خروج زن متاهل از کشور بدون اجازه شوهر در چه صورتی امکان پذیر می باشد؟

خارج شدن زن متاهل از کشور

زن متاهل برای خروج از کشور به اجازه همسرش احتیاج دارد و برای دریافت گذرنامه باید مراحل قانونی را طی کند. همچنین اگر خانم متاهلی قصد خروج از کشور را داشته باشد، باید اجازه دریافت پاسپورت را از همسر خود اخذ کند.

شرایط خروج زن متاهل از کشور بدون اجازه شوهر

زن برای خروج از کشور نیاز به اجازه همسرش دارد و مطابق با ماده ۱۸ قانون گذرنامه خانم متاهل در هر سنی که باشد برای خروج از کشور به اجازه شوهر خود نیاز دارد.

شوهر در هر زمانی که از اجازه خود منصرف شد می‌تواند با مراجعه به پلیس گذرنامه نسبت به جلوگیری از خروج همسر خود اقدام کند که در این صورت گذرنامه زوجه ضبط می‌شود.

البته قانون شرایطی را برای بانوان و زنان متاهل و شوهردار برای خارج شدن از کشور در نظر گرفته است به این صورت که در مواقع اضطراری می‌توانند برای خروج از کشور از دادستان اجازه بگیرند که این تشخیص ضرورت بر عهده دادستان است و او باید ظرف مدت ۳ روز به این درخواست پاسخ دهد.

این قانون درباره زنانی که خارج از کشور سکونت دارند یا همسرشان تابعیت ایرانی ندارد مستثنی است.

بانوان و خانم‌های متاهل می‌توانند در موارد اضطراری مانند فوت یکی از بستگان درجه نزدیک‌ شان، درمان، ملاقات با پدر و مادر و سفر‌های زیارتی از دادگاه اجازه خروج از کشور را بگیرند.

زنان متاهل برای آن‌که جهت خروج از کشور با مشکلی روبه‌رو نباشد می‌تواند اجازه کتبی شوهر خود را دریافت کند یا به هنگام عقد ازدواج در شرط ضمن عقد خود ذکر کند که حق خروج از کشور را دارد و مشکلی نداشته باشد.

پیشنهاد مطالعه  مهمترین و رایج ترین مشکلات حقوقی زنان در ایران چه می باشد؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا