جرم سرقت در شب در قانون مجازات اسلامی

جرم سرقت در شب
جرم سرقت در شب وفق ماده ۶۵١

مطابق ماده ۶۵١ قانون مجازات اسلامی : جهت تحقق جرم موضوع ماده مذکور میبایست سرقت رخ داده جزو سرقت حدی نبوده و تمام پنج شرط مندرج در ماده را داشته باشد. وکیل متخصص کیفری ادامه میدهد: یکی از پنج شرط لازم، تحقق جرم سرقت در شب میباشد. در پرونده کیفری با موضوع سرقت در شب، چنانچه سارقین دو نفر و بیشتر باشند و حداقل یک نفر حامل سلاح باشد، مجازات ایشان از ۵ سال تا ٢٠ سال حبس و تا ٧۴ ضربه شلاق خواهد بود.

جرم سرقت در شب وفق ماده ۶۵۶

بند ٣ ماده مرقوم به بیان سرقت در شب پرداخته است و اذعان داشته که اگر سرقت از نوع حدی نباشد و فقط یکی از شرایط ذیل را داشته باشد هم موجب تشدید در مجازات سارق یا سارقین شده که یکی از ان شروط، وقوع سرقت در شب میباشد. مجازات مشدد مندرج در ماده مرقوم شامل حبس از ۶ ماه تا ٣ سال و تا ٧۴ ضربه شلاق برای دزد یا سارقین میباشد. ولیکن به موجب تصویب قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مصوب ۲۳/۲/۱۳۹۹ ، مجازات مذکور تغییر یافته است. فی الحال مجازات جرم سرقت تعزیری موضوع ماده ۶۵۶ قانون مجازات اسلامی، حبس از ۳ ماه تا یک سال و نیم میباشد. به دیگر سخن، حداقل و حداکثر مجازات مذکور به نصف تقلیل یافته است.

جرم دزدی در شب
تفاوت جرم سرقت در شب با سرقت در روز

خوب است بدانید عنوان مجرمانه سرقت در شب چنانچه در کنار سایر شروط دیگر باشد، میتواند موجب مجازات مشدد ۵ تا ٢٠ سال حبش شود و چنانچه صرفا سرقت در شب واقع شود و جامع شرایط ماده ۶۵١ نباشد، مشمول مجازات مشدد مندرج در ماده ۶۵۶ شده و دزد شدیدتر مجازات میشود. ولیکن چنانچه سرقت در روز واقع شود و عناوین کیفری دیگری از قبیل راهزنی، محاربه و غیره را اخذ ننماید، سرقت ساده محسوب شده و مجازات آن بسیار سبک تر از حالت مجازات مشدد میباشد.

نکته:

مجازات سرقت ساده وفق ماده ۶۶١ قانون محازات اسلامی حبس از ٩١ روز تا ٢ سال و تا ٧۴ ضربه شلاق میباشد. ولیکن مجازات مذکور به موجب تبصره ماده ۱۱ قانون جدید کاهش مجازات حبس تعزیری مصوب ۲۳/۲/۱۳۹۹ به نصف تقلیل یافته است.

نکته:

عنصر مادی جرم سرقت در شب همان ربودن و ربایش مال دیگری توسط دزد است.

عنصر معنوی جرم سرقت در شب، سو نیت و قصد مجرمانه و عمد در رفتار مجرمانه میباشد. بهترین بیان، ساده ترین آن است. لذا بیان عنصر مادی و معنوی جرم سرقت در شب را میتوان اینگونه عنوان کرد که سارق میخواهد بدزد و میدزدد. دزد قصد دزدی دارد و عامدانه با میل و اراده خویش به بردن مال غیر اقدام میکند و نتیجه مجرمانه را حاصل نموده و استیلا بر مال دیگری می یابد.

پیشنهاد مطالعه  آیا جرم سرقت از فروشگاه جزو سرقت های تعزیری میباشد؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا