قرار رد دعوا چیست و موارد صدور قرار رد دعوا کدامند؟

قرار رد دعوا

هرزمان پرونده ای در دادگاه تشکیل می شود(ارسال دادخواست). دادگاه می بایست رسیدگی به آن دعوا را آغاز نماید و حکمی را در خصوص آن صادر کند. اما‌گاهی ممکن است شرایطی به وجود بیاید که دعوا پیگیری نشود و ادامه نیابد(قرار رد دعوا).

 صدور قرار رد دعوا یکی از مواردی است. که می تواند باعث جلوگیری از پیگیری و ادامه دعاوی در دادگاه ها شود. در این مطلب قصد داریم در خصوص قرار رد دعوی و موارد صدور آن توضیحات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم

قرار چیست؟

قرار به نظر و رای دادگاه ‌گفته می شود که به خوانده و خواهان ‌یا همان طرفین دعوا ابلاغ می شود. قرار توسط قاضی، بازپرس دادیار صادر می شود. برخی از افراد تصور می کنند که قرار و حکم یکی هستند. اما در این خصوص باید بگوییم که این تصور اشتباه است

 قرار ها انواع و اقسام مختلفی دارند و در خصوص موضوعات مختلف صادر می شود. برای مثال اگر فردی مورد تعقیب قرار بگیرد و بی گناه است. بازپرس برای او قرار منع تعقیب را صادر می کند  که طی صدور آن‌دیگر فرد مورد تعقیب نخواهد بود.

قرار رد دعوا

این قرار یکی از انواع قرار های صادر شده از طرف دادگاه های حقوقی می باشد. که در موارد به خصوصی صادر می گردد.

هرگاه که خوانده به دلایل مختلف ایرادی را به خواهان، دادگاه و …وارد کند و اعتراض کند و یا اینکه دادگاه به خاطر وجود برخی دلایل که در ادامه بیان می شود. ادامه دعوا را جایز نداند ؛ قرار رد دعوا صادر می شود. چنانچه این صادر شود بررسی و پیگیری دعوا متوقف می شود.

این قرار دارای اعتبار امر مختومه ندارد. یعنی بعد از صدور این قرار خواهان مجدد میتواند طرح دعوا کند.

موارد صدور قرار رد دعوا کدامند؟

همانطور که گفتیم این قرار معمولا به دلیل اعتراضات و ایراد وارد نمودن خوانده  به خواهان و … صادر می شود و در موارد مختلفی صادر می شود.

 موارد صدور قرار رد دعوا به شرح زیر می باشند:

  • چنانچه خوانده اثبات کند که دعوای طرح شده از طرف خواهان ربطی به او ندارد و متوجه او نیست دعوای ایشان رد می شود .
  • چنانچه خواهان ذی نفع نباشد یعنی نفعی در دعوا نداشته باشد و خوانده ایراد نماید دادگاه  قرار رد صادر می شود.
  • اگر دعوا از قبل در مراکز قضایی دیگر طرح شده باشد با ایراد وارد نمودن خوانده قرار رد دعوا صادر می شود.
  • اگر وکیل، قیم، وصی و …سمت نمایندگی ایشان احراز نشود خوانده می تواند به این مسئله ایراد وارد کند. و خواستار صدور قرار رد دعوا شود.
  • در صورتی که خواهان پس از ختم مذاکرات دعوای خود را مسترد نماید و خوانده راضی به این استرداد باشد دادگاه دعوا را رد می نماید.
  • زمانی که دادگاه قرار اناطه صادر نماید و ذینفع ظرف یک ماه در مرجع تعیین شده دادخواست ندهد و رسید طرح دعوا را تحویل محکمه ندهد دادگاه قرار اناطه صادر می نماید.

موضوع دعوی می بایست حتما مشروع باشد، دعوا باید به صورت جزمی مطرح شود. از روی حدس و گمان طرح نگردد، دعوا باید در مدت زمان تعیین شده و مهلت مشخص شده توسط قانون طرح شده باشد، خواهان می بایست از دعوای طرح شده توسط خود نفع شخصی ببرد و اگر خلاف موارد گفته شده اتفاق بیفتد خوانده می تواند به این موارد ایراد وارد کند و خواستار صدور قرار رد دعوا شود.

تا زمانی که دادرسی تمام نشده است خواهان دعوای خود را مسترد کند در این صورت این قرار صادر می شود.

اگر این قرار رد دعوی صادر شود آیا می توان دوباره طرح دعوا نمود؟

با توجه به توضیحاتی که در بالا گفته شد ممکن است برایتان سوال شود که اگراین قرار صادر شد می توان بازهم دعوای رد شده را طرح نمود؟

در این خصوص می بایست بگوییم بله اما فرد خواهان باید مانعی که باعث صدور قرار رد دعوا شده است را از میان بردارد. برای مثال اگر خواهان سمت نمایندگی ایشان محل ایراد باشد می تواند از اصیل مجدد اخذ نمایندگی به صورت صحیح نموده و سپس طرح دعوا نمیاد.

پیشنهاد مطالعه  درخواست استرداد دعوا چیست و آثار و شرایط و انواع آن چه می باشد؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا