آنچه مردان در مورد ازدواج و قانون مهریه در ایران باید بدانند!!!

ازدواج و قانون مهریه

با توجه به اینکه اختلافات خانوادگی بین زن و شوهر دارای پیچیدگی‌ها و جزییاتی است، لذا هنگام جدایی و طلاق باید یکایک موارد مطروحه در قانون خانواده در نظر گرفته شود. در این نوشتار از مجله حقوقی دادمان قصد داریم به مواردی اشاره کنیم که هر پسر و مردی باید در مورد ازدواج و قانون مهریه در عقد دائم بداند.

نکات کاربردی که لازم است درباره ازدواج و قانون مهریه در ایران بدانید!

مهریه در اسلام لزوما عند‌المطالبه نیست و شرطی برای میزان آن یا پرداخت آن وجود ندارد. لذا شما در زمان عقد می‌توانید از نوشتن عبارت عند‌المطالبه در عقدنامه جلوگیری کنید و مثلا عبارت عند‌الاستطاعه را مقابل آن بنویسید.

اکثر مردان در باب ازدواج و قانون مهریه از این موضوع مطلع نیستند که مهریه‌های بالاتر از ۱۱۰ سکه هم توسط قانون از مرد گرفته می‌شود و تصور عموم بر این است که فکر می‌کنند تا ۱۱۰ سکه بیشتر گرفته نمی‌شود و شما اگر هر میزان سکه هم مهریه در نظر بگیرید فقط ۱۱۰ تای آن گرفته می‌شود. این یک دروغ است که سبب شده سر مردان زیادی کلاه برود. مهریه تا ۱۱۰ سکه ضمانت زندانی کردن شما را دارد و بالاتر از آن را هم در واقع قانون از طریق تعقیب و مصادره اموال در صورت رسیدن ارث یا بدست آوردن مال از شما می‌گیرد.

پیشنهاد مطالعه  آیا مهریه تا ۱۱۰ سکه پرداخت میشود و بیشتر از اون رو برای عقد ثبت نمیکنن؟

خیلی از افراد فکر می‌کنند در صورتی‌که زن خیانت کند موجب بطلان مهریه زن می‌شود. حتی زنای محصنه هم مهریه او را حذف نمی‌کند و در هر صورت مهریه طبق قانون کنونی کشور حق زن است و تحت هیچ شرایطی باطل یا حذف نمی‌شود.

همه شما مردان و پسران در باب ازدواج و قانون مهریه باید بدانید که مهریه به ارث می‌رسد.

تفاوت مهریه عندالمطالبه وعندالاستطاعه در ازدواج و قانون مهریه

تفاوت مهریه عندالمطالبه وعندالاستطاعه در ازدواج و قانون مهریه

مهریه در عقد دائم دارای دو نوع «عند المطالبه» یا «عندالاستطاعه» است که پس از عقد زن هر زمان که بخواهد می‌تواند در دادگاه مطالبه مهریه کند و مرد موظف به پرداخت مهریه می‌شود.

مهریه عندالمطالبه به مهریه‌ای گفته می‌شود که هر زمان زن تقاضای دریافت مهریه را داشته باشد، مرد باید آن را پرداخت کند، در مقابل مهریه عندالمطالبه عبارت عندالاستطاعه است.

شرط پرداخت مهریه عندالاستطاعه، وضعیت مالی و تمکن داشتن مرد است، بدین معنا زن زمانی می‌تواند مهریه خود را مطالبه کند که مرد توانایی پرداخت آن را داشته باشد.

زن می‌تواند با مراجعه به شورای حل اختلاف و دادگاه خانواده برای دادخواست مهریه اقدام کند و در صورتی که مرد مهریه عندالمطالبه را به زن نپردازد، ممکن است که به درخواست زن روانه زندان شود.

براساس قانون خانواده، برای نپرداختن مهریه عندالمطالبه بیشتر از ۱۱۰ سکه، مرد بازداشت نمی‌شود و اگر زن مدعی است که مرد مالی دارد، باید آن را به دادگاه معرفی کند و در صورت معرفی، آن مال توقیف می‌شود و پس از سپری شدن مراحل اجرای احکام به زن پرداخت می‌شود.

در صورتی که مرد فوت شود، از اموالی (ماترک) که از آن مرحوم باقی می‌ماند، مهریه زن پرداخت می‌شود. پرداخت مهریه از اولویت‌های پرداخت دیون متوفی قرار دارد. همچنین درصورتی که زن فوت شود، پدر و مادر او می‌توانند مهریه زن را از مرد مطالبه کنند.

پیشنهاد مطالعه  انواع مهریه چیست و کدام مهریه‌ را بهتر است انتخاب کنیم؟
ارتباط حق حبس و مهریه 

حق حبس یکی از حقوق زن است که هر مردی درباره ازدواج و قانون مهریه باید با آن آشنا شود و به این معنی است که دختر باکره بعد از عقد تا زمان دریافت کامل مهریه می‌تواند تمکین نکند و این برای خیلی از پسران در زمان عقد اتفاق می‌افتد و سبب می‌شود پسر نتواند همسر خود را به خانه خود ببرد و زن حاضر به عروسی نمی‌شود و قانونا می‌تواند مرد را موظف کند تا نفقه او را نیز بدهد.

گذاشتن شروط در عقدنامه فقط مخصوص زن نیست و مرد هم می‌تواند در عقدنامه شروط ضمن عقد تعریف کند.

پیشنهاد مطالعه  نکات حقوقی که دختران باید قبل از ازدواج بدانند!!!
محاسبه مهریه در اپلیکیشن دادمان

موسسه حقوقی سروش نافع دادمان (شعبه مرکزی کرج) با همکاری تیمی قدرتمند و متعهد متشکل از حقوقدانان مجرب، وکلای پایه یک دادگستری، قضات بازنشسته، اساتید دانشگاه و کارشناسان در حوزه های مختلفی از جمله خانواده و ثبت و صنایع و مالی و کیفری و حسابداری با هدف ارائه خدمات گسترده مشاوره حقوقی و داوری و قبول انواع وکالتهای حقوقی و کیفری و خانوادگی در چارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران و در راستای تکریم ارباب رجوع اقدام به راه اندازی اپلیکیشن دادمان کرده است و یکی از بخشهایی که در این اپلیکیشن با استقبال زیاد کاربران روبرو شده بخش محاسبه مهریه میباشد. برای دریافت لینک اپلیکیشن و نصب آن روی عکس زیر کلیک کنید:

اپلیکیشن دادمان

گروه مشاورین و وکلای موسسه حقوقی سروش نافع دادمان بستری است که شما عزیزان می توانید از طریق آن سوالات خود را درباره انواع قوانین مربوط به ازدواج و قانون مهریه در ایران ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب خود را دریافت کنید:

مشاورین حقوقی و قضایی دادمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا