تقاضای طلاق از طرف زن چقدر طول می کشد؟

مدت زمان تقاضای طلاق از طرف زن

نمی توان مدت زمان دقیقی برای تقاضای طلاق از طرف زن اعلام کرد اما بسته به این که زن با چه دلایل و مدارکی اقدام به طلاق کند و با توجه به این موضوع که مرد به جدایی اعتراض کند یا نه زمان طلاق متفاوت خواهد بود. اما زمان تقریبی بین سه ماه تا یک سال در نظر گرفته مشود.

مرد هروقت که مایل باشد حتی در صورت عدم موافقت زن، ضمن پرداخت حقوقش می تواند از طلاق بگیرد.(ماده۱۳۳ قانون مدنی)

تقاضای طلاق  از طرف زن در صورتی که مرد راضی به طلاق نباشد یا زوجه حق طلاق را جزء شروط ضمن عقد نگذاشته باشد، تنها با استناد به شرایط ضمن عقد ممکن است. با وجود شرایط قید شده در مواد ۱۱۲۹ و ۱۱۳۰ قانون مدنی تقاضای طلاق از طرف زن امکان پذیر است.

زمانی که زن قصد جدایی دارد باید برای طلاقش دلایلی را در دادگاه به اثبات برساند تا بتواند جدا شود از جمله این دلایل عبارت است از عسر و حرج یا یکی از شروط دوازده گانه ضمن عقد ازدواج که مرد آن را امضا کرده است ، زن می تواند این دلایل را در داگاه با شاهد یا هر روشی که مورد قبول قاضی دادگاه باشد به اثبات برساند تا به نتیجه دل خواه خود یعنی جدایی برسد .

شروط ۱۲ گانه ضمن عقد 

در عقد نامه شروطی ذکر شده است که در صورتی که زن آن‌ها را به امضای شوهر رسانده باشد؛ با استناد به آن‌ها میتواند دادخواست طلاق بدهد.
خلاصه این شروط این است:

  1. مرد نفقه زوجه را به مدت ۶ ماه پرداخت نکرده باشد.
  2. بد رفتاری مرد با زن به طوری که ادامه زندگی برای او ممکن نباشد.
  3. ابتلا مرد به بیماری‌های صعب العلاج به طوری که ادامه زندگی برای زن ناممکن باشد.
  4. دیوانه بودن مرد.
  5. اشتغال مرد به کاری که باعث لطمه به آبرو و شانیت زن باشد.
  6. حبس مرد به مدت ۵ سال به بالا ( به هر دلیلی).
  7. ابتلا مرد به هرگونه اعتیادی که ادامه زندگی را ناممکن کند.
  8. مرد بدون علت موجه خانه و خانواده را به مدت ۶ ماه ترک کند.
  9. محکومیت مرد به هر نوع مجازاتی که موقعیت زن را به خطر اندازد.
  10. اگر زن پس از گذشت ۵ سال صاحب فرزند از مرد نشود.
  11. مفقود شدن شوهر و پیدا نشدن او پس از ۶ ماه از مراجعه زوجه به دادگاه.
  12. مرد همسر دائمی دیگری بدون رضایت زن اختیار کرده باشد و بین همسران به عدالت رفتار نکند.

اگر زن ثابت کند در زندگی با مرد دچار عسر و حرج ( سختی و تنگنا ) هست؛ میتواند دلیل محکمه‌ پسندی برای تقاضای طلاق از طرف زن باشد. در این حالت، باید لایحه طلاق عسر و حرج به دادگاه داده شود. در دوران عقد باید مدت زمان کافی گذشته باشد؛ تا بتوان به عسر و حرج استناد کرد.

مراحل تشریفاتی برای تقاضای طلاق از طرف زن

یک سری مراحل تشریفاتی مختص طلاق را طی کند که عبارت است از :

ثبت نام در سامانه تصمیم و رفتن به مشاوره قبل از طلاق تعداد این جلسات ۵ جلسه است که حداقل به مدت ۴۵ روز طول می کشد .

 تنظیم و ثبت دادخواست طلاق در یکی از شعب دفاتر خدمات الکترو.نیک قضایی شهری که زن در حال حاضر در آن سکونت دارد و یا محل اقامت شوهر است اگر طلاق توافقی نباشد یا زن حق طلاق از جانب مرد برای جدایی نداشته باشد عنوان دادخواستی که دارد ناچارا طلاق از طرف زن خواهد بود .

 دادخواست از دفتر خدمات الکترونیک قضایی به دادگاه خانواده ارسال می شود و رسیدگی به پرونده آغاز می شود .

 پرونده برای رسیدگی به یکی از شعب دادگاه می رود و در آنجا وقت رسیدگی تعیین می شود که تاریخ و ساعت این وقت برای زوجین از طریق سامانه ثنا ابلاغیه الکترونیکی می شود .

 در خلال رسیدگی به پرونده طلاق از جانب زن دادگاه از او می خواهد دلایل و شرایطی که به خاطر آن می خواهد جدا شود را اثبات کند تا بتواند طلاق بگیرد.

پیشنهاد مطالعه  طبق قانون مجازات اسلامی چه وظایفی بر عهده وکیل طلاق می باشد؟
زن می تواند از دو طریق دلایل خود را برای طلاق به دادگاه اثبات کند :
  1. اثبات یکی از شروط دوازده گانه طلاق که ضمن سند ازدواج آورده شده و مرد آن را امضا کرده است.
  2.  اثبات عسر حرج خود نزد قاضی دادگاه

آخرین مرحله گرفتن رای طلاق و اجرای آن در دفتر خانه ازدواج و طلاق است.

تقاضای طلاق از سوی زن

مدت زمان طلاق از طرف زن

رسیدگی به درخواست طلاق از طرف زن هم مانند رسیدگی به درخواست طلاق از طرف مرد سه مرحله ای است

منظور از رسیدگی سه مرحله این است که :

زن با ارائه دادخواست همراه با دلایل محکمه پسند به شعب یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اولین قدم را در راستای جدایی و طلاق بر می دارد پس از آن دادخواست زن به دادگاه خانواده برای رسیدگی ارسال می شود اگر پس از رسیدگی به دلایل زن در دادگاه بدوی یا اولیه حکمی صادر شود که به ضرر یکی از زوجین باشد آن ها ۲۰ روز فرصت دارند که در طول این مدت می توانند به این حکم نزد دادگاه تجدید نظر اعتراض کنند .

 اگر یکی از زوجین به حکم دادگاه بدوی که به ضررش صادر شده است در مدت زمان ۲۰ روزه اعتراض کند بعد از اعتراض او رسیدگی در دادگاه تجدید نظر آغاز می شود و طرفین صرفا با ارسال لایحه دفاعیات خود را به دادگاه تجدید نظر ارسال می کنند زیرا رسیدگی در این دادگاه به صورت غیر حضوری است ، دادگاه تجدید نظر پس از بررسی کامل حکم صادر می کند .

 اگر به حکمی که از دادگاه تجدیدنظر صادر می شود باز هم زوجین اعتراضی داشته باشند می توانند در مدت زمان ۲۰ روز به این حکم اعتراض کنند ، این اعتراض به حکم دادگاه تجدید نظر واخواهی نام دارد در این صورت پرونده برای رسیدگی به دیوان عالی کشور ارسال می شود .

با توجه به اینکه گفته شد رسیدگی به فرم درخواست طلاق از طرف زن سه مرحله ای است اما باید به این نکته نیز توجه کرد که تمام این مراحلی را که نام بردیم حتما نباید طی بشود بلکه با توجه به اعتراضات زوجین به احکام دادگاه بدوی و تجدیدنظر ممکن است این مراحل طی بشود یا نشود .

مدت زمان رسیدگی به درخواست طلاق از طرف زن در تمام شهرها و شعب رسیدگی کننده در دادگاه ها یکسان نیست .

در خوش بینانه ترین حالت با احتساب ۴۵ روز جلسات مشاوره قبل از طلاق و مدت اعتراض به احکام صادر شده از سوی دادگاه بدوی و تجدیدنظر که برای هر کدام ۲۰ روز است طلاق در این حالت چیزی بین ۳ ماه بدون اعتراض زوجین تا یک سال همراه با اعتراضات نام برده شده طول خواهد کشید.

پیشنهاد مطالعه  به موجب انواع طلاق در ایران چه چیزهایی به زن تعلق می گیرد؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا