مزاحمت از طریق اینستاگرام و شرایط شکایت از مزاحم اینستاگرامی

مزاحمت از طریق اینستاگرام

اینستاگرام از جمله پرکاربردترین و محبوب ترین اپلیکیشن‌هایی است که دارای چند میلیون کاربر فعال در ایران است. سرگرمی، معرفی کسب و کار، فروش آنلاین محصولات و خدمات، معرفی سبک زندگی و مواردی از این قبیل از جمله کاربردهای اینستاگرام است که هر کسی با توجه به علایق خود آنها را دنبال می‌کند؛ با اینهمه در کنار تمامی ویژگی‌های مثبت، مزاحمت از طریق اینستاگرام نیز موضوعی است که برای بسیاری از افراد ایجاد تنش و اضطراب کرده است.

افراد مزاحم با ایجاد حساب کاربری فیک و مخفی کردن هویت واقعی خود، موجبات مزاحمت از طریق اینستاگرام را برای دیگران فراهم می‌کنند.

آیا ایجاد مزاحمت از طریق اینستاگرام جرم است؟

قانون خاصی در رابطه با جرایم صورت گرفته در اینستاگرام تصویب نشده است. با این‌حال طبق ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی: هرگاه کسی به وسیله تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت کند، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، مرتکب به حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهد‌شد. حقوقدانان اینستاگرام، تلگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی را نیز مشمول این ماده قانونی دانسته‌اند.

با توجه به مواد قانونی همچون ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی و برخی از قوانین و آئین‌نامه‌های مختلف می‌توان نتیجه گرفت که چنانچه مزاحمت از طریق اینستاگرام ، مشمول موارد و مصادیق زیر باشد، تحت عنوان جرایم زیر با شکایت شاکی خصوصی تحت پیگیرد قانونی قرار خواهد گرفت:

  • سلب آرامش و آسایش از شخصی که مورد مزاحمت قرار گرفته است
  • ایجاد مزاحمت‌های مکرر و بدون وقفه به قصد آزار و اذیت
  • تهدید به قتل
  • تهدید به اخاذی و باج خواهی
  • فحاشی
  • توهین
  • تهدید به ضررهای مالی یا حیثیتی
  • تهدید به افشای اسرار شخص یا بستگان و خانواده وی

همچنین اگر بتوان ثابت کرد که مزاحم اینستاگرامی، اقدام به نشر اکاذیب یعنی انتشار و اشاعه اخبار دروغ و وقایع خلاف واقع به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی کند، مشمول جرم اتهام، افترا و نشر اکاذیب نیز شده است. مجازات این جرم از دو ماه تا دو سال حبس و یا ۷۴ ضربه شلاق است.

پیشنهاد مطالعه  حقوق شهروندی : حق حریم خصوصی

نحوه شکایت از مزاحم اینستاگرامی

در صورتی که از طریق اینستاگرام، تلگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی مورد مزاحمت قرار گرفتید، می‌توانید موضوع را از طرق زیر پیگیری کنید:

شکایت از مزاحم اینستاگرامی به دادسرای جرایم رایانه‌ای: دادسرای جرایم رایانه‌ای به عنوان مرجعی قضایی برای رسیدگی به جرایم و مشکلاتی تشکیل شده که در بستر اینترنت شکل می‌گیرند؛ جرایم اینترنتی دارای مصادیق بسیار گسترده‌ای هستند که شامل مزاحمت، کلاهبرداری، سرقت، جعل اینترنتی و….. است. در صورتی که قصد طرح شکایت علیه مزاحم اینستاگرام را در این مرجع دارید باید از طریق سامانه ثنا به آدرس http://sakha.adliran.ir/Accusation.aspx مراجعه کرده و شکایت خود را ثبت کنید.

شکایت از مزاحم اینستاگرام به پلیس فتا: شکایت از طریق پلیس فتا از دو روش امکان‌پذیر است:

  1. آدرس https://www.cyberpolice.ir/ مراجعه کرده و در ثبت شکایات، گزارشی از شرح ماجرا به همراه مدارک و مستندات خود از قبیل اسکرین شات از چت‌ها، پیام‌های صوتی مزاحم و آدرس اکانت مزاحم را در سایت درج کنید.
  2. به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قوه قضاییه مراجعه کرده و پس از ثبت‌‌نام در سامانه، شکایت خود را مطرح کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا