۱۰ نکته مهم در گرفتن وکالت حق طلاق زن از مرد که که باید بدانیم!!!

حق طلاق زن از مرد

یکی از مباحث مهم در پرونده های حقوقی امور خانواده بحث طلاق و از جمله مهمترین آن وکالت حق طلاق زن از مرد می باشد . گرفتن حق طلاق زوجه از زوج یکی از موارد مهمی می باشد که طرفین قبل از ازدواج باید با شرایط و قوانین آن آشنا شوند .در این نوشتار از مجله حقوقی دادمان به ۱۰ نکته مهم در رابطه با وکالت حق طلاق می پردازیم.

اصطلاحات حق طلاق زوجه و یا حق طلاق زن از مرد که در بین مردم رایج شده است منظور همان وکیل بودن زوجه برای انتخاب وکیل دادگستری داراری پروانه وکالت ازجانب شوهر است.

گرفتن وکالت حق طلاق زن از مرد

 نکته اول: گرفتن وکالت حق طلاق زن از مرد به دو روش امکان پذیر است یا به صورت شرط ضمن عقد نکاح که در سند ازدواج درج می شود و یا به صورت مراجعه به دفترخانه اسناد رسمی و اخذ وکالت از زوج برای گرفتن طلاق. اگر زوج خارج از کشور باشد اعطای وکالت از طریق تنظیم وکالتنامه طلاق در سفارت یا کنسولگری ایران نیز می باشد.

نکته دوم: اگر وکالت به صورت شرط در ضمن عقد نکاح (سند ازدواج) باشد چون به اصطلاح حقوقی عقد ازدواج دائم، قراردادی لازم است وکالت مذکور قابل عزل نیست به عبارت دیگر مرد (موکل) نمی تواند زن (وکیل) را عزل نماید. خوب است که بدانیم ۱۲ شرط چاپی عقدنامه ها وکالت طلاق بی قید و شرط و کامل نیست و اگر زوجین توافق کنند بایستی مستقلا در سند ازدواج نوشته و شرط شود. وکالت قبول بذل جه میزان از مهریه و اسقاط حق اعتراض تحدید نظر و فرحام خواهی بسیر مهم است به طور خلاصه کامل بودن شرط ضمن عقد بسیار برای دادگاه ها مهم است.

پیشنهاد مطالعه  به موجب انواع طلاق در ایران چه چیزهایی به زن تعلق می گیرد؟

نکته سوم: اگر وکالت بعد از عقد، و در دفترخانه به زوجه یا شخص دیگری داده شود از سوی مرد قابل عزل است. مگر این که مدت داشته باشد و تا مدت مشخص مرد حق عزل را از خود ساقط کرده باشد و یا این که در ضمن عقد لازمی وکالت اخذ شده باشد. مرسوم است که در خود وکالتنامه، قابلیت عزل و یا عدم عزل و یا مدت آن را درج می کنند.

نکته چهارم: داشتن وکالت از زوج یا همان تعبیر عامیانه حق طلاق از سوی مرد به زن به منزله این نیست که مرد دیگر نمی تواند همسرش را طلاق بدهد. اساسا واگذاری حق طلاق از سوی مرد به زن و یا هر شخص دیگری از لحاظ حقوقی غلط است چون حق طلاق قابل واگذاری نیست. زوج (شوهر) میتواند به دیگری از جمله زوجه وکالت در راستای طلاق اعطا کند نه اعطای حق طلاق.

نکته پنجم: مرد می تواند وکالت را به غیر از همسرش نیز واگذار نماید فرض کنید مردی مقیم خارج از کشور است، و به برادرش در ایران از طریق وکالتی که در سفارت یا کنسولگری ایران در کشور محل اقامت تنظیم کرده، وکالت برای گرفتن وکیل دادگستری برای طلاق همسرش را می دهد.

نکته ششم: هیچکس از جمله زنی که از مرد وکالت دارد نمی تواند بدون وکیل دادگستری وکالت را اعمال نماید به عبارت دیگر کسی می تواند در دادگاه وکالت کند که وکیل دادگستری باشد. در وکالتی که مثلا زن از شوهر دارد، برای طلاق باید از طریق انتخاب وکیل دادگستری برای همسر اقدام نماید. در این راستا زن به استناد وکالتنامه طلاق به وکیل دادگستری مراجعه می کند و بر طبق حدود اختیارات وکالتنامه، برای شوهر وکیل انتخاب می کند و وکیل منتخب، وکیل مع الواسطه شوهر می شود.

پیشنهاد مطالعه  تقاضای طلاق از طرف زن چقدر طول می کشد؟

نکته هفتم: کامل بودن متن وکالتنامه بسیار اهمیت دارد و متاسفانه بسیاری از وکالت ها که دفاتر اسناد رسمی استفاده می شود ناقص هستند. اما از همه بدتر شرط وکالت طلاقی است که زوج به زوجه در سند ازدواج می دهد غالب آن ها دارای مشکل هستند. توصیه می شود در این خصوص با وکیل مجرب طلاق مشورت نمایید.

نکته هشتم: امکان واگذاری وکالت برای طی مراحل طلاق از سوی زوجه (زن) به دیگری و حتی شوهر وجود دارد. اولا مهم در اینجا شفاف بودن وکالت در بذل از سوی زوجه است ثانیا بایستی وکالت در تعیین تکلیف جهیزیه، اجرت، المثل، نفقه، حضانت و ملاقات فرزندان نیز در وکالت نامه مشخص شده باشد. ثالثا بهتر است که گواهی مربوط به بارداری یا عدم آن هم از زوجه اخذ شود.

نکته نهم: مدارک مورد نیاز برای شروع طلاق با وکالت عبارت است از سند ازدواج یا رونوشت شناسنامه زوجه کپی کارت ملی زوجه ترجیحا کپی شناسنامه زوج و اصل وکالتنامه محضری طلاق.

نکته دهم: طلاق توافقی بهتر است یا حق طلاق (وکالت طلاق)؟ سرانجام و نتیجه حق طلاق همان طلاق توافقی است با این توضیح که مثلا زوجه با وکالتی که از شوهر دارد برای او وکیل دادگستری انتخاب میکند و مراحل طلاق طی میشود. ولی از نظر ما به عنوان وکیل طلاق اگر زوج خود به شخصه یا از طریق وکیل مستقیم (وکیل پایه یک) و بدون وکالت طلاق اقدام به طلاق توافقی کند بهتر است. به عبارت دیگر هر دو خوب است و باید شرایط زن و شوهر را هم در نظر گرفت اما اگر یکی بر دیگری رجحان داشته باشد وکالت مستقیم است نه مع الواسطه.

برای مشاوره با وکلا و کارشناسان امور حقوقی خانواده موسسه حقوقی دادمان روی لینک زیر کلیک کنید:

پیشنهاد مطالعه  مشاوره دادمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا