تاثیر بخشش مهریه برای طلاق گرفتن زن چه می باشد؟

بخشش مهریه برای طلاق

یکی از مواردی که در قوانین خانواده مورد توجه قرار می گیرد بحث بخشش مهریه برای طلاق می باشد. زن نیز مانند مرد می‌تواند درخواست طلاق بدهد با این تفاوت که زن برای ارائه درخواست طلاق و جدایی نیاز به ارائه دلیل ضمن فرم درخواست طلاق و اثبات آن نزد قاضی دادگاه خانواده دارد، در غیر این‌صورت اگر مرد مخالف طلاق دادن زن باشد، زن نمی‌تواند بدون داشتن دلیل محکمه‌پسند از شوهرش طلاق بگیرد. بانبراین حتی با بخشش مهریه نمیتوانید طلاق بگیرید .

اگر زن درخواست طلاق بدهد و بخواهد از شوهرش جدا شود اما دلیل نداشته باشد درخواست طلاق زن با اعتراض مرد به‌طور کلی رد می‌شود.

تاثیر بخشش مهریه در مخالفت مرد

اگر زن برای طلاق از مرد دلایلی مانند عسر و حرج، غیبت شوهر، عدم پرداخت نفقه یا شروط دوازدگانه طلاق داشته باشد و به واسطه وجود یکی از این موارد درخواست خود مبنی بر طلاق را تقدیم دادگاه خانواده کند، در صورتی‌که بتواند دلیل ارائه شده را در خلال رسیدگی به پرونده طلاق نزد قاضی دادگاه اثبات کند می‌تواند با گرفتن مهریه از شوهرش جدا شود و مخالفت مرد تاثیری در صدور رای طلاق نخواهد داشت.

پیشنهاد مطالعه  جرم ترک انفاق یا عدم پرداخت نفقه چیست و مجازات و نمونه رای ترک انفاق چه می باشد؟

طلاق گرفتن زن

اگر زن برای جدایی دلیل نداشته باشد یا نتواند هیچ دلیلی را اثبات کند، نمی‌تواند به راحتی بگوید مهریه‌ام را می‌بخشم و طلاق می‌گیرم، ضرب المثل قدیمی راجع به اینکه مهرم حلال جونم آزاد در جایی که مرد راضی به طلاق دادن زن و جدایی نباشد هیچ کاربردی نخواهد داشت.

طلاق حق مرد است و زن برای جدایی نیاز به ارائه دلیل دارد اگر زن دلیل برای جدایی نداشته باشد صرفا با بخشش مهریه نمی‌تواند طلاق بگیرد.

زمانی زن با بخشیدن مهریه موفق به طلاق می‌شود که مرد به جدایی با بخشش مهریه رضایت بدهد و در صورت طلاق گرفتن زن بدون دلیل با بخشش مهریه طلاق از نوع خلع و غیر قابل رجوع خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه  هبه چیست و انواع هبه در قانون چه می باشد؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
اسکرول به بالا