نگارش طرح توجیهی چه اهمیتی دارد؟

مزایای نگارش طرح توجیهی خوب

جهت کسب موفقیت، اولین و مهمترین مسئله تعین اهداف و راه رسیدن به آن است. اینکه چگونه می‌توان بهترین مسیر را شناسایی کرد نیازمند بررسی تمام جوانب می‌باشد. برای شروع یک فعالیت اقتصادی مهمترین هدف سرمایه‌گذار در درجه اول کسب موفقیت مالی می‌باشد، که برای رسیدن به این هدف باید تمام عوامل تاثیرگذار در پروژه را بررسی نمود. نگارش طرح توجیهی همان فرآیندی است که به سرمایه‌گذار کمک خواهد کرد تا بهترین تصمیم را جهت رسیدن به اهداف فعالیت خویش اتخاذ نماید.

طرح امکان سنجی یا مطالعات امکان سنجی، ارزیابی و تجزیه و تحلیل پتانسیل یک پروژه پیشنهادی است و بر اساس تحقیقات و مطالعات میدانی یا کتابخانه ای پایه ریزی شده است که روند تصمیم گیری را پشتیبانی کند و سرمایه گذار، راحت تر می تواند تصمیم بگیرد که آیا این طرح خواسته های او را برآورده می کند یا خیر.

مزایای نگارش طرح توجیهی خوب

کمک به کار آفرینان در برآورد سود آوری

یک طرح توجیهی(Feasibility Study)  در واقع نشان می دهد که پروژه در یک زمان خاص می تواند سود آوری به دنبال داشته باشد یا خیر. چون ممکن است پروژه، نهایتا منجر به شکست کسب و کار شود که با کمک نگارش طرح توجیهی این احتمالات و سوالات برای کار آفرین پاسخ داده میشود. و میتواند تصمیم گیری کند که  چه زمانی پروژه را شروع کند تا منابعی که برای پروژه مصرف می شود هدر نرود و بیشترین بازدهی را به دنبال داشته باشد.

بنابراین طرح توجیهی اطلاعاتی را که شامل سود، زیان، هزینه های فرصت و حتی خطرات احتمالی پروژه های کسب است در اختیار مدیران قرارمی دهد.

تشخیص زمان مناسب برای اجرای پروژه

همانگونه که میدانید اجرای یک پروژه به عوامل متعددی از قبیل ظرفیت تولید، زنجیره تامین مالی، وجوه نقد، منابع مالی و … بستگی دارد. که همه این عوامل  فشار و استرس زیادی برای کار آفرین ایجاد می کند در حالیکه با کمک نگارش طرح توجیهی می توان بازه زمانی دقیقی برای شروع پروژه مشخص کرد تا استرس ناشی از این عوامل کاهش یابد.

توانایی و برنامه ریزی و مدیریت مالی جریانات مالی

مسلما مهمترین عامل درراه اندازی تمامی کسب و کارها و پروژه های تولیدی و خدماتی سود آوری و کسب پول است

داشتن یک طرح توجیهی به کارآفرین کمک می کند تا بتواند هزینه های و مخارج خود رابرای زمانهایی که پروژه بنا به هر دلیلی سود آوری پایین تری نسبت به سایر فصول دارد، مدیریت کند به بارتی وجوه نقدی را برای تمام فصل های فروش تقسیم بندی کند.

به عنوان مثال ممکن است در نگارش طرح توجیهی مشخص شود که پروژه در فصل تابستان فروش خوبی دارد، اما در ماههای بعد میزان فروش کاهش می یابد. در این صورت مدیران می توانند هزینه ها و مخارج خود را مطابق با ماههای رکود پروژه، هماهنگ کنند.

یافتن مکان مناسب برای اجرای پروژه

توسط یک طرح توجیهی می توان پیش بینی کرد که یک پروژه در کدام منطقه سود آوری بیشتری دارد. تولید و فروش  خدمات و کالاها تابعی از پارامترهایی همچون انبارداری، حمل و نقل، بازاریابی، مواد اولیه و … می باشد. بنابراین مهم است که بدانیم در چه مکانی پروژه را راه اندازی کنیم تا هزینه ها به حداقل تقلیل یابد.

برای دریافت وام بانکی داشتن طرح توجیهی الزامیست

امروزه همه بانک‌های داخلی و خارجی برای مشارکت در پروژه‌ها و دادن وام به کارآفرینان داشتن طرح توجیهی را الزام قرار داده اند. بنابراین کلیه کارآفرینان و صاحبان صنایعی که نیازمند وام بانکی هستند، ملزم به نگارش طرح توجیهی پروژه می باشند. توجیه‌پذیر بودن یک پروژه عاملی بسیار مهم برالی بانک ها در کار مشارکت است.

پیشنهاد مطالعه  همه چیز درباره اخذ تسهیلات بانکی !!!

ویژگی‌های نگارش خوب طرح توجیهی 

یک طرح توجیهی خوب باید:

  1. مثل یک نقشه راه عمل ‌کند.
  2. از هدر رفتن سرمایه و انرژی جلوگیری کند.
  3. تسلط افراد رو روی طرح افزایش بدهد تا در کنار آن، درصد موفقیت طرح افزایش پیدا کند.
  4. از اتفاق‌های پیش‌بینی نشده جلوگیری کند و …

مهم‌ترین مزیتی که در نگارش طرح توجیهی به شکلی عالی وجود دارد این است که چشم‌انداز کاملی از آینده ایده را برای صاحب طرح نمایان می‌کند که در این شرایط صاحب طرح می‌تواند همه تصمیمات گرفته شده را بسنجد و اطمینان حاصل نماید.

مطالعات امکان سنجی

طرح توجیهی چه کاربردی دارد؟

هر فردی برای راه‌اندازی ایده نوپای خود نیاز به سرمایه دارد برای همین برای گرفتن وام به بانک مراجعه می‌کند، در بانک باید از ایده دفاع شود همچنین باید درباره موفق بودن طرح دلایل موجهی بیان گردد. در این زمان طرح توجیهی برگه برنده شماست، کارشناس بانک با مطالعه طرح توجیهی قادر خواهد بود با ایده شما آشنا شود. بنابراین نگارش طرح توجیهی مناسب می تواند کمک بسزایی در روند موفقیت شما داشته باشد.

پیشنهاد مطالعه  طرح توجیهی چیست؟

برخی دیگر از مزایای نگارش طرح توجیهی

  • بهبود تمرکز تیم پروژه
  • شناسایی فرصت های جدید
  • فراهم نمودن اطلاعات ارزشمند برای اخذ تصمیم ادامه دادن یا لغو پروژه
  • محدود سازی گزینه های تجارت
  • شناسایی یک دلیل موجه برای به عهده گرفتن پروژه
  • افزایش نرخ موفقیت به وسیله ارزیابی پارامترهای گوناگون
  • کمک به ساخت تصمیم در پروژه
  • ایجاد برنامه زمانبندی
  • شناسایی دلایلی برای عدم ادامه پروژه
سخن پایانی

با توجه به آنچه در رابطه با طرح های توجیهی گفته شد میزان اهمیت، ارزش این طرح برای مدیران طرح ها، سرمایه گذاران، بانک ها، و… واضح است. در نتیجه غفلت از دقت لازم برای تهیه طرح توجیهی، می‌تواند باعث هدر رفتن زمان و انرژی صرف شده و همچنین باعث ایجاد ضرر‌های مالی جبران ناپذیری برای سرمایه‌گذارن و مدیران به دنبال داشته باشد. لذا استفاده از مشاوران باتجربه در تهیه و نگارش طرح توجیهی به جذب سرمایه‌گذاران و بهبود روند تولید محصول و همچنین تسهیل روند کاری شرکت ها در اخذ جواز تاسیس و یا دریافت تسهیلات کمک به سزایی خواهد کرد.

گروه مشاورین و وکلای امور کسب و کار موسسه حقوقی دادمان آماده ارائه انواع مشاوره در پرونده های مربوط به اخذ مجوز و امکان سنجی و طرح توجیهی و فرصت های سرمایه گذاری و سایر امور کسب و کار میباشند.برای مشاوره کلیک کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
اسکرول به بالا