مراحل بازاریابی در کسب و کار شامل ۸ مرحله میباشد که در این مقاله به آنها می پردازیم:
۱. انجام تحقیقات بازاریابی:
تحقیقات بازاریابی بخش مهمی از توسعه ی استراتژی بازاریابی شما است. این تحقیقات درباره ی جمع آوری اطلاعات تهیه شده است که شامل تفکر دربارۀ بینش مشتریان، الگوهای خرید و همینطور مکان میباشد. وبه علاوه، تحقیقات بازاریابی میتواند شما را به پیش فروش اولیه نظارت بر روند بازار و نظارت بر آنچه رقابت شما انجام میدهد، کمک میکند.
۲. نمایش دادن بازار هدف:
تلاش برای ارتقای محصول و یا خدمتتان به همه میتواند زیان بار و یا حتی بی اثر باشد. گروه بندی و تقسیم بندی مشتریان بالقوه خود بر اساس ویژگی های خاص، در تمرکز تلاش بازاریابی تان کمک میکند.
- جغرافیا – موقعیت.
- جمعیت شناسی – سن – جنس – میزان تحصیلات – درآمد – شغل.
- رفتار – وفاداری – طرز برخورد – آمادگی برای خرید – نرخ استفاده.
- شیوه زندگی – طبقه اجتماعی – شخصیت – ارزش های شخصیت.
هدف از بازاریابی شما باید نیاز محصول و خدمت شما باشد و همینطور مایل به انجام دادن پیشنهاد شما باشد.
۳. شناسایی پیشنهادهای فروش منحصر به فرد:
یک USP دلیل منحصر به فردی است که مشتریان شما را از شما خریداری میکند و نه از رقبای شما. این چیزی است که کسب و کار شما را از جمعیت بیرون بیاورد. مهم این است که مشخص کنید آنچه را که انجام می دهید متفاوت انجام دهید و بتوانید آن را به مشتریان بالقوه انتقال دهید. معمولا، این نشان دهندۀ دانش و مهارت خاص شما است.
USP ممکن است یک پیشنهاد جذاب و منحصر به فرد داشته باشد یا خدمت جدیدی ارائه کند. برای شروع USP شما باید سوالات زیر پاسخ داده شود:
- شما اغلب دوست دارید چه محصول و خدماتی ارائه دهید؟
- چه دانش و مهارت خاصی داری؟
- چه چیزی باعث میشود که مشتریان شما به شما مراجعه کنند به جای اینکه به پیش رقیبتان بروند؟
- چگونه مشتریان با خرید کردن از محصولات شما سود می کنند؟
- شما کدام جنبه از کسب و کارتان را مشخص می کنید تا برای غریبه ها آن را توضیح دهید؟
۴. توسعه دادن برند تجاری:
هر کسب و کاری صرف نظر از اندازه، نیاز به نام تجاری دارد. نام تجاری بیش از یک آرم، رنگ یا شعار است. یک نام تجاری خوب با مخاطبان هدف شما رابطه ی احساسی برقرار می کند. آنچه برای شما پیش می آید و آنچه به شما تحویل می دهد را انتقال می دهد.
۵. انتخاب راه های بازاریابی:
در حالی که تعداد مخاطبان هدف زیادی در دسترس وجود دارد شما می توانید در بین آن ها کدام یک برای استفاده مناسب است را مشخص کنید.گزینه ها شامل وب سایت در کسب و کار، رسانه های اجتماعی، وبلاگ نویسی، بروشور و آگهی، رویداد های شبکه، آگهی چاپی، کلمات مصطلح، تماس سرد و یک قطره کوچک.
۶. اهداف و بودجه تان را مشخص کنید:
اهداف بازاریابی به شما کمک می کند تا آنچه را که می خواهید از فعالیت های بازاریابی بدست آورید را تعریف کنید.
هدف شما باید هوشمند باشد: مخصوص، قابل اندازه گیری، در دسترس، مرتبط و مربوط به زمان باشد.
همچنین شما نیاز دارید که برای فعالیت های بازاریابی خود بودجه اختصاص دهید. بودجه بازاریابی شما باید موارد زیر را شامل شود:
- توسعه و نگهداری وب سایت
- استراتژی بهینه ی موتور جست و جو
- طراحی نام تجاری
- تبلیغات
- هدایا و کمک های مالی
- استخدام کارکنان برای به عهده گرفتن فعالیت های بازاریابی
به طور کلی باید بین سه تا پنج درصد از خالص درآمد خود را صرف فعالیت های بازاریابی خرج کنید اگر کسب و کار شما جدید باشد شما باید مبلغ بیشتری برای نما کسب و کارتان اختصاص دهید.
۷. پرورش مشتریان وفادار:
مشتریان شما کلید موفقیت شما هستند بنابراین خیلی مهم است که آن ها را دنبال کنید و وفاداریشان را تشویق کنید. کمک کردن به مشتریان استثنایی می تواند مردم را به عقب برگرداند و همینطور می تواند بین شما و رقبایتان فاصله اندازد.
استراتژی هایی که باعث ایجاد وفاداری مشتریان می شود عبارتند از:
- ارتباط منظم با مشتریان از طریق رسانه های اجتماعی، وبلاگ و اخبار الکترونیکی
- پیگیری کردن پس از فروش
- تحقق قول های شما
- راهی اضافه رفتن و ارائه سودی که بیش از انتظارات اولیه بوده است
- استفاده از بازخورد و شکایت به عنوان یک فرصت برای بهبود خدمات
- گوش دادن به مشتری
- آموزش کارکنان برای ارائه ی خدمات به مشتری و فرایند های فروش اولیه
۸. نظارت و برسی:
این موضوع مهمی است که فعالیت های بازاریابی خود را به طور منظم نظارت و بررسی کنید که تعیین کنید که آیا به نتیجه ی مورد نظر رسیدند؟ مثل افزایش فروش.
در ابتدا شما باید برنامه ی بازاریابی تان را هر سه ماه یک بار بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید که فعالیت های استراتژی شما پشتیبانی می شود. یک بار که کسب و کار شما بیشتر پا برجا باشد نقشه هایتان را بررسی کنید وقتی که شما محصول یا خدمتتان را توصیف می کنید، اگر یک رقیب جدید وارد کسب و کار شود یا یک موضوع برصنعت شما تاثیر میگذارد. فعالیت های نظارت ممکن است شامل بازبینی رقم های فروش خود به صورت منظم (ماهانه) یا نظارت بر فعالیت های مشتری در طول یک کمپین تبلیغاتی باشد.
گردآورنده : موسسه حقوقی سروش نافع دادمان