مدت زمان طلاق توافقی چقدر می باشد؟

مدت زمان طلاق توافقی

از سوالات پر تکراری که در ابتدای طلاق توافقی برای زوجین مطرح می‌شود این است که مدت زمان طلاق توافقی چقدر می باشد و این زمان به چه عواملی بستگی دارد؟ در ادامه این نوشتار از مجله حقوقی دادمان  بررسی میکنیم که طلاق توافقی چقدر زمان می‌برد؟

مدت زمان طلاق توافقی

در عرف، زوجین خواهان طلاق برای اینکه زودتر به نتیجه مورد نظرشان یعنی جدایی برسند تصمیم به طلاق توافقی می‌گیرند و گمان می‌کنند با این تصمیم دو طرفه برای طلاق و درخواست طلاق توافقی، همان روزی که برای این کار اقدام می‌کنند، می‌توانند از هم جدا شوند یا این‌که این پروسه رسیدگی به درخواست طلاق توافقی آن‌ها نهایتا یک هفته‌ای طی خواهد شد.

 اما این تصور اشتباه است. زیرا با توجه به قانون جدید، ثبت‌نام در سامانه تصمیم برای طلاق و رفتن به جلسات مشاوره اجباری که زوجین باید بروند حداقل مدت زمان برای طلاق توافقی و جدایی از نوع توافقی ۴۵ روز است.

پیشنهاد مطالعه  طلاق توافقی در قانون جدیدشامل چه مواردی می باشد؟

نکات مهم در مدت زمان طلاق توافقی

در ابتدا باید یکی از زوجین یا هر دوی آن‌ها در سامانه مداخله در طلاق مرکز بهزیستی ثبت‌نام نمایند. سپس بعد از وارد کردن مشخصات خود و همسر خود برای مشاوره در یکی از مراکز وقت بگیرند.

پس از تعیین جلسات مشاوره که این جلسات حدودا ۴۵ روز طول خواهد کشید و شرکت در حدود پنج جلسه مشاوره، گزارشی از سوی مراکز مشاوره به دادگاه مبنی بر عدم توافق زوجین ارائه می‌شود که این گزارش به گواهی عدم انصراف از طلاق معروف است.

لازم به ذکر است حضور زوجین و شرکت در تمامی جلسات مشاوره الزامی است.

 طلاق توافقی

ثبت دادخواست طلاق در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

پس از پایان جلسات مشاوره، گزارشی (گواهی عدم انصراف از طلاق) مبنی بر اینکه بین زوجین توافقی صورت نگرفته صادر شده و برای دادگاه فرستاده می‌شود. زوجین یا وکلای آن‌ها باید برای ثبت دادخواست طلاق به دفاتر قضایی مراجعه نمایند.

در ابتدا باید هر کدام از زوجین در سیستم جامع ثنا ثبت‌نام نمایند تا از طریق سیستم الکترونیکی از کلیه ابلاغیه‌ها و اوراق دادگاه آگاه شوند. سپس دادخواست طلاق توافقی را ارائه دهند.

پس از ثبت دادخواست طلاق، این دادخواست از سوی دفتر خدمات الکترونیک قضایی به مرجع قضایی ارسال می‌شود و از سوی مرجع قضایی، شعبه دادگاه و تاریخ و ساعت رسیدگی تعیین می‌شود.

سپس زوجین یا وکلای آن‌ها باید در جلسه دادرسی حاضر شوند. این دادگاه به موضوع رسیدگی می‌نماید و اقدام به صدور رای (گواهی عدم امکان سازش) می‌‌کند.

پس از صدور رای دادگاه و قطعی شدن آن، زوجین حداکثر ۳ ماه مدت زمان برای طلاق توافقی دارند تا با مراجعه به یکی از دفاتر رسمی طلاق، طلاق خود را ثبت کنند.

مدت زمان طلاق توافقی به چه عواملی بستگی دارد؟

اولین نکته در باب مدت زمان طلاق توافقی این است که معمولا از بیست و پنجم هر ماه تا شروع ماه بعد به دلیل اینکه هر شعبه باید آماری را ارائه کند، دادخواست طلاق توافقی و هر دادخواست دیگری به شعب ارجاع نمی‌شود.

نکته دوم این است که اگر زن در امر طلاق از شوهر وکالت داشته باشد، به دلیل حساسیت‌های زیاد موضوع طلاق، شعب دادگاه خانواده معمولا از دفترخانه‌ای که وکالت طلاق در آن تنظیم و صادر شده است، صحت وکالتنامه و مدت اعتبار آن را استعلام می‌کنند. همین موضوع مدت زمان طلاق توافقی را تا حدودی طولانی‌تر می‌کند.

پیشنهاد مطالعه  آیا بخشش مهریه در طلاق توافقی اجباری می باشد؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
اسکرول به بالا