آیا جرم سرقت از فروشگاه جزو سرقت های تعزیری میباشد؟

جرم سرقت از فروشگاه

در سایر مقالات مجله حقوقی دادمان به تفصیل درمورد انواع سرقت تعزیری و سرقت حدی صحبت شده است. اکنون پرسش این است که جرم سرقت از فروشگاه در ایران جزو سرقتهای تعزیری قلمداد شده و موجب حبس تعزیری میگردد؟ یا در دسته دوم سرقت یعنی سرقت حدی قرار گرفته و مجازات تعیین شده از سوی شارع مقدس بر مرتکب بار میشود؟ در ابتدا باید بررسی نمود که سرقت و دزدی از فروشگاه با شرایط مندرج در کدام ماده قانونی و شرایط جرم سرقت منطبق میباشد؟ اگر سرقت از فروشگاه بصورت سرقت ساده تعزیری باشد، مجازات سبک تری را در پی دارد.

جرم سرقت و دزدی از فروشگاه در ایران

جرم سرقت از فروشگاه اگر داخل در مقررات سرقت تعزیری  نباشد، یعنی دارای جمیع شرایط سرقت حدی باشد، تابع مقررات سرقت مذکور بوده و مجازات سرقت حدی بر آن بار میشود. مواردی از قبیل هتک حرز و نصاب مالی ارزش و بهای مال مسروقه و سایر شرایط مندرج در ماده ۲۶۸ قانون مجازات اسلامی باید بصورت اجتماع وجود داشته باشد تا بتوان اعمال مقررات مربوط به مجازات سرقت حدی را در خصوص جرم سرقت از فروشگاه جاری و ساری دانست.

دزدی از مغازه

مجازات جرم سرقت از فروشگاه طبق قانون ایران

اگر سرقت از فروشگاه دارای کیفیات مشدده مانند تعدد سارقین و همراه داشتن سلاح با مرتکبان باشد، خواه سلاح سارقین آشکار باشد خواه پنهان خواه سلاح سرد باشد یا گرم، یا از انواع سرقت های مشدده تعزیری مانند سرقت در شب یا سرقت مقرون به آزار باشد، و یا به عناوین مختلف دربردارنده حالت مشدده سرقت تعزیری باشد، چنانچه سارقین محارب شناخته نشوند، مجازاتهای حبس سنگین تا ۲۰ سال را در پی خواهد داشت.

پیشنهاد مطالعه  اسکیمر و کپی کارت بانکی چیست و چگونه اطلاعات کارت های بانکی را سرقت می کند؟

ولیکن چنانچه جرم سرقت از فروشگاه متضمن یک دزدی ساده مانند قاپیدن یک کالا یا لباس و امثال آن از فروشگاه باشد که موجب آزار و اذیت کسی هم نباشد، یعنی دزدی از فروشگاه مصداق سرقت ساده تعزیری باشد، مرتکب به مجازات مندرج در ماده ۶۶۱ قانون مجازات اسلامی (کتاب پنجم تعزیرات) محکوم خواهد شد.

نکته:

مجازات جرم سرقت از فروشگاه در فرض ساده آن، وفق قانون کاهش مجازات حبس تعزیری یا همان قانون جدید کاهش مجازاتها، دربردارنده حبس از یک ماه و نیم تا یک سال و تا ۷۴ ضربه شلاق میباشد.

مراحل رسیدگی به جرم سرقت از فروشگاه طبق قانون ایران

وکیل سرقت بیان میدارد: خوب است بدانید چنانچه سارق حین سرقت یا دزدی از فروشگاه دستگیر شود و در رسته جرایم مشهود قرار بگیرد، تحت الحفظ به بازداشتگاه دلالت شده و به پرونده ایشان توسط قاضی کشیک رسیدگی شده یا در یوم جاری توسط دادرس مربوطه رسیدگی صورت میگیرد. سپس برای انجام سایر تحقیقات، بزهکار به پلیس آگاهی فرستاده شده و پس از بازجویی برای جری سایر موارد و روند پرونده حسب مورد به دادسرا یا دادگاه ارسال میگردد.

نکته:

حسب موضوع جرم، یعنی ارزش و بهای مال مسروقه و به میزانی که برای شاکی، جبران خسارت صورت پذیرد، قرار تامین کیفری صادر و از متهم تامین مناسب اخذ میشود.

وکیل متخصص پرونده سرقت

جرم سرقت از فروشگاه در حالت سرقت تعزیری ساده و بدون داشتن حالت مشدد مانند سایر سرقتهای تعزیری دیگر مثل سرقت گوشی و غیره از جرایم کیفری مبتلابه و شایع در کشور ما میباشد. موسسه حقوقی سروش نافع دادمان میتواند این نوید را به شما عزیزان بدهد که پیشتاز در فراگرفتن قوانین جدیدالتصویب بوده و وکلای مجرب و حرفه ای موسسه حقوقی ما توانایی استناد به قانون کاهش مجازات حبس وفق قوانین و مقررات مربوطه را دارد:

پیشنهاد مطالعه  فرم درخواست وکیل

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا