همه چیز درباره وکالت ایرانیان خارج از کشور !!!!

وکالت ایرانیان خارج از کشور

وکالت ایرانیان خارج از کشور و نحوه اعطای وکالت موضوعی است که برای ایرانیان خارج از کشور با توجه به امور حقوقی، قضایی و اداری که  در کشور ایران دارند بسیار حائز اهمیت است.در این نوشتار از مجله حقوقی دادمان به این موضوع می پردازیم.

ایرانیان خارج از کشور با توجه به شرایط دوری از وطن و یا صعوبت و عدم امکان سفر به ایران و یا حتی ممنوع الخروجی و … گاها امکان حضور در ایران و رسیدگی به امور خود را نداشته و یا حتی در برخی مسائل نظیر اقامه دعوا، امور خانواده مانند طلاق، حصر وراثت، انعقاد قرار داد مانند مشارکت و ثبت شرکت و…، امور اداری و دانشجوی و نظام وظیفه و …. اطلاعات و علم کافی ندارند لذا با در نظر گرفتن این شرایط؛ نیاز به وکیل متخصص و با تجربه که به امور آشنایی دارد برای وکالت ایرانیان خارج از کشور ضروری است.

ایرانیان خارج از کشور با تنظیم وکالت نامه و اعطای وکالت به وکیل خود و تعیین حدود و اختیارات وکیل می توانند به امور خود در ایران رسیدگی نمایند.

چگونگی اعطای وکالت به وکیل برای ایرانیان خارج از کشور

به دو طریق می توان برای ایرانیان مقیم خارج وکالت انجام داد:

۱-متقاضی خارج از کشور به صورت مستقیم به یک وکیل پایه یک دادگستری در ایران وکالت دهد و وکیل بدون واسطه می تواند پیگیر امور متقاضی خارج از کشور باشد.

۲-روش دوم برای وکالت ایرانیان خارج از ایران به این صورت است که می توانند به یکی از اعضای خانواده یا معتمدین خود وکالت داده و در وکالتنامه تنظیمی حق توکیل به غیر درج شده  باشد. در این صورت شخصی که در ایران وکالت از ایرانیان خارج از کشور دارد می تواند با واسطه به وکیل پایه یک دادگستری وکالت دهد تا وکیل در حدود اختیارات وکالتنامه امور را انجام دهد.

پیشنهاد مطالعه  وکالتنامه چیست و انواع وکالت نامه در قانون چه می باشد؟

انواع وکالت نامه ایرانیان خارج از کشور

وکالت مطلق: متقاضی شخصی را برای تمام امور وکیل کند و این وکالت شامل امور اداری و مالی موکل می‌شود که اعمال وکیل نیاز به اجازۀ موکل ندارد.

 وکالت مقید: این نوع وکالت، مورد وکالت مشخص و معین است و وکیل باید در همان مورد معین، عمل نماید.

وکالت ایرانیان خارج از ایران شامل چه مواردی میشود؟

وکالت ایرانیان خارج از کشور برای:  اقامه دعوا – انجام امور بانکی – انجام امور اداری – انجام امور نظام وظیفه –  برای ازدواج – برای فروش ملک – گرفتن طلاق – خرید یا فروش سهام
وکالت ایرانیان خارج از کشور برای بازنشستگانی که قصد دریافت حقوق خود را دارند
انجام وکالتنامه های خاص که در وکالتنامه متن پیشنهادی و دلخواه درخواست کننده درج خواهد شد.

 مراحل تنظیم وکالتنامه برای انجام امور اداری، حقوقی و وکالت ایرانیان خارج از ایران چگونه است؟

  • در مرحله اول متقاضی وکالت ایرانیان خارج از کشور باید وارد سایت تایید اسناد کنسولی یا تاک شود و در آن ثبت نام کند. لازم به ذکر است که در هنگام ثبت نام در سایت تاک باید توجه داشته باشید تا اطلاعات درخواستی اعم از اطلاعات خودتان و اطلاعات وکیل شما باید دقیقا مطابق با شناسنامه ایرانی باشد. بعد از آنکه در سایت تاک ثبت نام کردید و با نام کاربری و رمزی که در هنگام ثبت نام درست کردید وارد پروفایل خود شدید باید به قسمت نمایندگی و یا کنسولگری ایران در آن کشوری که در آن زندگی میکنید شوید.
  • در مرحله بعد باید به قسمت وکالتنامه بروید.
  • سپس باید نوع وکالتنامه مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  • در این مرحله میتوانید اقدام به تنظیم وکالتنامه نمایید.
  • بعد از تنظیم و ثبت وکالتنامه خود کد رهگیری وکالتنامه شما نمایش داده میشود که باید آن را در جایی ذخیره کنید.

پیشنهاد مطالعه  نکاتی درباره سامانه تاک برای استعلام وکالت‎نامه های خارج از کشور

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا