تفاوت دیه مردان و زنان در چه مواردی است و چرا دیه مردان دو برابر زنان است؟

تفاوت دیه مردان و زنان

تفاوت دیه مردان و زنان و وجود اختلاف بین مبلغ تعیین شده برای دیه زنان و مردان از مباحث مورد توجه این روز‌های بسیاری از مردم است. برابری حقوق زنان و مردان یکی از موضوعات چالش برانگیز سایر جوامع بوده و کشور ما جمهوری اسلامی ایران نیز از این بحث در حاشیه و پرطرفدار دور نمانده است.در این نوشتار از مجموعه مقالات مجله حقوقی دادمان به بحث تفاوت دیه مردان و زنان از نظر مبلغ می پردازیم.

موارد مختلف تفاوت دیه مردان و زنان 

دیه دو برابری فقط به موارد قتل غیر عمد تعلق می‌گیرد

دیه معین شده در دین اسلام در واقع پرداخت خسارت به بازماندگان فرد متوفی است و البته این دیه مربوط به قتل غیر عمد بوده است که در اثر یک مسامحه یا سهل‌انگاری از طرف فرد دیگری به قتل رسیده باشد.

در قتل عمد بر هر میزان دیه که طرفین بخواهند می‌توانند با یکدیگر توافق کنند و بحث دیه تعیین شده در قانون پیش نمی‌آید.

در تعیین دیه زن و مرد به هیچ عنوان بحث ارزش‌گذاری و مسائل این چنینی مطرح نیست و اگر قرار بر این بود، دیه باید بر اساس طبقات اجتماعی مختلف معین می‌شد و دیه کودکان، جوانان و سالمندان با یکدیگر متفاوت باشد.

اغلب مردان نان‌آور خانواده خود هستند و افرادی را به عنوان واجب‌النفقه تحت تکفل دارند و در صورت فوت یا قتل آن‌ها، میزان دیه مردان دو برابر زنان است که آسیب کمتری به افراد تحت پوشش فرد متوفی وارد شود.

دیه مردان و زنان در بیمه

در بیمه شخص ثالث که حالت اجباری دارد، دیه زن و مرد به‌طور برابر پرداخت شده و در مواردی که خسارت توسط بیمه پرداخت می‌شود، مابه التفاوت آن را با یک مبنای شرعی دیگر توجیه کرد و با عناوین دیگری به زنان پرداخت می‌شود.

پیشنهاد مطالعه  احکام دیه کامل زن و مرد و نحوه محاسبه دیه اعضای بدن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا