مسائل حقوقی مرتبط با محاسبه سهم پارکینگ در قیمت مسکن چیست؟

محاسبه سهم پارکینگ در قیمت مسکن

نحوه محاسبه سهم پارکینگ در قیمت مسکن از فرمول مشخصی تبعیت نمی کند، اما بررسی های میدانی محاسبه سهم پارکینگ در قیمت نهایی را تا حدودی مشخص می کند. برای مثال  اگر خانه ای با پارکینگ ۱۰۰ میلیون تومان قیمت بخورد، حدود ۵ الی ۸ میلیون آن مربوط به پارکینگ است. در محله‌هایی که قیمت آپارتمان متری چهار تا پنج میلیون تومان باشد قیمت پارکینگ بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان محاسبه می شود. و در محله‌هایی که قیمت آپارتمان متری سه تا چهار میلیون تومان باشد، قیمت پارکینگ حدود ۱۵ میلیون تومان است.

قیمت پارکینگ ۳ الی ۸ درصد قیمت واحد مسکونی است.

موقعیت قرارگیری ملک در کوچه یا خیابان فرعی یکی از مواردی است که بر نحوه قیمت‌گذاری پارکینگ در محاسبه سهم پارکینگ، تاثیرگذار خواهد بود. همچنین نحوه قیمت‌گذاری پارکینگ به مالک، منطقه و عمر بنا مربوط می‌شود.

محاسبه سهم پارکینگ در قیمت مسکن

معمولا فروشنده‌ها قیمت پارکینگ واحدهای نوساز را نسبت به واحدهای چند سال ساخت ارزان‌تر محاسبه می‌کنند، زیرا نرخ فروش واحدهای نوساز بالاتر از واحدهای چند سال ساخت است و بالا بودن قیمت فروش پارکینگ مانع از خرید متقاضیان می‌شود به همین علت معمولا فروشنده‌ها پارکینگ واحدهای چند سال ساخت را با قیمت بالاتری برای فروش پیشنهاد می‌کنند.

کوچه‌های عریض یا باریک دلیل دیگری برای محاسبه قیمت پارکینگ محسوب می‌شود یعنی پارکینگ واحدهایی که در کوچه یا فرعی‌های عریض واقع شده‌اند از نرخ پایین‌تری برخوردار هستند؛ چرا که عده‌ای از خریداران پهنای کوچه را مناسب پارک خودرو می‌دانند به همین خاطر خود را نیازمند خرید پارکینگ نمی‌دانند و به همین علت فروشنده‌هایی که واحدشان در کوچه‌های عریض واقع شده‌اند، پارکینگ را با قیمت مناسب‌تری به بازار فروش عرضه می‌کنند، اما از سوی دیگر اگر کوچه یا فرعی‌ها باریک باشد و فضای کافی برای خودرو را تامین نکند متقاضیان به خرید واحدهایی که پارکینگ دار هستند، تمایل پیدا می‌کنند به همین خاطر مالکان قیمت پارکینگ را افزایش می‌دهند.

نکته دیگر در بحث محاسبه سهم پارکینگ اینکه در ساختمان‌هایی که به تعداد واحدهایش پارکینگ وجود دارد قیمت پارکینگ ارزان‌تر است و پارکینگ ارزش کمتری دارد، اما در ساختمان‌هایی که تعداد پارکینگ کمتر از واحدهاست، پارکینگ ارزش بیشتری پیدا می‌کند.

سهم پارکینگ

محاسبه اجاره بهای پارکینگ

فرمولی هم برای محاسبه اجاره بهای پارکینگ در بازار مسکن وجود ندارد و کلیه بنگاهداران مسکن معتقدند هستند که نرخ اجاره پارکینگ به صورت توافقی بین مالک و متقاضی تعیین می‌شود.

تنها قانونی که در اجاره پارکینگ به چشم می‌خورد، عدم عرضه پارکینگ به متقاضی خارج از سکنه آپارتمان است؛ چراکه ممکن است امنیت ساختمان به خطر بیفتد.

هیچ مالکی اجازه اجاره پارکینگ به غیر از ساکنان همان آپارتمان را ندارد به همین دلیل پارکینگ‌های اجاره‌ای در بنگاه‌های املاک عرضه نمی‌شوند، بلکه در داخل آپارتمان تصمیم اجاره فلان پارکینگ اعلام می‌شود تا ساکنانی که واحدشان از پارکینگ برخوردار نیست یا به پارکینگ بیشتری احتیاج دارند برای اجاره آن اقدام کنند.

با این وجود می توان نرخ سرانگشتی اجاره پارکینگ را حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد میزان اجاره واحد مسکونی تخمین زد.

پیشنهاد مطالعه  نکات حقوقی درباره حق پارکینگ آپارتمان که نمی دانیم!!!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
اسکرول به بالا