قانون استخدام نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران بخش ۲

فصل چهارم : ترفیعات، ارزشیابی و انتصابات
‌بخش اول : ترفیعات و ارزشیابی:
‌ماده۷۱: ترفیع عبارت است از نیل به درجه یا رتبه بالاتر برابر مقررات این قانون.
‌تبصره۱-۷۱: ترفیعات و روش اجرای آن به موجب آئین‌نامه‌ای خواهد بود که به وسیله‌نیروی انتظامی با هماهنگی وزارت کشور تهیه و ازطریق ستاد کل به تصویب فرماندهی کل‌قوا می‌رسد.
ماده۷۲: عناوین و ترتیب درجات کارکنان انتظامی به شرح زیر می‌باشد:
۱- سرباز
۲- سرباز دوم
۳- سرباز یکم
۴- سرجوخه
۵- گروهبان سوم
۶- گروهبان دوم
۷- گروهبان یکم
۸- استوار دوم
۹- استوار یکم
۱۰- ستوان سوم
۱۱- ستوان دوم
۱۲- ستوان یکم
۱۳- سروان
۱۴- سرگرد
۱۵- سرهنگ دوم
۱۶- سرهنگ
۱۷- سرتیپ دوم
۱۸- سرتیپ
۱۹- سرلشگر
۲۰- سپهبد
۲۱- ارتشبد
‌تبصره۱-۷۲: درجات مندرج در این ماده مجموعاً به پنج گروه تقسیم می‌گردند:
‌الف – ردیفهای ۱ تا ۴ گروه سربازی
ب – ردیفهای ۵ تا ۹ گروه درجه‌داری
ج – ردیفهای ۱۰ تا ۱۳ گروه افسری جزء
‌د – ردیفهای ۱۴ تا ۱۶ گروه افسری ارشد
‌هـ – ردیفهای ۱۷ و بالاتر گروه امرا
‌تبصره۲-۷۲: بعد از عناوین درجات پاسداران کمیته سابق انقلاب اسلامی که براساس‌دستورالعمل تعیین جایگاه خدمتی پاسداران کمیته انقلاب اسلامی (‌مصوب فرماندهی‌کل قوا) و نیز پاسدارانی که براساس دستورالعمل تعیین جایگاه خدمتی سپاه تطبیق‌شده‌اند و به تجویز ماده (۲۳) این قانون به نیروی انتظامی منتقل گردیده و یا می‌گردند‌کلمه (‌پاسدار) اضافه می‌شود.
ماده۷۳: حداقل مدت توقف کارکنان پایور و پیمانی در هر یک از درجات و‌رتبه‌های موضوع این قانون چهار سال می‌باشد.
ماده۷۴: دانش‌آموختگان آموزشگاههای علمی – تخصصی موضوع این قانون که‌موفق به اخذ مدرک پایان دوره متوسطه مهارتی شده‌اند به درجه گروهبان یکمی و در‌نهایت به درجه سروانی نائل خواهند شد. درصورتی که کارکنان انتظامی مشمول این ماده‌در طول خدمت از ارشدیت یا درجه تشویقی برخوردار شوند، به همان میزان و حداکثر به‌درجه
سرگردی ارتقاء می‌یابند.
‌تبصره۱-۷۴: کارکنان انتظامی که قبل از این قانون با مدرک پائین‌تر از پایان دوره‌متوسطه استخدام گردیده‌اند درصورتی که موفق به اخذ مدرک پایان دوره متوسطه گردند‌به چهار سال ارشدیت نائل می‌گردند.
‌تبصره۲-۷۴: آن دسته از کارکنانی که با مدرک پایان دوره راهنمایی استخدام می‌شوند‌و موفق به طی دوره علمی نمی‌گردند به درجه گروهبان دومی و در نهایت به درجه‌ستوان‌یکمی نائل خواهند شد.
ماده۷۵: دانش‌آموختگان دوره کاردانی دانشکده‌های علوم و فنون انتظامی به‌درجه ستوان سومی و در نهایت به درجه سرهنگی خواهند رسید.
‌تبصره۱-۷۵: در موارد استثنایی به پیشنهاد فرمانده نیروی انتظامی و تصویب فرماندهی‌کل قوا، درجه سرتیپ دومی پس از طی حداقل مدت توقف در درجه سرهنگی به صورت‌درجه تشویقی به آنان اعطاء می‌گردد.
ماده۷۶: دانش‌آموختگان دوره کارشناسی دانشکده‌های علوم و فنون انتظامی به‌ درجه ستوان دومی نائل می‌گردند.
‌تبصره۱-۷۶: نیل به درجه سرتیپی و بالاتر منوط به طی دوره فرماندهی و مدیریت عالی‌انتظامی یا دارا بودن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و یا بالاتر مورد نیاز و قابل قبول‌نیروی انتظامی خواهد بود.
ماده۷۷: چنانچه در اساسنامه‌ها (‌موضوع ماده «۶۰» این قانون) طول هر یک از‌دوره‌های آموزشی بدو خدمت براساس نیاز نیروی انتظامی بیش از حداقل زمان مقرر در‌این قانون تعیین شود، کارکنان تحت آموزش پس از گذشت حداقل زمان مقرر، استحقاق‌نیل به درجه مربوط و برخورداری از حقوق و دیگر امتیازات درجه را خواهند داشت،‌لیکن نصب درجه، موکول به اتمام دوره آموزشی خواهد بود.
ماده۷۸: وضعیت ترفیعات کارکنان انتظامی دانش‌آموخته مدارس و مؤسسات‌آموزش عالی و دانشگاهها پس از استخدام و طی دوره آموزش انتظامی، حسب مورد تابع‌مقررات مندرج در مواد (۷۵) و (۷۶) این قانون خواهد بود.
‌تبصره۱-۷۸: دارندگان مدارک بالاتر از کارشناسی و معادل آن در ازاء هر سال تحصیل‌بالاتر از دو سال ارشدیت نسبت به دارندگان مدرک کارشناسی و در ازاء هر چهارسال ‌ارشدیت از یک درجه بالاتر برخوردار می‌گردند.
‌تبصره۲-۷۸: سالهای قابل احتساب موضوع تبصره فوق برابر حداقل زمان تعیین شده‌توسط وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در‌هر یک از مقاطع تحصیلی می‌باشد.
ماده۷۹: با کارکنان انتظامی که در طول خدمت موفق به اخذ و ارائه مدارک‌تحصیلی کاردانی و بالاتر مورد نیاز و قابل قبول نیروی انتظامی شوند به ترتیب زیررفتار‌می‌شود:
‌الف – چنانچه در زمان ارائه مدرک تحصیلی جدید درجه آنان پائین‌تر از درجات‌ورودی مدرک ارائه شده باشد، به درجات ورودی مدرک جدید نائل و به ازاء هر سال‌سابقه خدمت در درجات قبلی از چهار ماه ارشدیت نیز برخوردار شده و ترفیعات بعدی‌آنان براساس مدرک تحصیلی جدید و با رعایت مقررات ماده (۷۸) این قانون خواهد بود.
ب – چنانچه در زمان ارائه مدرک تحصیلی جدید درجه آنان برابر یا بالاتر از‌درجات ورودی مدرک ارائه شده باشد، به ازاء هر مقطع تحصیلی از یک سال و نیم‌ارشدیت برخوردار می‌گردند و ترفیعات بعدی آنان براساس مدرک تحصیلی جدید تابع‌مقررات مواد(۷۵) و (۷۶) این قانون خواهد بود.
ماده۸۰: کارکنان پیمانی پس از طی دوره آموزش لازم به درجات یا رتبه‌های زیر‌نائل می‌شوند:
‌الف – دارندگان مدرک نهضت سوادآموزی و پایان دوره ابتدایی به رتبه ۲.
ب – دارندگان مدرک پایان دوره راهنمایی به درجه گروهبان‌دومی یا رتبه ۵.
ج – دارندگان مدرک پایان دوره متوسطه به درجه گروهبان‌یکمی یا رتبه ۷.
‌د – دارندگان مدرک کاردانی به درجه ستوان سومی یا رتبه ۱۰.
‌هـ- دارندگان مدرک کارشناسی به درجه ستوان دومی یا رتبه ۱۱.
‌و – دارندگان مدارک بالاتر در ازاء هر سال تحصیلی بالاتر از کارشناسی از دو
سال‌ارشدیت نسبت به دارندگان مدارک کارشناسی و در ازاء هر چهار سال ارشدیت ازیک‌درجه یا رتبه بالاتر برخوردار می‌شوند.رعایت مفاد تبصره ماده (۷۶) در مورد این‌گونه کارکنان نیز الزامی خواهد بود.
‌تبصره۱-۸۰: رتبه کارمندان پیمانی موضوع تبصره (۱) ماده (۲۱) این قانون معادل‌رتبه‌های مذکور در ماده (۸۴) می‌باشد و ارشدیت مدارک تحصیلی مذکور در تبصره(۱)‌آن ماده در محاسبه رتبه خدمتی و حقوقی این قبیل کارکنان رعایت نمی‌گردد مگراین که به‌صورت پایور تغییر وضعیت دهند.
‌تبصره۲-۸۰: سابقه خدمت پیمانی کارکنانی که به صورت پایور تغییر وضعیت داده‌اند‌پس از کسر مدت آموزش بدو خدمت کارکنان همطراز جزو مدت توقف در درجه یا رتبه‌محاسبه خواهد شد.
ماده۸۱: کارکنان وظیفه از نظر نیل به درجات، تابع مقررات خدمت وظیفه‌عمومی می‌باشند.
ماده۸۲: اولین رتبه خدمتی و وضعیت ترفیعاتی کارمندان موضوع بند (‌الف) ماده(۱۹) این قانون پس از استخدام و طی دوره آموزشی مربوط حسب مورد به قرار زیر است:
‌الف – کارمندانی که با مدرک تحصیلی پایان دوره متوسطه استخدام می‌شوند و یا‌درطول خدمت، مدرک مزبور را ارائه نمایند از تاریخ ارائه مدرک به رتبه خدمتی (۹) نائل‌و حداقل مدت توقف آنان در کلیه رتبه‌های بعدی چهار سال بوده و نهایتاً به رتبه خدمتی(۱۵) خواهند رسید.
ب – رتبه خدمتی کارمندان دانش‌آموخته مؤسسات آموزش عالی و دانشگاهها به‌قرار زیر خواهد بود :
۱- دارندگان مدرک کاردانی به رتبه خدمتی (۱۰) نائل و حداقل مدت توقف آنان‌در تمامی رتبه‌های بعدی، چهار سال بوده و نهایتاً به رتبه خدمتی (۱۶) خواهند رسید.
۲- دارندگان مدرک کارشناسی به رتبه خدمتی (۱۱) نائل و حداقل مدت توقف‌آنان درتمامی رتبه‌های بعدی تا رتبه (۱۷) چهار سال خواهد بود.
۳- دارندگان مدارک بالاتر در ازاء هر سال تحصیلی بالاتر از کارشناسی یا معادل آن‌از دو سال ارشدیت نسبت به دارندگان مدرک کارشناسی و در ازاء هر چهار سال ارشدیت‌از یک رتبه بالاتر برخوردار می‌گردند.
‌تبصره۱-۸۲: سال‌های قابل احتساب موضوع بند (ب) این ماده، برابر حداقل زمان‌تعیین شده توسط وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی در هر یک از مقاطع تحصیلی می‌باشد.
‌تبصره۲-۸۲: آن دسته از کارمندانی که قبل از تصویب این قانون با مدرک تحصیلی‌پایین‌تر از پایان دوره ابتدائی استخدام شده‌اند به رتبه خدمتی (۱) و با مدرک تحصیلی‌پایان دوره ابتدایی به رتبه (۳) و با مدرک تحصیلی پایان دوره راهنمائی
(‌دوره اول‌متوسطه) به رتبه خدمتی (۵) نائل می‌شوند و حداقل مدت توقف آنان درتمامی رتبه‌ها‌چهار سال خواهد بود. رتبه خدمتی نهائی کارمندان با مدرک تحصیلی پایان دوره راهنمایی(۱۲) و کارمندان با مدرک تحصیلی پائین‌تر (۱۰) خواهد بود.
‌تبصره۳-۸۲: اعطای رتبه‌های خدمتی (۱۸)، (۱۹) و (۲۰) به کارمندانی که به رتبه‌خدمتی (۱۷) نائل شده و دوره فرماندهی و مدیریت عالی را طی نموده یا مدرک تحصیلی‌کارشناسی ارشد و بالاتر موردنیاز و قابل قبول نیروی انتظامی را داشته باشند، حسب نیاز‌موکول به پیشنهاد فرمانده نیروی انتظامی و تصویب فرماندهی کل قوا خواهد بود.
ماده۸۳: با کارمندانی که در طول خدمت موفق به اخذ و ارائه مدرک تحصیلی‌کاردانی و بالاتر موردنیاز و قابل قبول نیروی انتظامی شوند، به شرح زیر رفتار می‌شود:
‌الف – چنانچه در زمان ارائه مدرک تحصیلی جدید، رتبه خدمتی آنان پایین‌تراز‌رتبه‌های ورودی مدارک ارائه شده باشد، به رتبه‌های ورودی مدرک جدید نائل و به ازاء هر‌سال سابقه خدمت در رتبه‌های قبلی از چهارماه ارشدیت نیز برخوردار شده و ترفیعات‌بعدی آنان براساس مدرک تحصیلی جدید برابر بند (ب) ماده (۸۲) این قانون خواهد بود.
ب – چنانچه در زمان ارائه مدرک تحصیلی جدید، رتبه خدمتی آنان برابر یا بالاتر از‌رتبه خدمتی ورودی مدارک ارائه شده باشد، به ازاء هر مقطع تحصیلی از یک سال و نیم‌ارشدیت برخوردار می‌گردند و ترفیعات بعدی آنان براساس مدرک تحصیلی جدید تابع‌مقررات بند(ب) ماده (۸۲) این قانون خواهد بود.
‌تبصره۱-۸۳: در تعیین میزان ارشدیت موضوع بند (ب) این ماده و بند (ب) ماده (۷۹)، ‌چنانچه مقطع تحصیلی مدرک ارائه شده کارشناسی پیوسته باشد معادل دو مقطع و‌کارشناسی ارشد پیوسته، معادل سه مقطع و دکترای پزشکی معادل چهار مقطع محاسبه‌می‌گردد.
ماده۸۴: اولین رتبه کارمندان موضوع بند (ب) ماده (۱۹) این قانون که با مهارت‌لازم در یکی از رده‌های یک تا سه برای مشاغلی استخدام شده یا می‌شوند که از نظر‌پیچیدگی و سختی‌کار در یکی از گروههای یک تا سه قرار دارند به شرح زیر
می‌باشد:
‌الف – رده ۱ گروه ۱ (‌رتبه ۱)
ب – رده ۱ گروه ۲ و رده ۲ گروه ۱ (‌رتبه ۳)
ج – رده ۱ گروه ۳ و رده ۲ گروه ۲ و رده ۳ گروه ۱ (‌رتبه ۵)
‌د – رده ۲ گروه ۳ و رده ۳ گروه ۲ (‌رتبه ۶)
‌هـ- رده ۳ گروه ۳ (‌رتبه ۸)
‌تبصره۱-۸۴: کارمندان موضوع این ماده در صورت ارائه مدرک پایان دوره ابتدایی از‌یک سال و مدرک پایان دوره راهنمائی از چهار سال و مدرک پایان دوره متوسطه از شش‌سال ارشدیت برخوردار می‌گردند و در صورتی که در طول خدمت موفق به اخذ و ارائه این‌مدارک گردند، از تاریخ ارائه مدرک تحصیلی جدید از ارشدیت مربوطه برخوردار‌می‌گردند.
‌تبصره۲-۸۴: رتبه نهایی کارمندان موضوع این ماده، (۱۲) خواهد بود و چنانچه مدرک‌تحصیلی پایان دوره متوسطه را ارائه نمایند در نهایت به رتبه خدمتی (۱۵) خواهند رسید.
‌تبصره۳-۸۴: چنانچه رتبه حقوقی مدرک تحصیلی کارمندان موضوع این ماده از رتبه‌حقوقی ناشی از رده مهارت فنی بالاتر باشد، از رتبه حقوقی مدرک ارائه شده برخوردار‌خواهند شد.
‌تبصره۴-۸۴: کارمندان موضوع این ماده چنانچه مدرک هنری یا ورزشی که از طرف‌مراجع ذی‌صلاح معادل هر یک از مقاطع تحصیلی رسمی ارزیابی شده باشد را ارائه‌نمایند، براساس تبصره (۳) با آنان رفتار خواهد شد.
‌تبصره۵-۸۴: کارمندان موضوع این ماده در صورتی که در طول خدمت موفق شوند در‌شغلی که در گروه بالاتری قرار دارد به تأیید کمیسیون ماده (۲۹) این قانون با یکی از‌رده‌های سه‌گانه مهارت انجام وظیفه نمایند، در صورت نیاز سازمان، به گروه شغلی مزبور‌انتقال یافته و چنانچه رتبه ورودی رده مهارت و گروه شغلی جدید بالاتر از رتبه آنان در‌زمان انتصاب در شغل جدید باشد از زمان انتصاب، رتبه آنان به رتبه ورودی مزبور تغییر‌یافته و از مزایای مقرره مربوط به آن در طول خدمت استفاده خواهند نمود.
ماده۸۵: تعداد رتبه‌ها برای کارمندان موضوع این قانون، (۲۰) رتبه می‌باشد.
ماده۸۶: کارمندانی که دوره‌های آموزشی را در بدو استخدام در نیروی انتظامی‌طی نمایند، چنانچه دوره آموزشی منجر به اخذ مدرک تحصیلی در مقطع بالاتر نشده‌ باشد، به ازاء هر سال آموزش از دو سال ارشدیت و هر دو سال آموزش از یک رتبه بالاتر‌برخوردار می‌گردند.
‌ماده۸۷: ترفیع کارکنان با رعایت مقررات این قانون منوط به تصویب مقامات زیر‌خواهد بود:
‌الف – کارکنان انتظامی تا درجه سروانی داخل و کارمندان تا رتبه (۱۷)، فرمانده‌نیروی انتظامی.
ب – کارکنان انتظامی از درجه سرگردی و به بالا و کارمندان از رتبه (۱۸) و به بالا،‌ فرماندهی کل قوا.
ماده۸۸: وضعیت کارکنان شاغل در کلیه مراحل خدمتی، توسط نیروی انتظامی‌موردارزشیابی قرار می‌گیرد تا نتیجه آنها در ترفیعات و انتصابات ملاک عمل واقع شود.
‌تبصره۱-۸۸: نیروی انتظامی در زمینه ارزیابی کارایی کارکنان، سازمان عقیدتی سیاسی‌درزمینه ارزیابی مکتبی و سازمان حفاظت اطلاعات در زمینه ارزیابی امنیتی موظفند‌حداکثر ظرف مدت شش ماه آیین‌نامه اجرایی این ماده را با هماهنگی وزارت کشور تهیه و‌به تصویب فرماندهی کل قوا برسانند.
‌ضوابط و معیارهای ارزیابی کارکنان که در این آیین‌نامه‌ها تعیین می‌گردد، می‌بایست‌ به آگاهی کلیه کارکنان رسیده و در برنامه‌های آموزشی نیروی انتظامی نیز به نحو مقتضی‌گنجانده شود.
ماده۸۹: تأیید وضعیت کارکنان در هر یک از ارزیابی‌های سه‌گانه موضوع تبصره‌ماده(۸۸)در هر دوره از ترفیع، برای سایر امور خدمتی کارکنان نیز ملاک بوده و نیاز به‌ارزیابی‌های جداگانه نمی‌باشد مگر در مورد انتصاب در مشاغل فرماندهی و مدیریت و‌موارد خاصی که در آیین‌نامه انتصابات تعیین خواهد شد.
ماده۹۰: کارکنان می‌توانند نسبت به نتایج ارزیابی سه‌گانه موضوع تبصره‌ماده(۸۸)که در مورد آنان اعلام می‌شود اعتراض نمایند، در این صورت اعتراض آنان‌همراه با دلایل و مستندات مربوطه توسط هیأت موضوع ماده (۱۲۲) رسیدگی و تصمیم ‌نهایی اتخاذ خواهد شد.
ماده۹۱: کارکنان در رأس موعد قانونی به ترفیع مربوط نائل می‌شوند مگر اینکه‌فاقد شرایط ترفیع باشند و یا عدم کارائی و یا عدم صلاحیت آنان براساس آیین‌نامه‌های‌موضوع ماده (۸۸) قبلاً اعلام شده باشد.
‌تبصره۱-۹۱: در مواردی که تصویب ترفیع کارکنان به سبب انجام تشریفات اداری به‌تعویق افتد، تاریخ موعد قانونی ملاک عمل است.
ماده۹۲: کارکنان قبل از هر ترفیع یا همزمان با آن باید در شغل سازمانی بالاتر‌منصوب شده باشند مگر درمورد آن دسته از کارکنانی که شغل آنان دارای محل سازمانی‌سیال باشد.
‌تبصره۱-۹۲: نیروی انتظامی مکلف است پیش‌بینی‌های لازم را در زمینه‌های‌استخدام، آموزش و گردش مشاغل سازمانی به نحوی انجام دهد که کارکنان به علت‌نداشتن محل سازمانی از نیل به ترفیع محروم نگردند.
‌تبصره۲-۹۲: وضعیت ترفیعاتی کارکنان منتسب، در حکم منتسب و همچنین کارکنان‌مأمور به مناطق جنگی و عملیاتی مطابق دستورالعملی می‌باشد که توسط نیروی انتظامی‌با هماهنگی وزارت کشور تهیه و از طریق ستاد کل به تصویب فرماندهی کل قوا خواهد‌رسید.
‌تبصره۳-۹۲: ایجاد یا بالا بردن محل سازمانی به منظور ترفیع کارکنان ممنوع است.
ماده۹۳: اعطاء ارشدیت به کارکنانی که از خود رشادت، فداکاری، تلاش، ابتکار و‌خلاقیت فوق‌العاده و ارزنده نشان می‌دهند تابع شرایط عمومی ترفیعات نبوده و بدون‌ارزیابی‌های سه گانه موضوع ماده (۸۸) با پیشنهاد مستند فرماندهان یا مسؤولان مربوط و‌تصویب مقامات مصرحه در ماده (۸۷) این قانون خواهد بود.
‌ماده۹۴: در موارد استثنایی به منظور تأمین نیازمندیهای سازمان و حفظ تعادل در‌سلسله مراتب در مشاغل حساس ممکن است کارکنان انتظامی و کارمندان با پیشنهاد‌فرمانده نیروی انتظامی و تصویب فرماندهی کل قوا حداکثر تا دو درجه یا دو رتبه موقت‌ترفیع یابند.
‌تبصره۱-۹۴: کارکنانی که به درجه یا رتبه موقت نائل می‌شوند در تمام مدتی که حق‌استفاده از درجه یا رتبه مزبور را دارند حقوق همان درجه یا رتبه را دریافت خواهند‌داشت.
‌تبصره۲-۹۴: درجات و رتبه‌های موقت کارکنان به محض پایان حداقل مدت توقف در‌هر درجه یا رتبه درصورت طی دوره آموزشی مربوط تبدیل به دائم می‌شود.
‌تبصره۳-۹۴: درصورت رفع نیاز سازمانی یا مشاهده عدم کارایی و شایستگی و یا‌تصویب بازخریدی، استعفا و بازنشستگی پیش از موعد کارکنان، درجه یا رتبه موقت با‌تصویب مقام موضوع این ماده سلب می‌گردد.
‌تبصره۴-۹۴: درصورتی که مشمولین این ماده در حین استفاده از درجه یا رتبه موقت‌بازنشسته موضوع ماده (۱۳۰) این قانون، ازکارافتاده و یا فوت و شهید شوند، درجه یا رتبه‌موقت آنان به دائم تبدیل می‌گردد.
ماده۹۵: وضع ترفیع کارکنانی که تحت تعقیب قانونی قرار می‌گیرند به شرح زیر‌خواهد بود:
‌الف – درصورتی که در مراجع قضائی به علت ارتکاب جرائم خاص تحت پیگیرد‌قانونی قرارگیرند از تاریخ صدور قرار بازداشت، ترفیع معلق می‌گردد مشروط بر این که‌تاریخ صدور قرار قبل از تاریخ استحقاق باشد.
ب – درصورتی که پرونده منتهی به صدور رأی قطعی برائت یا قرارهای منع پیگرد‌یا موقوفی تعقیب و یا تعلیق گردد، ترفیع کارکنان از تاریخ استحقاق از این لحاظ بلامانع‌است.
ج – درصورت محکومیت، مدتی که براثر اجرای کیفر عملاً از خدمت منفک‌شده‌اند، به حداقل مدت توقف در درجه یا رتبه اضافه خواهد شد.
‌د – محکومیتها به میزانی که مشمول عفو، آزادی مشروط، تعلیق مجازات، تأخیر‌اجرای حکم و حبس با خدمت قرار گرفته اثری در ترفیع ندارند.
‌تبصره۱-۹۵: عناوین جرائم خاص موضوع بند (‌الف) این ماده، در آئین‌نامه ترفیعات،‌ موضوع تبصره ماده (۷۱) تعیین می‌گردد.
‌بخش دوم : انتصابات:
‌ماده۹۶: انتصاب کارکنان در مشاغل غیرمرتبط با رسته آنان ممنوع است.
ماده۹۷: کارکنان باید در محل سازمانی مناسب با درجه یا رتبه خود منصوب‌شوند.
درصورت نیاز و در مواقع لزوم حداکثر تا دو درجه یا رتبه بالاتر از درجه یا رتبه خود‌منصوب خواهند شد. در هر حال انتصاب آنان در محلهای پائین‌تر از درجه یا رتبه آنان‌ممنوع است.
ماده۹۸: انتصاب و عزل فرماندهان و مدیران منصوب در محلهای سرتیپی و بالا با‌تصویب فرماندهی کل قوا و درمورد سایر کارکنان براساس اختیاراتی است که بنا به مورد‌ در آئین‌نامه موضوع ماده (۱۰۲) این قانون تعیین می‌گردد.
ماده۹۹: کارکنانی که به سبب عدم کارائی در شغل خود یا به علت ارتکاب جرم یا‌تخلف انضباطی از شغل خود عزل می‌شوند، مادامی که به ترفیع بعدی نائل نیامده‌اند‌انتصاب آنان در شغل بالاتر از شغل قبلی ممنوع است.
ماده۱۰۰: انتصاب اشخاص مأمور به خدمت در مشاغل فرماندهی و مدیریت ‌نیروی انتظامی جز در مواردی که با تصویب فرماندهی کل قوا یا جانشین فرماندهی کل قوا‌در امور نیروی انتظامی و وزیر کشور انجام می‌پذیرد، مجاز نمی‌باشد.
ماده۱۰۱: جز در مورد کارکنان منتسب و یا در حکم منتسب، هیچ یک از کارکنان‌پایور و پیمانی نباید بیش از دو ماه بدون شغل باشند.
ماده۱۰۲: جزئیات اجرائی این بخش در آئین‌نامه انتصابات که توسط نیروی‌انتظامی با هماهنگی وزارت کشور تهیه و به تصویب فرماندهی کل قوا می‌رسد، تعیین‌خواهد شد.

ادامه در بخش سه…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا