آیا فالگیری در فضای مجازی جرم محسوب می‌شود؟

فالگیری در فضای مجازی

علاقه انسان‌ها به اطلاع از آینده، همواره باعث شده تا کلاهبرداران چه در فضای مجازی و چه در فضای سنتی بتوانند تحت عنوان فالگیر، بخت گشا، باطل کننده سحر و جادو و … جولان دهند. همه ما خوب می‌دانیم تقدیر و سرنوشت انسانی تحت اراده و خواست خداوند است و هیچ کس قدرت پیش بینی و تغییر آن را ندارد.در این نوشتار از مجموعه نکات حقوقی دادمان به بررسی جرم فالگیری در فضای مجازی می پردازیم.

فالگیری در فضای مجازی

فضای مجازی و فرصت دیده شدن توسط عام، این روز‌ها این اجازه را به کاربران داده تا بتوانند با طیف گسترده‌ای از مردم ارتباط برقرار کنند و تبلیغ و تطمیع کنند.

آن‌ها با راه اندازی اکانت‌های کاربری در اینستاگرام و تلگرام و … و با تبلیغات خلاف واقع توسط تعدادی FOLOWER که عموماً خودشان هستند و با اکانت‌های مختلف کامنت می‌گذارند، از گرفتاری و مشکلات مردم استفاده کرده و آن‌ها را با تبلیغات دروغین جذب خود می‌کنند تا با دریافت وجوه مختلف برای به اصطلاح قربانی یا صدقه یا دعا یا … مشکل آن‌ها را برطرف کنند.

فالگیران در فضای مجازی نیز تنها با دانستن نام افراد، از شبکه‌های اجتماعی استفاده کرده و اقدام به پیشگویی می‌کنند، در حالی که این اطلاعات را خود مردم از طریق شبکه‌های اجتماعی شأن در اختیار آن‌ها قرار داده اند. آن‌ها با استفاده از اطلاعاتی که مرموزانه از خود شما گرفته اند، از تمام زوایای زندگی شما، از طریق مشکلات و سوالاتی که خودتان با آن‌ها مطرح کرده اید باخبر شده و از نقطه ضعف‌های شما برای اخاذی از شما استفاده می‌کنند.

حتی گاهی اوقات این کلاهبرداران از ناآگاهی افراد استفاده کرده و آن‌ها را به وب سایت‌های خودشان هدایت می‌کنند و در آنجا با انجام کلاهبرداری فیشینگ، اقدام به سرقت اطلاعات کارت اعتباری آن‌ها و سو استفاده مالی می‌کنند.

در برخی موارد نیز کلاهبرداران فالگیری در فضای مجازی ، با اطلاع از زندگی شخصی افراد و دانستن نقطه ضعف آنها، اقدام به تهدید آن‌ها به افشای اطلاعات و اخاذی از آن‌ها می‌کنند.

جرم فال گیری

آیا فال گیری و رمالی در فضای مجازی جرم است؟

کارشناسان جرم شناسی بیان کردند که قانون گذار فالگیری در فضای مجازی و طالع بینی را اگر منجر به رد مال و پول شود، مصداق کلاهبرداری دانسته و برای آن مجازات تعیین کرده است و در مورد جرم بودن آن فرقی بین دنیای واقعی و فضای مجازی وجود ندارد. زیرا همین فالگیری‌ها می‌تواند زمینه ساز جرایم دیگری نظیر سرقت، تجاوز به عنف، قتل و … باشد.

پیشنهاد مطالعه  جرم فالگیری و رمالی و دعانویسی چیست و مجازات آن در قانون چه می باشد؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
اسکرول به بالا