نقش تکنولوژی و تجهیزات نوین در عملکرد خط تولید و فروش سازمان !!!

تکنولوژی و تجهیزات نوین

امروزه با گذر زمان، تقاضای مردم برای کالا های مختلف نیز افزایش می یابد و اگر این روند ادامه پیدا کند، واحد های تولیدی دیگر توان رفع نیاز های مردم را نخواهند داشت. لذا تنها راهی که می توان در این مقطع در نظر داشت، ارتقای تجهیزات خط تولید می باشد. با نصب و راه اندازی تکنولوژی و تجهیزات نوین می توان عملکرد خط تولید را بهبود بخشید و در ادامه فروش و سود سازمان بالاتر خواهد رفت.

اهمیت این بررسی از آنجا ناشی می شود که چند سالی است در کشور، افزایش تعداد واحدهای تولیدی و به تبع آن تحقق نسبی فضای رقابتی باعث گردیده تا توجه تولیدکنندگان و شرکتهای صنعتی به کیفیت محصولات، افزایش سهم بازار و مسئله صادرات معطوف گردد. از همین رو به نظر می رسد دانستن تحولات صورت گرفته در بخشهای تولیدی جوامع پیشرفته می تواند در تعیین و شناخت بهتر مسیری که سازمانهای تولیدی و صنعتی کشور برای ارتقای توان رقابتی خود باید طی کنند موثر واقع شود.

نقش تکنولوژی و تجهیزات نوین در توسعه محصولات جدید

بالابودن سطوح آشفتگی‌های محیطی و تغییرات، سازمان‌ها را به استفاده بیشتر از خلاقیت و نوآوری در فرآیندهای توسعه محصول ترغیب کرده است. اغلب سازمان‌ها بر نوآوری‌های تدریجی تأکید دارند که درنتیجه آینده سازمان را به خطر می‌اندازند. بسیاری از شرکت‌ها نیز با نوآوری‌ های اساسی و تکنولوژی و تجهیزات نوین شروع می‌کنند که در طول زمان فرسوده می‌گردند.

امروزه نوآوری در محیط کسب و کار حاضر برای سازمان‌ها الزامی است و نقش مهمی را ایفا می نماید. اکثر سازمان‌ها در جستجوی خلق ایده‌های جدید هستند تا از دانش برای عرضه تولیدات و خدمات جدید برای مشتریان بهره ببرند و از این طریق زیرساخت‌های لازم را برای نوآوری ایجاد کنند.

افزایش اهمیت استفاده از تکنولوژی و تجهیزات نوین به دلیل جهانی شدن بازارها و فشار رقابت به شرکت‌ها می‌باشد. این واقعیت‌ها شرکت‌ها را بر می‌انگیزد که به عنوان یک الزام، تمرکز خود را بر نوآوری و تکنولوژی و تجهیزات نوین افزایش دهند. محیط کسب و کار از ارکان مهم اقتصادی هر کشور به شمار آمده و در رشد اقتصادی آن نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند. عوامل نوآوری در محیط کسب و کار مدت‌هاست که برای محققان جالب توجه بوده اما هنوز در زمینه شناسایی و توصیف این عوامل و تأثیر آن در موفقیت نوآوری نتیجه‌گیری دقیقی ارائه نشده است. توصیف موفق بودن یک نوآوری کار پیچیده‌ای است زیرا تعیین مرز دقیق بین شکست و موفقیت امکان پذیر نیست. با این وجود می‌توان با شناسایی عوامل موفقیت نوآوری در محیط کسب وکار، به این اهداف دست یافت.

سازمانی که کسب و کارش در جهت تکنولوژی و تجهیزات نوین حرکت کند، می تواند وضعیت مطلوبی در میان رقیبانش داشته باشد.

یکی از مهمترین عوامل تقویت و گسترش فرهنگ نوآوری، خلاقیت و کارآفرینی وجود ساختار و تشکیلات مناسب سازمانی است. یک کسب و کار، شرکت یا سازمان کارآفرین تلاش‌های نوآورانه را برای رشد، بهبود و ارائه محصولات و خدمات جدید خود انجام می‌دهد. ماهیت خلاقیت و نوآوری بر ناشناخته‌ها استوار است و حتما با خود ریسکی به همراه دارد که ممکن است گاه نتیجه‌ای رضایت‌بخش نداشته باشد.

برای داشتن کسب و کاری خلاق و نوآور نیازمند ساختاری مناسب با اهداف آن کسب و کار است. اگر ساختار کسب و کار خود را در دو دسته ماشینی و ارگانیک در نظر بگیرید خلاقیت و نوآوری در بخش ارگانیک آن قرار می‌گیرد. زیرا این بخش به سرعت با شرایط متحول محیطی هماهنگ شده و امکان انعطاف و آزادی در عمل را برای کارمندان خود به وجود می‌آورد. همین امر زمینه‌ای مناسب برای به وجود آمدن خلاقیت و نوآوری و استفاده از تکنولوژی و تجهیزات نوین در توسعه کسب و کار می‌شود.

اتوماسیون سازی سیستم سازمان

اتوماسیون سازی سیستم سازمان

جستجو به منظور یافتن راهی بهتر برای تولید قطعات، همواره عامل محرک و اساسی در خودکارسازی یا اتوماسیون بوده است. به منظور تبدیل خط تولید خود به یک خط تولید اتوماتیک، به یک سری تکنولوژی و تجهیزات نوین و به روزی نیاز پیدا خواهید کرد که این امر را برای شما محقق سازد.

برخی از مزایای اتوماسیون سازی سیستم سازمان شامل موارد زیر می باشد:
  1. افزایش صحت و دقت در فعالیت‌ها
  2. کاهش هزینه‌ها
  3. صرفه‌جویی در زمان و منابع
  4. مدیریت و ذخیره‌ی اطلاعات
  5. افزایش تصمیم‌گیری‌های آگاهانه مبتنی بر اطلاعات در گردش ثبت شده
  6. مدیریت کارکنان و افزایش بهره وری
  7. گزارش‌گیری

به عنوان مثال در صنعت ساختمان سازی موضوع اتوماسیون پیشرفت چشمگیری در سایر کشور ها داشته است.

اتوماتیک سازی منازل فرایندی هوشمندانه است و به عنوان سیستمی عمل می کند که بدون سخت کردن زندگی افراد، تمام پروسه ها را آسان می نماید. ایده اصلی در هوشمندسازی ساختمان اتصال وسایل به یکدیگر است که ارتباط آن ها از طریق یک واحد کنترل صورت می گیرد و این واحد از طریق کامپیوتر، تبلت و گوشی های موبایل قابل دسترسی است. از جمله تجهیزاتی که در بحث خودکارسازی منزل مورد توجه قرار می گیرند نورپردازی، پریز برق، سیستم های گرمایشی و سرمایشی، لوازم و وسایل، درب ها، پنجره ها، سنسورهای حساس به دود، دوربین های مداربسته و … می باشند.

مزایای تکنولوژی و تجهیزات نوین را در بحث ساختمان سازی:
  1. افزایش امنیت ساختمان
  2. حفظ منابع انرژی
  3. ایجاد یک زندگی لوکس و راحت
  4. تأمین آسایش معلولین جسمی و حرکتی
  5. تطبیق پذیری ساختمان با عوامل محیطی
پیشنهاد مطالعه  نقش نیروی انسانی در بهره وری و کیفیت محصولات یک واحد تولیدی (سازمان)

فناوری اطلاعات و کنترل کیفیت

به طور سنتی وظیفه کنترل کیفیت با بهره گیری از روشهای بازرسی دستی و رویه های نمونه برداری آماری انجام می گرفته است. روشهای دستی عمومـــاً وقت گیـر بوده و به پرسنل ماهر و صرف دقت بسیار نیاز داشت. در ضمن به دلیل نمونه برداری امکان ارائه محصول معیوب به بازار نیز وجود داشت. همچنین در روشهای مذکور غالباً قطعه از مجاورت ماشین برداشته شده و به ناحیه جداگانه ای منتقل می شد که این امر بعضاً موجب بروز تاخیر و یا ایجاد گلوگاه در زمان بندی تولید می گردید.

آنچه در حال حاضر به عنوان کنترل کیفیت به کمک رایانه مطرح است، استفاده از قابلیتهای رایانه، حساسه ها، سیستم های بینائی مصنوعی، تکنیک های هوش مصنوعی و سیستم های خبره در بازرسی و تست قطعات است. با استفاده از این تکنولوژی و تجهیزات نوین ، نه تنها سرعت کار بالاتر می رود بلکه کیفیت کار نیز افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد.

فناوری اطلاعات درجزایر اتوماسیون

فناوری اطلاعات درجزایر اتوماسیون

با نگاهی به وضعیت جزایر اتوماسیون می توان دریافت که نقش فناوری اطلاعات در آنها شبیه به یکدیگر بوده و بیشتر در رابطه با نیاز آنها به حجم زیاد اطلاعات و استفاده از قابلیت ذخیره و پردازش داده ها توسط رایانه های پیشرفته و همچنین تلاش در جهت به کارگیری اتوماسیون تصمیم گیری به وسیله سیستم های خبره و سایر تکنیک های هوش مصنوعی است. در مورد سایر جزایر اتوماسیون نیز وضع به همین صورت است.

ربات صنعتی به عنوان یکی دیگر از تکنولوژی و تجهیزات نوین امروزی، یک ماشین همه منظوره و برنامه پذیر است که ویژگیهای خاصی از انسان را داراست. از ربات ها در کارهایی نظیر انتقال و جابجایی مواد، جوشکاری، روکش کاری، مونتاژ قطعات و بازرسی استفاده می شود. امروزه تلاش زیادی در جهت هوشمندسازی ربات ها و افزایش توان آنها در شناخت تغییرات محیطی (و به تبع آن انجام واکنش مناسب) صـورت می گیرد.

یک ربات هوشمند باید قادر به حس کردن (دیدن و لمس کردن)، فکرکردن (تصمیم سازی) و فعالیت کردن (حرکت و کنترل کردن) باشد. او کاربرد هوش مصنوعی در رابطه با مسائل روبات ها را در چهار موضوع مهم می داند که عبارتند از: طراحی، انتخاب روبات، نحوه استقرار فضای کار، برنامه ریزی و نگهداری و تعمیرات.

سیستم هایCAM نیز از اهمیت ویژه ای در تولید برخوردارند. یک سیستم CAM شامل برنامه ریزی، برنامه ریزی تولید، ماشین کاری، مونتاژ، و نگهداری و تعمیرات است که در زمینه ماشین کاری و مونتاژ از فناوری هوش مصنوعی و ربات ها به طور چشمگیری استفاده می شود.

هر یک از جزایر اتوماسیون به انبوهی از داده ها و اطلاعات نیازمند است که در قالب پایگاههای داده در این سیستم ها ساختاردهی شده و در موقع لزوم فراخوانده می شوند.

فناوری اطلاعات و ارتباط جزایر اتوماسیون

یکی از مزایای تولید یکپارچه رایانه ای این است که در آن، آگاهی فزاینده ای در مورد نیاز به طراحی برای تولید و مونتاژ وجود دارد. به عبارت دیگر، سعی می شود که طراحی محصول به گونه ای انجام گیرد که امکان ساخت و مونتاژ آن با دستگاهها و تجهیزات موجود وجود داشته و حتی المقدور به سهولت انجام شود.

همچنین در صورت یکپارچگی اطلاعاتی اگر در قسمتی از داده ها و برنامه ها تغییراتی رخ دهد، پیامد آن در سرتاسر سیستم اعمال شده و سیستم باتوجه به شرایط جدید بهینه می گردد. در مجموع، یکپارچگی، کارآیی سیستم را افزایش داده و زمان پیشبرد قطعه را به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد. اما در این میان مشکلی وجود دارد. از آنجا که جزایر اتوماسیون به طور جداگانه شکل گرفته و هریک برای حل مشکل خاص و یا خودکارسازی فرایند مشخصی توسعه یافته اند ایجاد ارتباط بین آنها دشوار و پر دردسر است. عدم وجود ساختار یکسان و مورد توافق باعث گردیده که فروشندگان اینگونه سیستم ها، محصولاتشان را به راههای مختلف آماده کنند و در نتیجه شرکتهای تولیدی با دشورایهای بزرگی برای یکپارچه کردن محصولات خریداری شده از فروشندگان مختلف روبرو شوند.

در ایجاد ارتباط میان جزایر اتوماسیون؛ یکپارچگی فنی، یکپارچگی رویه و یکپارچگی در هدف از مهم ترین ارکان این ارتباط می باشند. یکپارچگی فنی به ایجاد ارتباط الکترونیک میان مناطق مختلف عملیاتی می پردازد.

یکپارچگی رویه هنگامی به دست می آید که یک نگرش یکسان در مورد چگونگی تعبیر و تفسیر اطلاعات بر گروههای مختلف عملیاتی حاکم باشد. در نتیجه، این گروهها که اطلاعات را میان یکدیگر مبادله می کنند، توانایی استفاده از رویه های مشترک و مناسب را خواهند داشت. در نهایت، یکپارچگی در هدف زمانی به دست می آید که نواحی مختلف عملیاتی (یا جزایر اتوماسیون) از داده ها و اطلاعات مشترک جهت نیل به اهداف عمومی مشترک استفاده کنند.

تمامی این ماشین آلات و تکنولوژی و تجهیزات نوین به شما کمک خواهد کرد تا خط تولید خود را بهبود ببخشید و همچین با بهبود خط تولید، فروش سازمان را نیز افزایش دهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا