لایحه اصلاح قانون تشکیل سازمان پزشکی قانونی کشور دادپزشک_بخش ۲

لایحه اصلاح قانون تشکیل سازمان پزشکی قانونی
۱) بندهای الف،ت و ث ماده ۱ به شرح زیر اصلاح میشود:
الف ) کارشناسی و اظهار نظر در امور پزشکی قانونی از طریق انجام معاینات بالینی، بررسی صحنه جرم ، کالبد شکافی ، امور آزمایشگاهی و پاراکلینیکی ، تشکیل کمیسیون های پزشکی و سایر موارد به عنوان تنها مرجع رسمی و معتبر به منظور اجرای دستورات مراجع ذیصلاح قضایی
ب) همکاری علمی و انجام امور آموزشی و پژوهشی مورد نیاز سازمان، دانشگاه ها و مراکز علمی که برای پیشبرد اهداف سازمان و دانشگاه ها مفید می باشد.
پ) تبادل اطلاعات علمی مورد نیاز با مراکز آموزشی و پژوهشی داخل و خارج کشور و سازمان های بین المللی.

تبصره ۲ ماده ۱ به شرح زیر اصلاح میشود:
تبصره ۲: متخلفین از انجام دستورات مقامات ذی صلاح قضایی مشمول حکم مندرج در قسمت اخیر ماده ۱۵۳ قانون آیین
دادرسی کیفری مصوب ۴/۱۲/۱۳۹۲ خواهند بود.

متن زیر به عنوان ماده ۲ به قانون اضافه میشود:
ماده ۲: سازمان مجاز است به منظور ارائه خدمات پزشکی قانونی مورد نیاز دستگاههای دولتی و غیر دولتی ،نهادهای عمومی، مراکز تشخیصی و درمانی، بیمه­ ها، مردم و بخشی از وظایف مذکور در ماده ۱ این قانون «واحد دادپزشک»را تشکیل دهد.
تبصره ۱- دادپزشک، پزشکانی هستند که با تأیید سازمان پزشکی قانونی توانایی انجام خدمات پزشکی قانونی را دارند.

تبصره ۲- نحوه تشکیل و تعداد واحد دادپزشک، شرایط پزشکان و نحوه بکارگیری آنان، نظارت، تعرفه و سایر موارد مرتبط به موجب آئین نامه­ای است که توسط سازمان پزشکی قانونی تهیه و به تصویب رییس قوه قضائیه میرسد. متن زیر ۲) به عنوان ماده ۳ به قانون اضافه می­شود:
ماده ۳: سازمان مجاز است در راستای انجام وظایف قانونی مندرج در ماده ۱، به تعداد مورد نیاز عضو هیأت علمی جذب نماید.
۲) متن زیر به عنوان ماده ۴ جایگزین ماده ۲ قانون میشود:
ماده ۴: سازمان واجد استقلال مالی و اداری می باشد و بودجه سالانه آن ضمن بودجه کل کشور در ردیفی مجزا منظور می شود و طبق مقررات تحت نظر رئیس سازمان به مصرف خواهد رسید . یک پنجم این بودجه خارج از شمول قانون
محاسبات عمومی و سایر مقررات است تا در موارد مربوط به وظایف غیر قابل پیش بینی ( از قبیل : حوادث غیر مترقبه  و … ) به مصرف برسد.

۲) متن زیر به عنوان ماده ۵ جایگزین ماده ۳ میشود:
ماده ۵: سازمان موظف است هزینه های خدمات پزشکی قانونی را بر اساس تعرفه هایی که هرسال به پیشنهاد سازمان، به تصویب رئیس قوه قضاییه می رسد، اخذ و به درآمد عمومی کشور واریز نماید. همه ساله معادل درآمد واریزی مزبور از محل اعتباری که به همین منظور در قانون بودجه سال مربوط پیش بینی می شود، در اختیار سازمان قرار خواهد گرفت تا جهت پرداخت فوق العاده های خاص پزشکی قانونی، توسعه و تجهیز مراکز پزشکی قانونی، تأمین هزینه های آموزشی، پژوهشی و جبران خدمات کارکنان و اعضای هیأت علمی، انتشار کتب مرجع و نشریات تخصصی مورد نیاز سازمان و سایر هزینه های جاری و ضروری به صورت خارج از شمول قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات به مصرف برساند.

۲) ماده ۴ و تبصره های آن به شرح زیر اصلاح و یک تبصره به آن اضافه و به عنوان ماده ۶ اضافه میشود:
ماده ۶:حقوق و مزایای پزشکان و کادر فنی سازمان ، حسب مورد معادل حقوق و مزایای پزشکان و کادر فنی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهد بود . کارکنان شاغل در بخش فنی سازمان حسب مورد مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور می باشند .
تبصره ۱: اعضای هیأت علمی سازمان ، مشمول مقررات استخدامی اعضای هیأت علمی دانشگاه ها خواهند بود و آن دسته از ایشان که علاوه بر وظایف آموزشی و پژوهشی ، در بخش های فنی و اجرایی نیز فعالیت دارند ، در پرداخت مزایای مستمر و غیر مستمر مالی ، همچون سایر کارکنان سازمان بهره مند می گردند .
تبصره ۲: حقوق و مزایای سایر کارمندان سازمان معادل کارمندان اداری قوه قضاییه می باشد.

تبصره ۳: فوق العاده خاص پزشکی قانونی مصوب ۰۴/۰۲/۱۳۹۰ مجلس شورای اسلامی ، در مورد کارکنان سازمان ، به عنوان فوق العاده مستمر پرداخت و اعتبار مورد نیاز آن در بودجه جاری سالانه منظور می گردد .
۳) متن ماده ۵ به شرح زیر اصلاح و به عنوان ماده ۷ اضافه میشود:
ماده ۷: وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه های علوم پزشکی مکلف هستند با اعلام ضرورت از جانب سازمان به استفاده از خدمات پزشکی و پیراپزشکی افراد تابعه آنان ، فورأ فرد یا افراد مورد نیاز را در مدت اعلامی به سازمان مأمور نمایند . همچنین سازمان مجاز است در صورت نیاز ، از خدمات پزشکی و پیراپزشکی افراد شاغل در بخش خصوصی استفاده کند.
تبصره- تعرفه پرداخت حق الزحمه پزشکان و پیراپزشکان مورد نیاز ،توسط رییس سازمان تهیه و به تصویب رییس قوه قضائیه می ­رسد.

ادامه در بخش ۳

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا