استعلام سند ملکی چه مراحلی دارد؟

استعلام سند ملکی

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ماموریت تثبیت و حمایت از حقوق مالکیت مشروع و قانونی اشخاص حقیقی و حقوقی جامعه را بر عهده دارد و نقش موثری در روابط و مناسبت های اقتصادی و اجتماعی و استقرار و تثبیت مالکیت ایفا میکند. این سازمان وظیفه استعلام سند ملکی، تثبیت و مستندسازی مالکیت ها، ثبت شرکت های تجاری و موسسات غیر تجاری، تنظیم اسناد رسمی و وقایع ازدواج و طلاق، ثبت اختراعات، طرح های صنعتی، علائم تجاری و نشانه های جغرافیایی و نیز اجرای مفاد اسناد رسمی را نیز بر عهده دارد و دفاتر اسناد رسمی و دفاتر رسمی ازدواج و طلاق به عنوان نهادهای تخصصی تحت نظارت این سازمان فعالیت دارند.

اولین قدم استعلام سند ملکی ، سامانه ثبت اسناد و املاک کشور

برای استعلام سند ملک در مرحله اول به پلاک ثبتی آن احتیاج هست که برای بدست آوردن پلاک ثبتی آن روش های مختلفی وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

پلاک ثبتی ملک را از چه راه هایی می توان پیدا کرد؟

برای توقیف اموال غیر منقول و ملک محکوم علیه، خواهان یا ذینفع می بایست مشخصات ملک و پلاک ثبتی آن را داشته باشید. در صورتی که شماره پلاک ثبتی را نداشته باشید اجرای احکام و اداره ثبت به درخواست توقیف ترتیب اثر نخواهند. البته در خصوص املاک دارای سند تک برگ این قاعده نیست و با شماره ملی مالک آن نیز قابل شناسایی و کشف هستند.

۱ استعلام سند ملکی از روی پلاک ثبتی املاک مجاور

یکی از سهل الوصول ترین راههای بدست آوردن پلاک ثبتی، مراجعه به املاک مجاور و بدست آوردن پلاک ثبتی آنهاست. در صورت همکاری همسایگان و ارائه پلاک ثبتی املاک مجاور می توان پلاک ثبتی نشانی مورد نظر را بدست آورد.

املاک ثبت شده ای که سابقه نقل و انتقال نه چندان دور در اداره ثبت اسناد و املاک داشته باشند میتوان با ارائه استعلام دادگاه، درخواست مشخصات ملک از جمله پلاک ثبتی را نمود. در مورد اعسار ماده ۱۹ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی بدست آوردن مشخصات و شناسایی اموال مدعی اعسار با محکوم علیه را تسهیل نموده است. طبق این ماده و تبصره آن مراجعی همچون اداره ثبت و شهرداری مکلفند به دستور دادگاه فهرست و مشخصات اموال متعلق به محکوم علیه و نیز فهرست نقل و انتقال و هر نوع تغییر دیگر در اموال مذکور را از زمان یکسال قبل از صدور حکم قطعی به بعد به دادگاه استعلام کننده اعلام کنند.

۲– استعلام سند ملکی مراجعه به سازمان آب

می توان با ارائه استعلام دادگاه و درخواست کتبی از اداره آب شهر یا منطقه ، پلاک ثبتی ملک مورد نظر را درخواست نمود.

۳ استعلام سند ملکی مراجعه به شهرداری

اگر ملک مزبور در سالهای اخیر دارای سابقه بازسازی یا نوسازی باشد می توانید با ارائه استعلام دادگاه به شهرداری منطقه مربوطه تقاضای پلاک ثبتی ملک مورد نظر را درخواست نمود.

۴استعلام سند ملکی با کد ملی مالک

در خصوص املاکی که دارای سند تک برگ یا سند سبز رنگ هستند و شماره ملی محکوم علیه را داشته باشید می توانید تقاضای توقیف و استعلام از طریق شماره ملی را بنمایید.

پیشنهاد مطالعه  استعلام سند مالکیت ملک با کد ملی چگونه انجام می شود؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا