید موضوعات و مسائل مختلف و مزاحم را از ذهن خود دور نمایید زیرا باعث آشفتگی فکر و برهم خوردن تمرکز خواهد شد. پس اگر هنگام مطالعه، تمرکز نداشتید، مطالعه را کنار بگذارید و هرزمان که علاقمند و متمرکز شدید، مطالعه را آغاز نمایید.

نکته سوم : استفاده از تقویم مطالعاتی یا زمان بندی مطالعه، نقش بسیار مهمی در یادگیری داوطلبان دارد. به همین دلیل، خود را مجبور کنید در یک محدوده زمانی مشخص، مباحث دسته بندی شده را مطالعه نمایید.

نکته چهارم : به ازای هر ۴۵ دقیقه مطالعه صحیح و مفید، حتماً ۱۵ دقیقه استراحت نمایید.

نکته پنجم : در هنگام مطالعه باید ستون فقرات راست باشد. بنابراین از مطالعه در حالات خمیده یا درازکش یا لم داده جداً خودداری کنید .

نکته ششم : نور محل مطالعه باید مناسب باشد تا مانع از خستگی زود هنگام چشم های شما باشد .

نکته هفتم : در هنگام مطالعه، تنفس مناسب و منظم داشته باشید. این امر مانع از خستگی زود هنگام خواهد بود .

نکته هشتم : اگر ساعات زیادی ( مثلاً ۷-۶ ساعت ) در روز مطالعه دارید حتماً روزی نیم ساعت ورزش کنید ولو یک پیاده روی ساده چون به گردش خون شما کمک می کند .

 نکته نهم : نکته مهم بعدی در روش های صحیح مطالعه دروس حقوق برای قبولی در آزمون وکالت این است که عموماً تا یک ساعت پس از بیدار شدن از خواب، هوشیاری افراد پایین است. مطالعه خود را پس از این زمان شروع کنید. از طرف دیگر، خوابیدن بلافاصله پس از پایان مطالعه هم به فراموش کردن مطالب در کمترین زمان کمک می کند، پس سعی کنید حتی اندک زمانی را بین پایان مطالعه و خواب بگنجانید. اما همین زمان پیش از خواب، مناسب ترین زمان برای مرور دروس است که قبلاً مطالعه شده اند.

نکته دهم : بهترین ساعت مطالعه بدن خود را شناسایی کنید. برخی افراد سحرخیز هستند و در طول روز بالاترین بازدهی را دارند، در حالی که برخی افراد دیگر شب ها و مخصوصاً پس از ساعات نیمه شب بالاترین کیفیت مطالعه را دارند. البته باید این مطلب را ذکر کرد که حتی اگر شب ها مطالعه می کنید هم در ماه های آخر و نزدیک به برگزاری امتحان وکالت یا کنکور ارشد حقوق ، بهتر است زمان مطالعه خود را به زمانی که آزمون در آن برگزار می شود نزدیک کنید. مرور مطالب بلافاصله پس از پایان کلاس هم تأثیر زیادی در بهبود کیفیت آموزش دارد.

شیوه مطالعه صحیح

مراحل مطالعه صحیح

مطالعه کتاب های حقوقی باید به صورت مفهومی و کاملاً دقیق انجام شود، که این خود منجر به عمقی شدن یادگیری می شود. آموزش های منطبق بر این اصل، ماندگاری بسیار زیادی در ذهن متقاضیان قبولی در آزمون وکالت و کنکور ارشد حقوق دارند و ذهن برای به خاطر سپردن آن ها به کمترین تعداد تکرار نیاز داشته و در نتیجه سرعت یادگیری مناسب است. در اینجا یک الگوی ۴ مرحله ای مناسب برای روش صحیح مطالعه دروس حقوق پیشنهاد می شود:

مرحله اول: پیش مطالعه

پس از انتخاب یک موضوع، همه حواس خود را روی آن متمرکز می کنیم، کتاب خود را تنها در آن بخش ورق می زنیم و به عناوین اصلی، فرعی و جملاتی که با حروف درشت داخل متن نوشته شده اند، توجه می کنیم. در صورتی که در متن، قسمت های خلاصه شده ای از مبحث به صورت چکیده وجود داشته باشد آن ها را مطالعه می کنیم.

مرحله دوم: مطالعه

مطالب دروس رشته حقوق را سطر به سطر مطالعه کرده و در هر پاراگراف به دنبال مفهوم مطلب موجود در پاراگراف می گردیم. همه ی جداول و شکل های کتاب را با دقت بررسی می کنیم. دقت در یادگیری جداول و اشکال به درک مفهوم جملات کمک شایانی می کند و در ضمن مثال ها و سؤالات متن کتاب را به دقت و با جزئیات کامل مورد بحث و بررسی قرار می دهیم، زیر جملات مهم موجود در هر پاراگراف خط کشیده، یا با استفاده از ماژیک های رنگی مشخص می کنیم. نکته و یادداشت برداری هم در این قسمت بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

مرحله سوم: مرور و بررسی بند به بند

پس از مطالعه هر قسمت، هر آنچه از مطلب فهمیده ایم را با خود مرور می کنیم تا کاملاً مشخص شود که مبحث را درک کرده ایم یا نه. نکات و مفاهیم استخراج شده از بحث را در حاشیه متن کتاب و جزوات می نویسیم. پس از پایان هر مبحث، بدون مراجعه مجدد به متن کتاب، به حل پرسش ها و یا تمرین های موجود در پایان مبحث می پردازیم. میزان پاسخگویی ما به این سؤالات، میزان تسلط ما را به مبحث نشان می دهد و تعیین کننده نیاز ما به مطالعه مجدد مطلب خواهد بود. نکته برداری از سؤالات پایان مباحث هم در تکمیل فرآیند آموزش و قبولی در رشته حقوق همچنین قبولی در آزمون وکالت بسیار مؤثر است. در سال های اخیر هم، طراحان آزمون های سازمان سنجش اقدام به مفهومی تر کردن سؤالات آزمون کرده اند و به همین دلیل، بسیاری از سؤالات موجود در این قسمت که در کتاب ها در قالب پرسش و یا تمرنی وجود دارند، اهمیت بسیار ویژه ای پیدا کرده اند.

مرحله چهارم: تکمیل و تسلط

پس از طی مراحل قبلی، با حل تعدادی از تست های هر مبحث سعی در شناسایی نقاط ضعف خود کنید. پس از شناسایی این نقاط ضعف، نوبت به رفع این اشکالات می شود، اما اگر در مبحثی خاص تعداد اشکالات زیاد باشد، حتماً باید مجدداً موضوع به صورت دقیق تر مطالعه گردد. پس از حل حداقل ۷۵% سؤالات و یا تمرین های تشریحی نوبت به تست ها می رسد که در تثبیت مطالب در ذهن و تسلط فرد به مطالب کمک بسیار زیادی می کند.

موسسه حقوقی سروش نافع دادمان با بهره مندی از سالها تجربه وکالت و مشاوره های مختلف حقوقی و با داشتن وکلای مجرب و کار بلد دادگستری آماده ارائه انواع مشاوره های حقوقی و همچنین مشاوره برای کسب اطلاعات در زمینه آینده شغلی رشته های مرتبط با حقوق و ارشد حقوق و همچنین قبولی در آزمون وکالت برای شما متقاضیان شرکت در امتحان وکالت یا کنکور ارشد حقوق میباشد:

پیشنهاد مطالعه  تماس با ما

فهمیدن یا حفظ کردن

در مورد آزمون کارشناسی ارشد حقوق یا امتحان وکالت باید گفت اگر داوطلب مطالب را با روش صحیح مطالعه دروس حقوق درک کرده باشد قطعاً موفق به قبولی در آزمون وکالت خواهد شد ولی اگر اقدام به حفظ کردن مطالب کرده باشد، با تغییر روال سؤالات و حتی عوض شدن متن سؤالات، به احتمال بسیار زیاد توانایی پاسخگویی به سؤالات آن مبحث را نخواهد داشت. شما مطلبی را که مطالعه کرده اید، فهمیده اید اگر:

  1. بتوانید با زبان خود و به شیوایی ان را بیان کنید.
  2. بتوانید سؤالات خوبی از آن مبحث طرح کنید.
  3. بتوانید به سؤالات آن مبحث به خوبی پاسخ دهید.
  4. بتوانید مرحله به مرحله به سرعت عمل خود در پاسخگویی به سؤالات آن مبحث بیفزایید.
  5. بتوانید مباحث موجود در مطلب را تجزیه و تحلیل کنید.

در پایان بحث روش مطالعه، ذکر چند نکته زیر خالی از لطف نخواهد بود:

  1. در صورتی که درس خواندن شما برای رفع تکلیف است، بازدهی بالایی نخواهید داشت و نتیجه خوبی هم کسب نخواهید کرد. به مطالعه عشق بورزید و برای هدف خود از صمیم قلب تلاش کنید.
  2. هنگام مطالعه به این فکر نکنید که چه مقداری از حجم مطلب باقی مانده است، این کار کم کم سبب بی میلی شما به ادامه کار خواهد شد.
  3. دروسی را که در آن ها بیشتر احساس ضعف می کنید در اولویت مطالعه قرار دهید، چون این دروس جزء درسهایی هستند که شما از مطالعه آن ها گریزانید. به قول برایان تریسی:

«قورباغه زشت را هر چه زودتر قورت بده!»

کنکور ارشد حقوق آفت های مطالعه

آفت های مطالعه

در بحث روش های صحیح مطالعه دروس حقوق برای قبولی در آزمون وکالت یا کنکور ارشد حقوق ممکن است به مواردی برخورد کنیم که در اصطلاح به آفت های مطالعه معروفند .البته لازم به ذکر است که این موارد در بحث کلی مطالعه وجود دارد و مختص مسائل و دروی رشته حقوق نمیباشد.در ادامه به مهمترین آفت های مطالعه اشاره میکنیم:

آفت اول – بلندخوانی:

به دلیل عدم تطابق سرعت دیدن و شناسایی کلمات با سرعت تلفظ و به زبان آوردن آن ها، این روش باعث کاهش بسیار زیاد سرعت مطالعه می گردد. به علاوه این که بلندخوانی نیاز به مکانی خاص دارد و نیز پس از چند دقیقه موجب خستگی خواننده خواهد شد. به عقیده دانشمندان، افراد در بلندخوانی بیشتر به جای این که تمرکزشان روی مطالب باشد روی صدای خود خواهد بود که این خود باعث کاهش بازدهی فرد در روش صحیح مطالعه دروس حقوق برای قبولی در آزمون وکالت خواهد شد.

آفت دوم – مطالعه در حین راه رفتن:

برخی به این روش مطالعه علاقه فراوانی دارند، در حالی که روش مناسبی برای مطالعه نیست. در حین راه رفتن به طور ناخودآگاه، فکر فرد به این معطوف می شود که پای او به چیزی برخورد نکند و یا این که چه طور مسیرش را انتخاب کند که طبیعتاً کاهش تمرکز فرد در مطالعه را در پی خواهد داشت. به دلیل تغییر متوالی فاصله عدسی چشم تا کتاب، مطالعه در این حالت باعث خستگی چشم و سرگیجه می شود.

آفت سوم – زیاده خوانی:

کلمه به کلمه خواندن دروس به شکلی که حتی یک «و» هم از قلم نیفتد که منجر به حفظ کردن مطالب هم می شود و نه فهمیدن آن، بیشتر در خانم ها شایع است. در آزمون کارشناسی ارشد حقوق یا امتحان وکالت به دلیل این که سؤالات مفهومی تر از قبل هستند، این روش، روش ایده آلی برای روش صحیح مطالعه دروس حقوق نخواهد بود. به علاوه این روش بسیار وقت گیر و خسته کننده بوده و نیز باعث ایجاد استرس شدید برای داوطلب می شود. به جای این که مطالب را چندین بار خوانده و حفظ کنیم، یک یا دو بار بخوانیم ولی بفهمیم.

آفت چهارم – مطالعه با وسایل صوتی ـ تصویری:

برخی داوطلبان تصور می کنند که اگر در محیط مطالعه شان برای مثال موسیقی ملایمی پخش شود، به آرامش و تمرکز آن ها کمک می کند. طبق تحقیقات به عمل آمده از سوی دانشمندان، اولویت تمرکز مغز انسان بر قسمت شنیداری خودخواسته است و نه بینایی. در بهترین حالت، مغز انسان نیمی از تمرکز خود را به شنیدن موسیقی خودخواسته و نیمی را به دیدن اختصاص خواهد داد. در هر دوی این حالات، تمرکز داوطلب بر دروس خود کمتر از ۱۰۰% خواهد بود و این یعنی کاهش بازدهی!

آفت پنجم – وسواس:

برخی دانشجویان در امر مطالعه همیشه نگرانی این را دارند که شاید درس را کامل یاد نگرفته اند، نتیجه این تفکر مطالعه مجدد و چندباره و طبیعتاً اتلاف شدید وقت خواهد بود. با نگاهی اجمالی روی پرسش ها و یا تمرینات مبحث مورد مطالعه می توان به راحتی دریافت که آیا آموزش به درستی انجام شده است یا خیر؟

آفت ششم – مطالعه پیوسته و یکسره:

بین زمان های مطالعه صحیح دروس حقوق خود، با الگوی ترجیحاً منظمی، استراحت در نظر بگیرید. حتی الامکان هر ۲ ساعت یک بار یک بازده زمانی ۱۵ تا ۲۰ دقیقه ای را به این امر اختصاص دهید. این استراحت، اتلاف وقت نیست، بلکه عامل افزایش بازده است. البته زمان مطالعه منطقی در هر بازه مطالعه برای هر فرد تا فرد دیگر متفاوت خواهد بود و این عدد را شخص داوطلب پس از مدتی به دست خواهد آورد، البته این زمان برای هر درس تا درس دیگر هم متفاوت خواهد بود. هر چه مبحث یک درس سنگین تر باشد، این عدد کاهش پیدا خواهد کرد، اما « مطالعه طولانی مدت و یکسره، باعث خستگی زودرس می شود.»

روش صحیح مطالعه دروس حقوق تشریحی و تستی

مطالعه تشریحی و تستی موازی

عموم داوطلبان و متقاضیان قبولی در آزمون وکالت تصور می کنند که تست زدن، بسیار مهم تر از پاسخگویی به پرسش های متعدد یا حل مسئله به صورت تشریحی است. البته این طرز فکر در ماه های ابتدایی دوران مطالعه اشتباه، ولی در ماه های نزدیک به امتحان وکالت یا کنکور ارشد حقوق درست است. تجربه رتبه های برتر رشته های مختلف حقوق نشان داده است که مطالعه تشریحی و تستی به موازات هم تأثیر بسیاری در کسب رتبه ای خوب خواهد داشت.

در مورد نسبت مطالعه تشریحی به تستی هم نسبت خاصی را نمی توان ارائه داد ولی می توان به نکات زیر اشاره کرد:

۱- هر چه مطالب جدیدتر باشند، اهمیت تمرکز بر حل پرسش یا تمرین های متعدد بیشتر است، پس می توان گفت بهتر است در تابستان بیشتر مطالعه کرده و از اواسط پاییز به بعد به مرور مطالب و تست زنی توجه بیشتر داشت.

۲- در هر درسی که احساس ضعف دارید، بیشتر به راه حل های تحلیلی ـ تشریحی توجه داشته باشید.

۳- اگر حداقل سه چهارم پرسش های تشریحی را درست پاسخ دادید، به سراغ تست های آن مبحث بروید، چون در این صورت به اندازه قابل قبولی به مطلب اشراف پیدا کرده اید.

دروس رشته حقوق نکته برداری

اهمیت نکته برداری در مطالعه

یکی از مواردی که در روش صحیح مطالعه دروس حقوق باید انجام داد نکته برداری از دروس میباشد. یادداشت برداری در حین مطالعه دروس رشته حقوق ، باعث افزایش تمرکز و دقت می شود. سعی کنید خلاصه دروسی را که مطالعه می کنید در دفترچه یادداشت جذابی بنویسید. حتی شاید برای هر درس لازم باشد یک دفترچه یادداشت جداگانه در نظر گرفت. وقتی نکته های هر موضوع را از منابع مختلف آموزشی استخراج کرده و در دفترچه خود نوشته باشید، برای مرور لازم نیست همه کتاب ها را ورق بزنید. یادداشت برداری علاوه بر افزایش دقت و یادگیری فرد باعث کاهش حجم مطالب و آسان شدن مرور آن ها می شود.

قبولی در آزمون وکالت تست زنی

اهمیت تست زنی در مطالعه

هدف از حل سؤالات چهارگزینه ای، یادگیری و تثبیت دقیق موضوعات درسی است. پس از پایان مطالعه دروس رشته حقوق می توان به پاسخگویی به این سؤالات پرداخت، به علاوه این که بهترین معیار برای سنجش آموخته ها و ارزیابی کیفیت آموزشی و شناسایی اشکالات ممکن، پاسخگویی به این قبیل سؤالات است.

همان گونه که در قسمت قبل هم اشاره شد، پس از پاسخگویی به حداقل ۷۵% سؤالات تشریحی و تسلط نسبی روی هر مطلب، باید به حل سؤالات تستی پرداخت. تست های دروس عمومی و خواندنی را سه روز پس از مطالعه اولیه پاسخ دهید. این فاصله برای اجازه دادن به ذهن برای تفکیک مطالب فرار و غیرفرار ضروری است. اما تست های دروس تفهیمی را باید با فاصله بسیار کمی پس از مطالعه دروس پاسخ داد.

پاسخگویی به سؤالات تستی را با تست های موضوعی طبقه بندی شده شروع کنید. در ابتدای کار، با تست های ساده تر شروع کنید و با گذر زمان به تست های دشوار بپردازید. درگیر شدن با تست های سخت، شما را در ابتدای تست زنی خسته و دلسرد می کند.

اگر مبحثی تست های زیادی داشته باشد، به جای حل یک باره آن ها، بهتر است به چند دسته تقسیم شوند و با فاصله زمانی منطقی از هم حل شوند. مثلا در تابستان بیشتر به صورت تشریحی مطالعه کنید و از پاییز به بعد بیشتر به حل تست بپردازید.

تمرین تست زنی در هر مبحث را تا جایی ادامه دهید که بین ۷۰ تا ۹۰% کسب کنید. البته اگر در اولین تمرین تست زنی، درصد کسب شده زیر ۶۵% باشد، قبل از تست زنی مجدد، مجدداً به صورت دقیق و کامل با روش صحیح به مطالعه دروس حقوق بپردازید تا امکان قبولی در آزمون وکالت یا کارشناسی ارشد حقوق برایتان راحت تر شود.

به صورت سؤالات تستی دقت فراوان داشته باشید، وجود عباراتی مانند «به جز»، «درست و یا نادرست» و … در صورت نادیده گرفته شدن، منجر به پاسخگویی غلط به آن سؤال خواهد شد. به یاد داشته باشیم که در ابتدای حل تست ها، سرعت پایین خواهد بود، ولی رفته رفته و با گذر زمان، این روند بهبود خواهد یافت.

موسسه حقوقی سروش نافع دادمان با راه اندازی صفحه اجتماعی اینستاگرام خود اقدام به انتشار چکیده مطالب و نکات حقوقی و همچنین نکات تستی آزمون های وکالت برای علاقه مندان به رشته حقوق و وکالت کرده است .با مراجعه به لینک زیر میتوانید از خدمات صفحه اینستاگرام دادمان بهره مند شوید:

اینستاگرام موسسه حقوقی سروش نافع دادمان

گردآورنده :  موسسه حقوقی سروش نافع دادمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا