پیش‌بینی قانون اساسی برای اعتراضات مدنی مردم چیست؟

اعتراضات مدنی مردم

بحث از آزادی, یکی از مسائل مهم در مجموعه ی مسائل مربوط به حوزه ی حقوق بشر, حقوق شهروندی و نظام های مردم سالار است. حق آزادی تجمعات, راهپیمایی ها و تظاهرات مسالمت آمیز یکی از اساسی ترین مسائل حقوق فردی به شمار می رود که به روش جمعی انجام می شود و از مهم ترین نمودهای جوامع مردم سالار حق اعتراضات مدنی مردم است.

چه شرایطی برای برگزاری راهپیمایی‌های اعتراضات مدنی مردم در قوانین جمهوری اسلامی ایران مطرح است؟

اعتراضات مدنی مردم ریشه ای بنیادین در قواعد بین المللی دارد. حق آزادی تجمعات مسالمت آمیز درواقع, حقی است برای مردم که به وسیله ی آن دیدگاه و نگرش خود را نسبت به مسائل مختلف به گوش مسؤولین و دیگر افراد جامعه برسانند.

مطابق با اصل ۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران, اعتراضات مسالمت آمیز با رعایت دو شرط:

۱- به همراه نداشتن سلاح 
۲- مخل نبودن مبانی اسلام

آزاد اعلام شده و این حق به رسمیت شناخته شده است. حاکمیت موظف است با رعایت این دو شرط امنیت اعتراضات مدنی مردم را تأمین نماید. همچنین, وضع هرگونه قانون و آیین نامه ای که شروط دیگری بر این دو شرط مصرح در قانون اساسی اضافه نماید, خلاف صریح قانون اساسی است و شورای نگهبان به عنوان نهاد نگهبان و مفسّر قانون اساسی در مواردی به ابطال اقدام می کند.

ما در حقوق، تفسیری را که از این اصل قانون اساسی داریم، این است که افراد و جمعیت‌ها می‌توانند و حق دارند که سخن خود و مطالبه‌خود را در اجتماعات مختلف و راهپیمایی‌های اعتراضی بیان کنند. حکومت هم موظف است که امنیت این راهپیمایی‌ها را تامین کند.

به موجب بند ۷ از اصل سوم قانون اساسی، تامین آزادی‌های سیاسی و اجتماعی از وظایف حکومت است. در این بند، کلمه «تأمین» به معنی فراهم کردن نیست بلکه  ایجاد امنیت، به‌معنای دقیق کلمه «تأمین» به‌کار رفته است. بنابراین حکومت موظف است که برای راهپیمایی‌های مردم ایجاد امنیت کند.
این یک حق اساسی برای مردم است.

راهپیمایی‌های اعتراضی

آیا شرط صدور مجوز برای برگزاری تجمعات و اعتراضات مدنی مردم تناقضی با اصل ۲۷ قانون اساسی ندارد؟

طبق قانون احزاب که اوایل سال‌های دهه ۱۳۶۰ به تصویب رسید، برای راهپیمایی، مردم باید مجوز بگیرند. در تفسیر حقوقی گفته می‌شود که این مجوز گرفتن فقط برای برنامه‌ریزی و نظم اعتراضات مدنی مردم ضرورت دارد؛ برای مثال برای ساماندهی به ترافیک، پلیس، نیروی انتظامی و پلیس راهور باید در جریان برنامه‌ها قرار بگیرند تا بتوانند نظم و امنیت لازم را برای برگزاری تجمعات برقرار کنند. نیروی انتظامی باید مراقب آن باشد که کسی متعرض راهپیمایان نشود. این همان چیزی است که در حقوق اساسی ما وجود دارد.

پیشنهاد مطالعه  نحوه اعتراض به پیامک ‌های بدحجابی در خودرو

1 در مورد “پیش‌بینی قانون اساسی برای اعتراضات مدنی مردم چیست؟”

  1. سید روح الله حسینی

    به نام خدا سلام
    مغایرت با قوانین محیط زیست هر کشوری ایجاد ضدیته سرکوب درپی داشته.
    کف خیابان هم نوعی کلاهبرداری از دویست وچهارده سال ذخایر نفت ایرانه.
    همه ساله کلاهبرداری از ایرانیان رنگ عوض کرده.
    نه زنن نه زندگین نه آزادین
    نه مردن نه میهنن نه آبادین
    احمقای بیچاره در پی کلاه رنگارنگی بوده
    جز بدآموزی ضربه به امور معیشتی
    پرچم اجنوی را بالا میخوان تا درمقابل ازشون کلاهبرداری شه.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
اسکرول به بالا