مشاوره حقوقی چیست و شامل چه مواردی می باشد؟

مشاوره حقوقی

مشاوره فرآیندی تخصصی بین مراجع و مشاور است که از طریق آن مراجع با کمک مشاور به بررسی و تحلیل مشکلش اقدام می‌کند، بر نکات ناشناخته شخصیت خود آگاهی می‌یابد، بر اثر تعامل و رابطه مشاوره‌ای با مشاور، به جستجوی راه حل برای مشکلاتش می‌پردازد. مشاوره در زمینه های متفاوتی از جمله مشاوره حقوقی، مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، شغلی، تحصیلی، زوجی، مشاوره امور ثبت انجام می شود. در این نوشتار از مجله حقوقی دادمان به بررسی انواع مشاوره حقوقی و وظایف مشاور حقوقی در قبال افراد مشاوره گیرنده می پردازیم اما قبل از آن بهتر است ببینیم مشاوره به چه معناست.

مشاوره (consultation)

مشاوره (consultation)  جریان فعال و پویایی بین مراجع و مشاور است که از طریق آن مراجع نحوه برقراری ارتباط با دیگران را می‌آموزد؛ شیوه‌های معقول برای ارضای نیازهایش را یاد می‌گیرد؛ احساسات ناشناخته‌اش را می‌شناسد؛ اطلاعات وسیع و عمیقی درباره خویشتن به دست می‌آورد و پس از شناخت اهداف زندگی، چگونگی رسیدن به آن‌ها را معین می‌سازد. از این دیدگاه، اعتقادات و نگرش‌ها و رفتار و در نهایت شیوه زندگی فرد از طریق مشاوره دگرگون می‌شود.

مشاوره (consultation) به معنی همکاری کردن و رأی و نظر دیگری را در انجام کاری خواستن است. مشاوره جریانی است که در آن وجود ارتباط خاص بین مراجع و مشاور ضرورت دارد. مراجع معمولاً با مسئله و مشکلی عاطفی مواجه است و مشاور در ارائه راه حل برای مشکلات عاطفی تخصص دارد. مشاور از طریق برقراری رابطه مشاوره‌ای، به مراجع کمک می‌کند تا راه‌حلی برای مشکلش پیدا کند.

 مشاوره با راهنمایی چه تفاوتی دارد؟

راهنمایی مربوط به پیشگیری از مشکلات و فشارهای روانی است. در حالی که مشاوره یکی از خدمات راهنمایی به شمار می‌رود و ارائه اطلاعات صرف و پند دادن و تلقین عقاید مشاوره محسوب نمی‌شود؛ زیرا در این موارد ارتباط مشاوره‌ای که لازمه درمان است وجود ندارد و مشاور صرفاً افکار و عقایدش را برای دیگری بیان می‌کند. بنابراین مشاور به حل مشکلات و فشارهای پیش آمده می پردازد.

از طریق مشاوره (consultation) مشکلات کنشی نسبتاً سطحی مراجع که خود در اثر یادگیری پدید آمده‌اند، درمان می‌شوند. از طریق مشاوره، سازش مراجع با خود و دیگران و نیز مسئولیت‌پذیری و بلوغ عاطفی وی افزایش می‌یابد.

تفاوت مشاوره با روان درمانی

مشاوره (consultation) مرتبط با پیشگیری از بروز مشکلات و فشارهای روانی و حل آن ها و همچنین راهنمایی در زمینه های مختلف است. حیطه های کاری مشاوره شامل مشاوره خانواده، مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره کودک و تربیت فرزند، مشاوره زوجی، مشاوره تحصیلی، شغلی و مسائل تربیتی است. مشاور با تکنیک های راهنمایی و مشاوره فرد را برای مقابله با چالش های زندگی آماده می کند. همچنین به مراجع که فردی عادی است کمک می کند تا در مسیری که قرار دارد از مشکلات به خوبی عبور کند. خشم، اضطراب، آشفتگی ها و سایر مسائل مشابه که در این زمان از زندگی مراجع به وجود آمده، مربوط به حوزه کاری راهنمایی و مشاوره است.

مشاور حقوقی

مشاور حقوقی کیست؟

یک مشاور حقوقی اساسا وکیلی است که به شرکت ها و سازمان های بزرگ یا افراد خدمات مشاوره قانونی ارائه‌ می دهد. آن ها ممکن است به عنوان «وکلای داخلی»، «مشاور داخلی» یا «مشاور سازمانی» شناخته شوند. یک مشاور حقوقی معمولا در یکی از شاخه های قانون تخصص دارد. آن ها‌ می‌ توانند در اختلافات کارگری یا قراردادی، مسائل جبران خسارت، دعاوی آزار و اذیت یا درگیری های دیگر در محل کار خود مشاوره حقوقی ارائه دهند. آن ها همچنین در مورد تصمیمات شرکت ها در مورد رشد شرکت، ادغام شدن شرکت و اقدامات مشابه، مشاوره حقوقی عمومی ارائه‌ می‌ دهند.

طبق آمارهای موجود شغل مشاوره حقوقی رشد قابل توجهی در سال های اخیر داشته است؛ این رشد را‌ می‌ توان تا حدودی ناشی از روند رشد مداوم شرکت های بزرگ دانست که باعث شده که نیاز به مشاوران حقوقی داخلی افزایش یابد. همچنین مشاوران حقوقی به افراد در زمینه حل اختلافات و معضلات مرتبط با‌ حقوقی، ملکی، خانواده، کیفری و ثبتی‌ کمک‌ می کنند.

ارائه مشاوره حقوقی را به سه دسته زیر تقسیم بندی کرد:

  1. مشاوره حقوقی مربوط به شرکت ها
  2. مشاوره حقوقی مربوط به مسائل خانواده
  3. مشاوره حقوقی دعاوی 
پیشنهاد مطالعه  مشاوره دادمان

 وظایف کلی مشاور حقوقی

  1. تهیه و آماده کردن متن قراردادهای شرکت یا سازمان و نظارت بر روند عقد آنها
  2. ارائه اطلاعات لازم و انجام امور حقوقی مربوط به انواع مناقصه ها، مزایده ها و …
  3. ارائه مشاوره های حقوقی به مدیران و کارکنان
  4. جمع آوری، بررسی و تنظیم اطلاعات لازم برای تهیه قوانین، اساسنامه ها، آیین نامه ها، دستورالعمل ها و …
  5. انجام کلیه کارهای مربوط به ثبت، تغییرات در ساختار، انحلال شرکت ها و …( عمدتا در شرکت های خصوصی)
  6. جمع آوری اطلاعات لازم و استفاده از آنها برای دفاع از سازمان یا شرکت مربوطه در محاکم قضایی
  7. رسیدگی به شکایات و دعاوی حقوقی و اداری
  8. راهنمایی در انتخاب وکیل برای افراد و سازمان ها
  9. یک وکیل خوب باید مقام و شان قاضی را محترم شمرده و به ایشان احترام بگذارد.

انواع مشاوره حقوقی

وظایف اصلی مشاور حقوقی چیست؟

وظایف اصلی مشاور حقوقی شامل موارد زیر می شود:

ارائه راهنمایی‌های حقوقی:

یکی از مهمترین وظایف مشاور حقوقی، مشاوره و راهنمایی به مشتریان است. چه شخصی و چه سازمانی

 نمایندگی مشتریان:

مشاور حقوقی نمایندگی مشتریان را در دادرسی‌ها بر عهده می‌گیرد.

انجام تحقیقات حقوقی:

تحقیقات قانونی یکی دیگر از وظیفه اصلی وکیل قانونی است.

پیش‌نویس نامه حقوقی:

یک مشاور حقوقی، مدارک مربوط به فعالیت‌های مشتری خود را تهیه می‌کند که می‌تواند شامل اظهارات، قرارداد یا موافقت نامه باشد.

انواع مشاوره حقوقی

مشاوره حقوقی خانواده:

در مشاوره حقوقی خانواده ، مواردی که به افراد کمک می کنیم  شامل طلاق و خاتمه روابط مدنی، مواردی نظیر مراقبت، تماس یا دسترسی به فرزندان ، امور مالی و همچنین آدم ربایی، آزار خانگی و سایر امور خانوادگی است. گروه وکلای دادمان در مورد اقداماتی که باید در پرونده خود انجام دهید ، نحوه درخواست به دادگاه و همچنین نحوه پاسخگویی به آنچه دادگاه از شما می خواهد، شما را راهنمایی می کنیم.

مشاوره حقوقی مدنی:

اگر پرونده ای دارید یا می خواهید پرونده ای را در دادگاه تجدیدنظر یا دادگاه عالی یا دادگاه شهرستان بررسی کنید ، گروه وکلای پارسیان می تواند به شما کمک کند. مشاوره حقوقی مدنی هرگونه توصیه شفاهی یا کتبی است که توسط وکیل یا وکالت در امور مدنی ارائه می شود . این می تواند شامل نوشتن نامه هایی از طرف مشتری و اقدام به آنها در مذاکرات (از جمله دستیابی به توافقات قانونی) با اشخاص دیگر باشد. ما از طریق وکلا در گروه وکلای دادمان مشاوره حقوقی مدنی ارائه می دهیم.

مشاور حقوقی ارث:

مشاوره حقوقی ارث در ارتباط با ، تقسیم ترکه ، انجام مهر و موم و رفع آن، روش دریافت دیون متوفی، انشتار کردن آگهی، ارائه مدارک لازم به شورای حل اختلاف، پیگیری جلسات رسیدگی و موارد حقوقی ارث و میراث.

مشاور حقوقی مالیاتی:

خواه نماینده یک نهاد شرکتی باشید، خیریه داشته باشید یا به مشاوره مالیاتی شخصی نیاز داشته باشید، وکلای مالیاتی گروه دادمان می توانند در زمینه تکامل مالیات به شما کمک کنند. ما از اهمیت ارائه مشاوره مالیاتی با شما و پیگیری تغییرات در قانون مالیات و اقدامات روزمره به شما آگاهی کافی را داریم. با همکاری با حسابدار و مشاور مالی، اطمینان حاصل خواهیم کرد که راه حلی موثر برای شما فراهم می کنیم.

مشاور حقوقی تجاری:

مشاوره حقوقی تجاری شامل: تاسیس شرکت ها، انحلال شرکت ها، مشاوره حقوقی دعاوی تجاری، ورشکستگی و معاملات تجاری می باشد.

مشاور حقوقی شغلی:

شغل مشاور حقوقی در رده شغلی گسترده تری از وکلا قرار می گیرد. نمایندگی موکلین در دعاوی کیفری و مدنی و سایر مراحل قانونی، تهیه اسناد حقوقی، یا مدیریت یا مشاور موکلین در معاملات قانونی ممکن است در یک زمینه واحد تخصص داشته باشد یا در بسیاری از زمینه های حقوقی به طور گسترده فعالیت کند.

پیشنهاد مطالعه  مشاوره دادمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
اسکرول به بالا