تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگی چه مراحلی دارد؟

مراحل تبديل سند منگوله دار به سند تک برگی

یکی از موضوعاتی که در چند سال اخیر برای افراد زیادی سوال شده این است که نحوه تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگی چگونه است و مراحل تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگی چیست؟ و علاوه بر این، چه زمانی لازم است سند منگوله دارمان را به سند تک برگ تبدیل کنیم؟ در این مطلب قصد داریم به پاسخ این سوال‌ها بپردازیم. اما قبل از پاسخگویی به این سؤال‌ها لازم است بدانیم سند منگوله دار و سند تک برگی چه تعریفی دارند و اصلا چه دلیلی برای تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگی وجود دارد؟

تعریف سند منگوله دار

سند منگوله دار همان­گونه که از نام آن پیداست، سندی پلمپ شده است که این پلمپ مانند یک منگوله و از یک تکه نخ آویزان می باشد. سند منگوله­ دار به دلیل پلمپ بودن از ارزش و اعتبار بالایی برخوردار می باشد که به طور داستان ویس و با برگه­ های بسیاری در دفترچه تنسیق داده شده است.

تعریف سند تک برگی

در کنار سند منگوله دار از سال ۹۰ گونه ای دیگر از سند مالکیت با یک فرم جدید رواج یافت که به سند تک برگی معروف است. این سند به شکل مکانیزه و تنها در یک برگ مورد تنظیم و بررسی قرار می­گیرد و دارای همان اعتبار و ارزش سند منگوله دار می باشد.

در ادامه می خواهیم برای شما اهمیت و مراحل تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگی را بیان کنیم.

چرا باید سند منگوله دار را به سند تک برگی تبدیل کنیم؟

در ابتدا به توضیح سند منگوله دار و سند تک ­برگی پرداختیم و میدانیم هر کدام ویژگی هایی متمایز از یکدیگر دارند، در واقع سند تک برگی به نسبت از ویژگی های بهتری برخوردار است. در ادامه برای شما این ویژگی­ های برتر را ذکر می کنیم:

به دلیل آن­که سندهای منگوله دار دست ­نویس بودند، اغلب به مرور زمان از بین می رفتند و یا مشکل خوانا نبودن خط باعث به وجود آمدن دردسرهای حقوقی می شد.

در مقابل سندهای تک­ برگی چون در یک فرم، شکل و شمایل مشخص و معین، تنسیق و بررسی می شوند و به صورت مکانیزه هست، دیگر مشکل خوانا نبودن خط را ندارند. هم­چنین به دلیل این­که این اسناد هر یک به صورت مجزا برای هر مالک تنظیم می­ شوند، دیگر مشکل فرسودگی و دست­ به ­دست شدن وجود نخواهد داشت.

ساختار تعریف­ شده و مشخص سندهای تک ­برگی احتمال جعل سند را کاهش می­دهد.

با وجود سندهای تک ­برگی، این امکان برای هر یک از شرکا وجود دارد تا بتوانند یک­برگ از سند را نزد خود داشته باشند. در حالی که سابق این امکان وجود نداشت و حتی زمانی که با دوندگی­ های بسیار سندی غیر از سند اصلی صادر می­شد اعتبار سند اصلی را نداشت.

وجود سندهای تک ­برگی اسراف کاغذ را تا حد چشم­گیری کاهش داده. سابقا هر سند منگوله ­دار تعداد بسیاری برگه نیاز داشت که گاهی تا ۴۰ صفحه می رسید.

برای کسانی که در نقاط دور از مراکز ثبت اسناد زندگی می­ کنند امکان نقل­ و انتقال سند تک­ برگی از راه پست وجود دارد.

اما این سند با داشتن تمامی مزایای مذکور، دارای یک عیب می­باشد و آن این است که در سندهای تک ­برگی برعکس سندهای منگوله دار حاوی اطلاعات مربوط به معاملات قبلی ملک نیستند. و این اطلاعات در سازمان ثبت اسناد رسمی موجود بوده و با مراجعه به این سازمان می ­توان به آن دست یافت.

پیشنهاد مطالعه  برای سنددار کردن یک ملک به کجا باید مراجعه کرد؟

­آیا تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگی ضروری است؟

تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگی تنها برای آن دسته از اسنادی که بعد از سال ۹۰ ثبت شده­ اند ضروری می­باشد. مابقی اسناد احتیاجی به تبدیل و انتقال به سند تک­ برگی را ندارند.

تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگی

مراحل تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگی

مراحل تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگی در دو حالت انجام می ­پذیرد:

  • دسته­ ی اول مراجعه­ کنندگان افرادی هستند که سند منگوله ­دار دارند و می خواهند تبدیل به سند تک­ برگی کنند.

در این حالت چون ملک خریداری شده، دیگر نیازی به مراجعه به اداره ثبت نمی­ باشد و می­ توان به صورت مستقیم به اداره ثبت املاک مراجعه کرد و پس تکمیل اطلاعات مربوطه در فرم بر حسب دستورالعمل مذکور اقدام به ارسال آن کنید. پس از ارسال توسط کارشناسان مورد تحقیق و بررسی قرار می­گیرد.

  • دسته­ ی دوم افرادی هستند که به تازگی ملکی خریده ­اند. برای شما به توضیح هر یک به صورت مجزا می­ پردازیم.

آن دسته از افرادی که به تازگی اقدام به خرید ملکی کرده ­اند می بایست برای انتقال سند به همراه کلیه مدارک لازم فروشنده، خریدار و یا مالک به دفتر اسناد مراجعه کنند. بین دو تا سه روز کاری زمان لازم است تا بفهمند آیا این ملک توسط شخص دیگری خریداری شده، سند در گرو بانک یا سازمان دیگری هست یا نه.

بعد از تسویه مبالغ به وجود آمده گواهی پایان کار دریافت می ­شود، که نشان ­دهنده بی ­نقص بودن ملک می­ باشد. با ارائه مدارک و تایید خریدار و فروشنده قرارداد انجام می­ شود و در این حالت می­ توان اقدام به دریافت سند تک ­برگی کرد.

در نظر داشته باشید که در هر دو حالت نمی ­توان بدون دریافت سند قبلی، سند جدید را داشت. پس اگر به هر دلیلی سند اولیه از بین رفت در ابتدا اقدام به دریافت المثنی باشید.

مدارک مورد نیاز جهت تبدیل سند منگوله ­دار به سند تک ­برگی
  • مدارک هویتی دو طرف به همراه کپی.
  • قبض تلفن ملک مورد نظر به همراه کپی (این مورد بسیار ضروری است و در صورتی که فراموش کنید به هیچ عنوان فرآیند انتقال سند ملک صورت نخواهد گرفت).
  • مدارک تسویه حساب از بیمه تامین اجتماعی برای املاک تجاری و صنعتی.
  • استعلام سند.
  • کروکی دقیق ملک.
  • اصل سند قبلی.
  • هزینه های تبدیل سند منگوله­ دار به تک ­برگی
  • هزینه برای ارسال سند تک برگ به آدرس مالک (پرداخت این مبلغ به باجه پست واقع در اداره ثبت ناحیه صورت می‌گیرد).
  • هزینه دریافت پایان کار از شهرداری.
  • تسویه با بیمه تامین اجتماعی برای املاک با کاربری تجاری و صنعتی.
  • پرداخت ۱۰ هزار تومان هزینه استعلام سند به دفتر ثبت.
  • اگر سند قبلا در اداره ثبت اسناد به صورت رسمی ثبت نشده باشد باید هزینه‌ای هم بابت ثبت سند بپردازید که مقدار آن بسته به عوامل مختلف متفاوت است.
  • هزینه تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگی (دسته اول) که مقدار آن ۱۵۰ هزار تومان است.
  • هزینه انتقال سند تک برگی (دسته دوم) که مقدار آن ۹۰ هزار تومان است.
پیشنهاد مطالعه  استعلام سند مالکیت ملک با کد ملی چگونه انجام می شود؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا