«مشاوره سرمایه گذاری»

اهمیت انجام مشاوره سرمایه گذاری

نیاز به استفاده از خدمات مشاوره ای در زمینه سرمایه گذاری و نقش این نهاد های مشاوره ای در جریان سرمایه گذاری در سطوح خرد و کلان، از اهمیت بالایی برخوردار است و از مولفه های مهم در زمینه فعالیت های مالی و سرمایه گذاری به حساب می آید.

با پیشرفت دانش و فناوری و پیچیده‌تر شدن رقابت در دنیای کسب و کار امروز، ضرورت انجام تحلیل‌های اقتصادی و سرمایه‌ گذاری بیش از پیش نمایان گشته است. به گونه‌ای که یکی از اصلی‌ترین وجوه تمایز سازمان‌ها در دنیای رقابتی اتخاذ استراتژی‌ها و جهت‌گیری‌های صحیح در سرمایه‌گذاری‌ها و انجام فعالیت‌های اقتصادی‌ست. از این رو، سازمان‌ها نه تنها برای بهبود عملکرد خود بلکه برای ارتقاء و تداوم فعالیت خویش، باید تلاش کنند تا با بهره‌گیری از آخرین دانش و فناوری روز و تصمیم‌گیری‌های درست و نیز استفاده از امکانات، دارایی‌ها و منابع قابل حصول، به بالاترین اثربخشی دست یابند. چه آن که، منابع موجود هر سازمان نیز محدود است و سازمان‌ها ناگزیر از برنامه‌ریزی موثر برای بهره‌گیری بهینه از آنها هستند. بی‌گمان، از خدمات مشاوره اقتصادی و سرمایه‌ گذاری دست‌یابی به راهکارهای مناسب برای تخصیص بهینه منابع و جهت‌گیری‌های صحیح سازمانی را با سهولت و دقت بیشتر به دنبال خواهد داشت.
نیاز به استفاده از خدمات مشاوره‌ای در زمینه سرمایه‌گذاری و نقش این نهاد‌های مشاوره‌ای در جریان سرمایه‌گذاری در سطوح خرد و کلان، زمینه‌های شکل‌گیری شرکت‌های مشاوره‌ای را در فضای سرمایه‌گذاری به وجود آورده است‌. در همین راستا یکی از الزامات دستیابی به توسعه پایدار و موثر به‌ویژه در کشور‌های در حال توسعه؛ انتخاب، اولویت‌بندی و ارزیابی دقیق طرح‌های اقتصادی و سرمایه‌ گذاری است. هر چند ظهور و بروز شرکت‌های مشاوره سرمایه‌ گذاری، طرح‌نویسی و ارزیابی طرح‌ها در کشور ما بهانه‌ای برای دریافت تسهیلات بانکی است، در کشورهای توسعه ‌یافته این نهاد‌ها از جایگاه دانشی و تخصصی در زمینه پیشبرد اهداف فردی و جمعی اقتصادی برخوردارند و یک مولفه مهم در زمینه توسعه فعالیت‌های مالی و سرمایه‌گذاری به حساب می‌آیند.

فلسفه شکل گیری شرکت های سرمایه گذاری:

به طور کلی دستیابی به اهداف توسعه اقتصادی نیازمند ابزارها و نهادهایی است که بشر طی فرآیند تکاملی خود آنها را به وجود آورده است. تخصصی شدن امور به‌خصوص پس از شکل‌گیری انقلاب صنعتی در غرب لزوم ایجاد نهاد‌های مالی و پولی را به وجود آورد.

در همین راستا یکی از نهاد‌های توسعه‌ای شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری بود که با هدف ایجاد ارتباط بین نهاد‌های مالی و پولی و صاحبان ایده و طرح‌های کسب‌ و‌کاری در فرآیند سرمایه‌گذاری شکل گرفت که تا حد زیادی بر امکان اجرایی بودن یک طرح اقتصادی یا سرمایه‌گذاری تمرکز داشت‌ که در حال حاضر به بلوغ و تکامل لازم رسیده است.

جهت دهی در فرآیند سرمایه گذاری

شرکت‌های مشاوره‌ای سرمایه‌گذاری انتقال‌دهنـده نیروی محرکه سرمایه در جهت سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های سودآور هستند. این انتقال باید به‌گونه‌ای باشد که کمترین ریسک را برای سرمایه‌گذاران در بر داشته باشد. دانش مهم‌ترین ابزار توسعه اقتصادی در جوامع مختلف است به طوری که در فرآیند تولید و رشد اقتصادی اصلی‌ترین عامل و نهاده محسوب می‌شود بنابراین نهاد‌های مشاوره‌ای هم بر پایه این دانش تخصصی پایه‌گذاری شده‌اند‌. و مهندسی مالی یک طرح سرمایه‌گذاری مهم‌ترین عامل در موفقیت یا عدم موفقیت آن است‌. توسعه سرمایه‌گذاری در جهان نهادهایی را ایجاد کرده که به هدایت و جهت‌دهی سرمایه‌ها و اولویت‌بندی فعالیت‌های اقتصادی می‌پردازد. شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری همگام با توسعه سایر بخش‌های اقتصادی به رشد و بلوغ رسیده‌اند و امروز اثرگذار‌ترین عامل تحرک اقتصاد در کشور‌های مختلف هستند. در سال‌های اخیر فضای عمومی جامعه، در استقبال از خدمات مشاوره‌ای در بخش سرمایه‌گذاری خوب بوده و مردم به این ضرورت رسیده‌اند که برای بهبود عملکرد سرمایه و اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری به مشاوران کارآمد نیاز دارند‌. از سوی دیگر الزامات قانونی که در این زمینه برای کاهش ریسک تسهیلات بانکی و کاهش خطرپذیری سرمایه‌گذاری به وجود آمده باعث شده شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری جایگاه مناسب‌تری پیدا کنند‌. در حال حاضر این فرهنگ در جامعه (چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی) به وجود آمده که سرمایه‌گذاران به منظور ارزیابی دقیق و کاهش ریسک باید از دانش تخصصی افرادی که در این زمینه فعال هستند استفاده کنند.

نقش شرکت های مشاوره در اقتصاد

در گذشته‌ای نه چندان دور در کشور ما، شیوه برخورد با هر پروژه و یا هر سرمایه‌گذاری جدید، تمرکز تام بر امکان‌پذیری فنی و تکنولوژیکی آن بود و بسیاری از طرح‌ها یا پروژه‌ها بدون انجام بررسی‌ها، ارزیابی‌ها و مطالعات امکان‌سنجی اقتصادی و اجتماعی آغاز می‌شدند.

به همین دلیل نیز تعداد قابل توجهی از پروژه‌های عظیم با افزایش هزینه و طولانی شدن زمان اجرا و پیامدهای فراوان ناشی از آنها، به اهداف تعیین شده دست نیافته و گاه با شکست و ناکامی روبرو می‌شدند. اما اینک با گذشت زمان و تاثیرپذیری سرمایه‌‌های اقتصادی و انسانی کشور از نتایج نامناسب به کارگیری شیوه‌ یاد شده و با پی‌گیری‌های مداوم شرکت‌ها و سازمان‌هایی که ضرورت وجود چنین مطالعاتی را درک کرده بودند، استفاده از مشاوره‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری و انجام مطالعات امکان‌سنجی و حصول اطمینان از پیامدهای اجرا و پیاده‌سازی طرح‌های مختلف پیش از انجام سرمایه‌گذاری‌ها، برای تمام سرمایه‌گذاران امری ضروری و گریز ناپذیر است.

بر این اساس، برای شروع هر سرمایه‌گذاری و یا طرح جدید، آنچه که بیش و پیش از همه باید مورد توجه قرار گیرد انجام تحلیل‌ها و بررسی‌های دقیق و یا به عبارت دیگر امکان‌سنجی طرح است. با استفاده از مطالعات و ارزیابی‌های اقتصادی و امکان‌سنجی می‌توان با نگاهی جامع و دقیق به منابع موجود و برنامه‌ریزی برای تخصیص بهینه آنها، به نتایج درخشانی از اجرای طرح دست یافت. چه آن که، اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری بدون انجام این مطالعات، سازمان‌ها را با ریسک‌های بسیاری روبه‌رو می‌سازد.

مهم‌ترین نکته‌ای که در استفاده از خدمات مشاوره‌ای در زمینه سرمایه‌گذاری وجود دارد کاهش ریسک در فرآیند اجرای یک طرح اقتصادی است. همان‌طور که اطلاع دارید سرمایه‌گذاری در طرح‌های مختلف همواره در انتخاب بین ریسک و بازده خلاصه می‌شود بنابراین کاهش ریسک یک عامل موثر در موفقیت طرح‌های سرمایه‌گذاری است.

نقش شرکت‌های مشاوره‌ای در اجرای موفق پروژه‌های اقتصادی بر کسی پوشیده نیست بنابراین طرح‌های اقتصادی باید قابلیت دفاع در تریبون عمومی را داشته باشند. لذا استفاده از قابلیت‌های بالقوه این شرکت‌ها در کاهش ریسک سرمایه‌گذاری بسیار موثر است‌.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
اسکرول به بالا