انواع خشونت خانگی و روش های گزارش و جلوگیری از آن چه می باشد؟

انواع خشونت جسمانی

انواع خشونت خانگی یکی از معضلاتی است که جامعه ما همواره با آن روبه‌رو بوده است و بسیاری از افراد اعم از زنان و کودکان و حتی مردان از قربانیان آن به شمار می روند. از ابتدای شیوع ویروس کرونا و شروع قرنطینه‌ ها نیز، شاهد آن بودیم که تعداد طلاق‌ ها در این شرایط افزایش یافته و در کنار آن میزان خشونت خانگی نیز زیاد شده است.

بسیاری از زنان و دختران و حتی پسران،  همواره از قربانیان خشونت خانگی به شمار می روند، این خشونت  همیشه به یک نوع بروز نمی کند و نمی توان گفت که فقط فیزیکی است. بسیاری از افراد به صورت روحی و روانی نیز مورد آزار و اذیت قرار می گیرند و این آزار روحی انواع خشونت خانگی به حساب می آید.

انواع خشونت خانگی با روش های مختلفی قابل گزارش و شکایت می باشد و در فضای مجازی نیز کمپین های مختلفی برای این موضوع به وجود آمده و تشکیل شده است.

روش های معمول برای جلوگیری از انواع خشونت خانگی

به جز سازمان ها و کمپین های مربوط به خشونت خانگی بسیاری از روش ها نیز برای جلوگیری یا کاهش آن وجود دارد که موثر هستند. از جمله آن می توان افزایش آگاهی و اطلاعات در رابطه با خشونت خانگی و مصادیق آن را نام برد، چرا که افراد تا متوجه نشوند که انواع خشونت خانگی چه چیزهایی را شامل می شود، نمی توانند به جلوگیری و کاهش آن اقدام کنند چرا که برخی، گمان می کنند که خشونت خانگی فقط شامل خشونت جسمانی است و  به همین دلیل اگر مورد خشونت روانی واقع گردند نمی دانند چگونه باید با آن رو به رو شوند.

علاوه بر آن، در رابطه با انواع خشونت خانگی در بین زوجین، بهتر است که از راهنمایی مشاور و روانشناس پیش از ازدواج استفاده شود و روش های جلوگیری از خشم و خشونت و نحوه بروز آن آموزش داده شود.

استفاده از روش های مناسب برای حل اختلافات نیز بسیار مفید و کارآمد می باشد، برای مثال اگر طرفین در مسائلی با هم مشکل داشتند بهتر است که خشم و خشونت خود را کنترل نموده و با صحبت کردن مسائل خود را حل نمایند. اگر هم نتوانستند بهترین کار برای آن ها این است که از کمک افراد با تجربه یا مشاوران خبره استفاده نمایند.

بهتر است که افراد کودکان خود را آموزش دهند و مصادیق انواع خشونت خانگی را برایشان توضیح دهند. همچنین اگر آن ها در خانواده ای زندگی می کنند که مادر خانواده یا هر شخصی مورد خشونت واقع می شود، به او از همان کودکی یاد بدهند که این کار درست نیست و نباید در ذهن وی نهادینه شود و باید همواره آن را تقبیح نماید.

از روش های عملی جلوگیری یا کاهش انواع خشونت خانگی نیز می توان به این اشاره کرد که افراد باید مهارت حل مسئله را فرا گیرند و بتوانند خشم خود را کنترل نموده و هیجانی رفتار نکنند.

در حالت کلی افراد باید سعی کنند که از هر وضعیتی که باعث شود دچار جنون آنی شوند دوری نمایند و تلاش نمایند با روش صحیح نشان دهند که از دست شخصی ناراحت شده یا از او رنجیده اند.

پیشنهاد مطالعه  مهمترین و رایج ترین مشکلات حقوقی زنان در ایران چه می باشد؟

اپلیکیشن ترنج

اپلیکیشن‌های مناسب برای کاهش انواع خشونت خانگی

اپلیکیشن ترنج یکی از پلتفرم‌ هایی است که شما می‌توانید با استفاده از آن از خشونت خانگی بکاهید و به امنیت خود بیافزایید، در این برنامه می‌ توانید نام و آدرس سه نفر از دوستان و آشنایان نزدیک و قابل اعتماد خود را ثبت نمایید تا در مواقعی که مورد انواع خشونت خانگی واقع می‌ گردید در سریع‌ ترین حالت ممکن بتوانید پیام‌ های از پیش تعیین شده مانند ‘خودت رو برسون’ یا چیزهایی از این قبیل که بتوانید با استفاده از آن، از فرد موردنظر درخواست کمک نمایید، آماده کنید.

شایان ذکر است که طراحی و ساخت این نوع از اپلیکیشن‌ها بسیار مفید واقع شده و باعث شده است که در بسیاری از کشورهای جهان با استفاده از این اپلیکیشن از انواع خشونت خانگی کاسته شود.

سازمان‌ های مردم‌ نهاد انواع خشونت خانگی

سازمان های مردم نهاد یا ngoها که در اصل بیست و ششم قانون اساسی نیز به آن اشاره شده است و طبق آن، فعالیت احزاب و انجمن های سیاسی و علمی و غیره بلامانع است و در صورتی که برخلاف مبانی اسلام و جمهوری اسلامی نباشند مشکلی برای فعالیت هایشان وجود ندارد. در طی چند وقت اخیر بسیاری از احزاب و گروه‌ های مردمی سعی در حمایت برخی اقشار خاص و قربانیان تجاوز و انواع خشونت خانگی داشته اند و به همین منظور سازمان های مردم نهاد مختلفی هم برای این کار به وجود آمده است و  کمپین های حمایتی برای آن ها نیز در شبکه های مجازی مانند اینستاگرام تشکیل شده است.

 انواع خشونت خانگی
خانه امن برای خشونت خانگی

برای کاهش انواع خشونت خانگی و حمایت از قربانیان خشونت خانگی همچنین خانه‌ های امن تشکیل شده اند و در آن ها اقداماتی برای قربانیان صورت می گیرد، می توانید با جست و جو در اینترنت به راحتی آن ها را بیابید و بهره ببرید.

خانه امن به منزله سرپناهی برای زنان و افرادی که مورد انواع خشونت خانگی واقع می شوند تشکیل شده است و امروزه تعداد آن ها در جای جای ایران در حال افزایش است و طبق گزارشات در سال ۱۳۹۹، هشت مرکز دولتی و ۱۹ مرکز غیر دولتی به همین منظور ایجاد شده است.

شایان توجه است که جامعه هدف این مکان، زنانی که مورد خشونت قرار می گیرند می باشد و هدف آن ایجاد سرپناه و حمایت از آن ها و روش های کاهش و جلوگیری از خشونت است و تحت نظر بهزیستی می باشد.

شما می توانید اگر نیاز به دریافت مشاوره حقوقی درزمینه انواع خشونت خانگی و همچنین هر زمینه ای مثل خانواده یا تجارت و… بودید، می توانید برای ثبت درخواست و اتصال به وکیل و کارشناس مدنظر خود در هر ساعتی از شبانه روز با مراجعه به اپلیکیشن دادمان یا بخش مشاوره سایت دادمان از خدمات مشاوره ای موسسه حقوقی دادمان استفاده نمایید.

پیشنهاد مطالعه  درخواست مشاوره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا