استعلام سند مالکیت ملک با کد ملی چگونه انجام می شود؟

استعلام سند مالکیت ملک

اگر می‌خواهید بدانید که آیا خانه ای که خریداری کردید به نامتان زده شده یا خیر و در این باره مطمئن شوید یا اینکه به طور کلی بدانید که خانه ای به نام شما هست، استعلام سند مالکیت ملک به شما در این زمینه کمک می‌کند.

راه های مختلفی برای استعلام سند مالکیت ملک وجود دارد. از جمله اینها استعلام سند تک برگی و استعلام سند با پلاک ثبتی می‌باشند. یکی دیگر از این روش‌ها، استعلام سند مالکیت از طریق کد ملی است. در ادامه این مطلب به بررسی نحوه استعلام سند مالکیت ملک با کد ملی می‌پردازیم.

استعلام سند مالکیت ملک به چه معنا است؟

گاهی در برخی از شرایط، افراد مجبور به اثبات بعضی از مالکیت‌های خود می‌شوند. جهت اثبات یک مالکیت، باید سند و مدرک رسمی داشته باشید. یکی از راه‌های قانونی که در این مواقع باید طی کنید استعلام گرفتن از سند مالکیت ملک است.

در مواقعی که قصد دارید مالکیت یک ملک را به نام خود به افراد دیگر اثبات کنید، باید از سند مالکیت خود استعلام بگیرید.

استعلام سند با کد ملی

آیا می‌توان استعلام سند مالکیت شخص دیگری را گرفت؟

امکان استعلام سند مالکیت ملک با کارت ملی شخص دیگری وجود ندارد. بدین معنی که شما نمی‌توانید از طریق کارت ملی شخص دیگری، نسبت به استعلام سند مالکیت آن فرد اقدامی کنید. تنها در صورتی می‌توانید سند مالکیت شخص دیگری را استعلام کنید که حکم قضایی داشته باشید. در غیر این صورت، فقط وکیل و نماینده قانونی شخص حق استعلام سند مالکیت او را دارد.

پیشنهاد مطالعه  چگونه می‌توان جلوی سوء استفاده از سند گمشده ملک را گرفت؟

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

یکی از قدیمی‌ترین و مهمترین نهادهای رسمی و اداری کشور، سازمان ثبت اسناد و املاک است. تثبیت و حمایت از مالکیت مشروع و قانونی اشخاص حقیقی و حقوقی یکی از مهم‌ترین وظایف این سازمان است.

از دیگر وظایف سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  ثبت و مستند سازی مالک‌های حقیقی و حقوقی
  •  ثبت موسسات تجاری و غیر تجاری
  • تنظیم اسناد رسمی
  • ثبت ازدواج و طلاق
  •  استعلام سند
  •  ثبت اختراع
  •  ثبت طرح‌ های صنعتی و تجاری
  •  اجرای مفاد اسناد رسمی کشور
  • استعلام سند مالکیت ملک با کد ملی
سامانه ثبت اسناد و املاک کشور

به دلیل جلوگیری از شلوغی و ازدحام در اداره ثبت، این سازمان امکان انجام خدمات الکترونیکی از طریق سایت این نهاد را در اختیار شما قرار داده است. انجام بعضی از استعلام ها و پیگیری ها از طریق سامانه الکترونیک می‌تواند صرفه‌جویی در وقت شما باشد.

شما می‌توانید با داشتن کد ملی و کد رهگیری معاملات و مبایعه نامه صورت گرفته، به پورتال سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه و معاملات صورت گرفته و روند ثبت آن‌ها را استعلام و پیگیری کنید.

امکاناتی که توسط سامانه الکترونیکی سازمان ثبت املاک و اسناد رسمی کشور در اختیار شما قرار داده شده است به قرار زیر می‌باشند:

  •  استعلام ممنوع الخروجی اجرای اسناد رسمی
  • ارائه فرم پیگیری آخرین وضعیت استعلام الکترونیک ملک
  •  ارائه فرم طرح شکایت در مورد خدمات الکترونیک ثبتی
  •  ارائه فرم تصدیق اسناد و اوراق دفاتر اسناد رسمی
  •  امکان پرداخت الکترونیک وجوه دفاتر اسناد رسمی
  •  ثبت شرکت و موسسات غیر تجاری

نحوه استعلام سند مالکیت با کد ملی

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، با توجه به حفظ حریم خصوصی افراد نسبت به فرایند استعلام سند مالکیت اقدام می‌کند. بدین صورت که تنها صاحب کد ملی موردنظر حق استعلام سند مالکیت ملک را دارد.

به منظور استعلام سند مالکیت با کد ملی با مراجعه به یکی از شعب سازمان ثبت به همراه کارت ملی و مدارک شناسایی خود می‌توانید با ارائه کد ملی خود نسبت به استعلام اسناد ثبتی خود اقدام کنید. از طریق این استعلام، تمام پلاک ثبتی در اختیار شما قرار می‌گیرد که شامل برخی از اطلاعات ملک مورد نظر نیز می‌شود.

پیشنهاد مطالعه  کد رهگیری معاملات املاک و ویژگی های آن چیست؟
شناسه یکتای استعلام چیست؟

پس از ثبت اطلاعات سند ملک در سامانه ثبت اسناد و املاک کشور، یک کد ۱۸ رقمی به سند شما اختصاص داده می‌شود که برای هرکس با شخص دیگر متفاوت است؛ به این کد شناسه یکتای استعلام می‌گویند.

در مواقعی که قصد استعلام سند مالکیت خود را دارید، این شناسه که توسط املاک در موقع خرید خانه ثبت می‌شود، موجب تسریع روند پیدا کردن اطلاعات مورد نظر در مورد مشخصات ملک و مالک آن، می‌شود.

6 دیدگاه دربارهٔ «استعلام سند مالکیت ملک با کد ملی چگونه انجام می شود؟»

  1. سلام خسته نباشی من یه مغازه دارم که سندقعطی بنامم نخورده وکالت فروش داده خودم برم دنبال کاراش حالاخانومم مهریه شوگذاشته اجراء حالااگه دادگستری استعلام بگیره مغازه بنام من نشون میده یانه باتشکر

    1. خیر استعلام فقط در رابطه با سند مالکیت قابل استناد است وکالت فروش در استعلام تاثیری ندارد .

  2. سلام خسته نباشی….۳ دنگ از ی خانه رو وکالت دادیم ولی قولنامه ای رد و بدل نشده و صرف نظر کردیم آیا میشه اون وکالت رو عزل کرد یا ن طرف الان میتونه مدعی بشه

  3. سلام همسرم وکالت رسمی داده بهم که ببینم در تهران به اسمش ملکی هست یا نه .آیا مراجعه کنم جواب میدن ؟

  4. سلام وقت بخیر دوتا سوال داشتم ممنون میشم راهنمایی
    کنید
    سوال اول اینکه خانه ای ک الان داخلش نشستم برا خودمه ولی زمین از کسی گرفتم و ثبت هم نیست تازه گفتن ک بیاید برا ثبت طرفی ک زمین ازش خریدم ب اسم اون میخواد ثبت بشه
    و سوال دوم اینکه زمین خریدم سندش تک برگه و ب اسم فروشنده هستش ولی داخل استاد رسمی قولنامه شده ک من خریداری کردم
    حالا اگر دولت بخواهد استعلام املاک بگیرد اینایی ک گفتم برامون داخل سیستم دولت نشون میده یا نه
    با تشکر,

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا