هنگام نوشتن قرارداد مبایعه نامه چه باید انجام داد؟

نوشتن قرارداد مبایعه نامه

در این نوشتار از مجموعه نکات و دانستنی های حقوقی مشاورین املاک دادمان مواردی را که هنگام نوشتن قرارداد مبایعه نامه باید رعایت شود شرح داده شده است.

اگر قرارداد مبایعه‌ نامه به صورت عادی ودر دفتر مشاور املاک تنظیم می‌شود، بررسی شود که آیا مشاور املاک دارای مجوزهای قانونی از اتحادیه مشاورین املاک هست یا نه ؟ همچنین مشاور املاک باید درهنگام معامله، اسناد مالکیت و هویت طرف های معامله  را بررسی و سپس به نوشتن قرارداد مبایعه نامه اقدام کند.

در قرارداد مبایعه‌ نامه ، باید مشخصات کامل ملک مورد معامله شامل پلاک ثبتی، آدرس ملک، مساحت عرصه(زمین)، اعیان(بنا)، پارکینگ، انباری، سهم آپارتمان از قسمت‌های مشاعی ساختمان و سایر ویژگی های  آن به طور دقیق قید شود.

قیمت ملک باید به طور دقیق مشخص شود و دو طرف معامله نیزچگونگی پرداخت آن را تعیین کنند. یکی ازنکته های مهم درمورد خرید ملک این است که در قرارداد مشخص شود که کل ملک در ازای یک مبلغ ثابت خریداری شده یا برای هرمتر مربع آن جداگانه قیمت‌ گذاری شده است.فایده این موضوع این است که اگر بعدا مشخص شد، مساحت ملک کمتر یا بیشتر است، امکان محاسبه بر اساس متراژ وجود داشته باشد تا اختلافی پیش نیاید.

اگر اسناد تجاری مانند چک، سفته و سایراوراق بهادار نزد مشاوراملاک به امانت گذاشته می‌شود، حتما باید در قرارداد مبایعه نامه قید شود که این اسناد را می توان براساس چه شرایطی و در چه زمانی و به چه کسانی تسلیم کرد.

طرف های معامله باید تاریخی مشخص را برای حضور دردفترخانه اسناد رسمی و نقل وانتقال ملک به صورت سند رسمی مشخص کنند. تاریخ تعیین شده، ملاک بررسی تعهدات طرف ها درقرارداد است.

همچنین باید مشخص شود که قرارداد مبایعه نامه درچه مدتی و با چه شرایطی از سوی طرف ها قابل فسخ است. طرف های معامله می‌توانند توافق کنند که هیچ کدام از آن ها حق فسخ معامله را نداشته باشند. همچنین باید مبلغی مشخص برای جبران خسارت ناشی از انجام نشدن تعهدات معین شود.

پیشنهاد مطالعه  ۱۵ نکته مهم که قبل از نوشتن اجاره نامه ملک باید بدانیم!!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا