جرم فالگیری و رمالی و دعانویسی چیست و مجازات آن در قانون چه می باشد؟

جرم فالگیری و رمالی

فالگیران، کلاهبردار و رمالی معضلی اجتماعی محسوب می‌شود که خانواده‌های زیادی را قربانی می‌کند. شاید شما نیز کسانی را دیده باشید که با متوسل شدن به شیوه‌هایی نظیر فالگیری، دعانویسی، جادوگری و کف‌بینی با هزینه‌های هنگفت سعی دارند مشکلی را از زندگی خود بردارند، غافل از این که در بیشتر مواقع، مشکلات تازه‌ای را به خانواده‌ اضافه می‌کنند. در این نوشتار از مجموعه نکات و دانستنی های حقوقی دادمان به بررسی جرم فالگیری و رمالی و دعانویسی و مجازات در نظر گرفته شده برای این جرم می‌پردازیم.

جرم فالگیری و رمالی و دعانویسی را می‌توان بر اساس قانون تشدید مجازات ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری در عمل، مصداق کلاهبرداری دانست.

اثبات جرم فالگیری و رمالی و دعانویسی

جرم فالگیری و رمالی و دعانویسی تحت شرایط خاصی در زمره جرم کلاهبرداری جای می‌گیرد. برای آنکه فالگیر کلاهبردار تلقی شود و مورد پیگرد قانونی قرار گیرد وجود سه شرط لازم است که عبارت است از:

۱- متقلبانه بودن وسایلی که از آنها برای اغفال دیگران استفاده می‌شود

۲- اغفال شدن و فریب خوردن قربانی که مستلزم عدم آگاهی وی نسبت به متقلبانه بودن وسایل مورد استفاده مجرم است

۳- پرداخت مال یا وجه نقد

جرم فالگیری و رمالی و دعانویسی و مجازات آن بنا به ماده ۱ قانون تشدید مجازات ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری؛ اینگونه است که هرکس از راه حیله و تقلب مردم را به داشتن اختیارات واهی فریب دهد و به امور غیرواقع امیدوار کند و یا افراد را از حوادث غیرواقع بترساند و از طریق وسایل تقلبی وجوه و اموالی را از آن‌ها بگیرد، کلاهبردار محسوب می‌شود.

کلاهبرداری جزو آن دسته از جرایمی ‌است که دادستان هم می‌تواند آن را پیگیری ‌کند، بنابراین کلاهبرداری ناشی از جرم فالگیری و رمالی و دعانویسی دارای دو نوع شاکی عمومی‌ و خصوصی است. هر فردی که مورد کلاهبرداری قرار گرفته باشد، می‌تواند برای طرح شکایت به عنوان شاکی خصوصی به مراجع قضایی رجوع کند.

بنا به ماده ۲ قانون تشدید مجازات ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری؛ اگر مالی از طریق غیر قانونی کسب شود، آن مال نامشروع محسوب می‌شود و کسب آن جرم است و برای فرد مجرم مجازات تعیین خواهد شد.

بنابراین قضات معمولا افراد متهم به جرم فالگیری و رمالی و دعانویسی و فالگیران کلاهبردار را با استفاده از قوانین مربوط به کلاهبرداری و به دست آوردن مال نامشروع مجازات می‌کنند و اگر این افراد جرم مستقل دیگری نیز مرتکب شده باشند به مجازات آن جرم نیز محکوم می‌شوند.

پیشنهاد مطالعه  آیا فالگیری در فضای مجازی جرم محسوب می‌شود؟

فال قهوه

کلاهبرداری، کلاشی یا به دست آوردن مال نامشروع؟

اگر قاضی عمل فالگیری و رمالی را کلاهبرداری بداند برای رمال مجازات حبس تعزیری از یک تا ۷ سال در نظر می‌گیرد، البته رد مال و جزای نقدی از دیگر مجازات رمالان است. جدا از بحث کلاهبرداری، عنوان‌های دیگری برای جرم فالگیری و رمالی و دعانویسی و مجازات آن مانند کلاشی در ماده ۷۱۲ قانون مجازات اسلامی در بخش تعزیرات ذکر شده است که بر اساس آن، هر کس تکدی یا کلاشی را پیشه خود قرار داده باشد و از این راه امرار معاش کند به حبس از یک تا سه ماه محکوم خواهد شد و چنانچه با وجود توان مالی، مرتکب عمل فوق شود علاوه بر مجازات مذکور، کلیه اموالی که از طریق کلاشی به دست آورده است مصادره خواهد شد. برخی از محاکم، رمالی را نوعی کلاشی محسوب کرد‌ه و مرتکبان را مورد‌ تعقیب قرار می‌د‌هند.

مجازات جرم فالگیری و رمالی

مجازات جرم فالگیری و رمالی و دعانویسی

‌مجازاتی که برای فرد فالگیر در نظر گرفته شده است، متفاوت خواهد بود. اگر مالی از طریق غیرقانونی کسب شود، این مال نامشروع است و به دست آورنده آن باید پاسخگو باشد. در قانون اگر کسی مجرم به کسب مال نامشروع شناخته شود از ۳ماه تا دوسال حبس را تحمل می‌کند همچنین دو برابر مال کسب شده را باید به‌عنوان جزای نقدی پرداخت کند و مال کسب شده را نیز به صاحب خود برگرداند.

لزوم شکایت قربانی فالگیری و رمالی و دعانویسی

با آن که بسیاری از مردم به روش‌های مختلف گرفتار رمالان شده‌اند، اما نمی‌دانند که می‌توانند از این افراد شکایت کنند. این افراد باید بدانند که می‌توانند به دادسرای محلی که رمالی صورت گرفته مراجعه و شکواییه تنظیم کنند. د‌ر رابطه با رمالی‌، فالگیری، د‌عا نویسی تا زمانی که کسی اعلام جرم یا شکایتی نکند‌ و ‌د‌اد‌ستان یا مقامات قضایی به پلیس اعلام نکنند‌ عملا برخورد‌ی با این مسئله نمی‌شود‌ مگر به عنوان جرم مشهود‌ خود‌ پلیس با آن برخورد‌ کند‌ مثلا در خصوص تبلیغات‌ فالگیری و رمالی در اینستاگرام و تمامی فضاهای اینترنتی باید گفت همه این تبلیغات برای پلیس حکم سند را دارد و پلیس می‌تواند به محض رویت آن‌ها مداخله کند حتی اگر شاکی خصوصی وجود نداشته باشد.

پیشنهاد مطالعه  ۱۲ مورد از مهمترین انواع کلاهبرداری اینترنتی

8 در مورد “جرم فالگیری و رمالی و دعانویسی چیست و مجازات آن در قانون چه می باشد؟”

  1. باسلام.یک.عده.مردودی.هستندکه.دعانویسی.میکنند….فقط.برای.کمک.وحتی.مبلغی.هم.دریافت.نمیکننداگرهم.مبلغی.دریافت.کنندفقط.پول.کاغذوجوهرقلم.رادریافت…میکنندکه.پول.یک.کپی.میشودقانون.بایداین.افرادراکه….برای.رضای.خداوندومشگل.مردم.قدم.برمیدارندشناسایی.بکندوبرایشان.مجوزصادرکندتااینگونه.افرادباکلاهبردارها.قاطی.نشوند

    1. هزیز من هیچ گربه ای برای رضای خدا موش نمیگیره.پس مطمئن باش به این روش طئمه پاشی میگن.از این طریق مردم رو به سمت خودش میکشه و از جایی دیگه استارت اصل کارو میزنه.پس پیشنها من به شما اینه که گول ظاهر همچین آدمایی رو نخورین.دعا نویس و فالگیر و رمال اسمشون روشونه.دیگه برای رضای خدا و رضای پیغمبر نداره.همشون از یه قماشن.

  2. سلام یک نفر برای من دعا گرفته ، کاری به دعا نویس ندارم ، اون کسی که این کار رو کرده آیا جرم انجام داده ؟

    1. لطفا جواب این سوال و بدید برامنم مهمه کسی برای کسی دعا بگیره منظورم اینه که واسطه باشه برای دعا آیا اونم مجرمه

  3. من خودم مشکل شدیدی داشتم که حتی داشت کارم به تیمارستان میکشید . یه دوستام بهم دعانویس معرفی کرد با اینکه خیلی اعتقاد نداشتم ولی ازشون دعا گرفتم مشکلم به طرز عجیبی حل شد . اگه خودم تجربه نداشتم شاید باور نمی کردم ولی واقعا حقیقته . چون مدیونشون هستم قول دادم هرکی مشکل داشته باشه معرفیشون کنم . توی ایتا کانال دارن آیدیشون @asmaolhosna99 . استاد دهقانی هست . اپلیکیشن هم دارن .توی نت سرچ کنید برنامه جامع ادعیه و دعانویسی اسماءالحسنی۹۹ نشونتون میده

    1. خانم محترم برای مشکلات روحی و یا روانی در این کشور ما پزشک متخصص اعصاب و روان داریم که سالها درس خوندن و تخصص لازم رو در این امر دارن در حالی که فالگیرها یا دعانویس ها هیچ دانش و تخصصی در امر سلامت یا سایر مشکلات ندارن خواهشا مردم رو با این چرندیات گمراه نکنید

      1. علوم غریبه واقعیت دارد کسانی که باصطلاح خود را خیلی باسوادتر و دارای تحصیلات دانشگاهی می دانند حتی کوچکترین مطالعه و اطلاعی از علوم غریبه ندارند. البته کلاهبرداری در همه موضوعات هست مگر در پزشکی کم کلاهبردای هست .

  4. سلام من برای مشکل خواهرشوهرم سراغ یه سیدی رفتم که یکی از اقوام خودش معرفیش کرد بمن از من ۵ملیون پول گرفتن ولی هیچ اثری که نداشت هیچ الانم که درخواست دارم پولمو پس بده میگه که من وسیله گرفتم برای انجام کار دعاتون.من ایشون رو ندیدم از طریق موبایل باهاشون درارنباطم و ایشون رو اقوامشون بهم معرفی کردن میتونم شکایت کنم ازشون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
اسکرول به بالا