وکالت خرید و فروش خودرو چیست؟

خرید و فروش وکالتی خودرو

اگر به هر دلیلی نمی‌توانید در هنگام معامله حاضر باشید، پای وکالت خرید و فروش خودرو به میان می‌آید. یعنی شما می‌توانید برای خریدن یا فروختن خودرو، وکیل خود را بفرستید. وکالت خرید و فروش خودرو یعنی یک نفر از جانب شما پای معامله حاضر می‌شود و به‌جای‌تان کار خرید یا فروش را انجام می‌دهد. پس هم در نقش خریدار و هم در نقش فروشنده می‌توانید وکیل داشته باشید.

تعریف وکالت خرید و فروش خودرو 

وکالت فروش خودرو:

شما به فردی که مورد اطمینانتان است، وکالت می‌دهید که کلیه کارهای مربوط به انتخاب خودرو، تعویض پلاک، سند زدن و کلیه کارهای قانونی مربوط به خرید خودرو را انجام دهد. این فرد از طرف شما حق امضا دارد.

وکالت در خرید خودرو:

برای خرید خودرو هم می‌توانید فردی را به نمایندگی و وکالت از طرف خودتان تعیین کنید. باید به محضر بروید و به‌طور رسمی و قانونی وکالت خرید خودرو را به شخصی دیگر واگذار کنید تا از سوی شما اجازه داشته باشد، در مراحل مختلف خرید مانند تعویض پلاک، انتقال سند و… مشارکت کند. چنین فردی از جانب شما مدارک مختلف معامله خودرو را امضا می‌کند و مالکیت خودرو را به شما می‌سپارد.

وکالت به خریدار خودرو چیست؟

در اینجا شما به شخص خریدار وکالت می‌دهید که از طرف شما کارهای مربوط به تعویض پلاک، برگه سبز و کارت خودرو را انجام دهد. در این‌گونه مواقع بهتر است برای جلوگیری از ضررهای بعدی، مدت زمان کوتاهی را در وکالتنامه ذکر کنید. مثلاً شخص خریدار تا فلان تاریخ از طرف شما وکیل است که کار تعویض پلاک را انجام دهد.

 اما این کار چندان درست به نظر نمی‌رسد. مثلا تا زمانی که پلاک خودرو به نام شماست، هرخلاف یا حادثه‌ای که با خودرو رخ بدهد، جرمش به گردن شما خواهد بود. فرقی نمی‌کند که راننده با یک آدم تصادف کرده یا خیلی ساده از چراغ قرمز عبور کرده و جریمه شده؛ در هر حال، مسئول همه اینها شما خواهید بود. پس زمانی که به خریدارتان وکالت می‌دهید که تمام امور از جمله تعویض پلاک، سندزدن و… را خودش انجام بدهد، در واقع، در وکالت خرید و فروش خودتان را وارد چالش‌هایی می‌کنید که شاید پایان خوشایندی نداشته باشند.

پیشنهاد مطالعه  مزایای بررسی درستی و صحت مدارک خودرو قبل از انجام هرگونه معامله چیست؟

دوگونه کلی وکالت خرید و فروش خودرو

وکالت ساده و معمول:

در این نوع وکالت، شما برای مدت زمان مشخص و خاص، وکالت مال خود را به فرد دیگری می دهید. وکیل طبق چارچوب قرارداد، حق و حقوقی دارد. در این نوع وکالت، وکیل و یا موکل می‌توانند هر زمانی که خواستند، وکالت را باطل کنند.

 وکالت بلاعزل : ( در فروش )

وکالت بلاعزل، وکالتی است که قابل سلب شدن نیست. البته این بدان معنی نیست که مثلاً فروشنده هیچ حقی در قبال خودرو و یا مال خود ندارد. درست است که موکل نمی‌تواند وکیل را عزل کند؛ ولی همچنان می‌تواند، وکالت را خودش انجام دهد. با دریافت وکالت بلاعزل در فروش، خریدار صاحب خودرو نمی‌شود. مالکیتی در کار نیست و اگر می‌خواهد که مشکلی برایش پیش نیاید، باید در کنار تنظیم وکالت خرید و فروش بلاعزل، مبایعه‌نامه‌ای هم با فروشنده تدوین کند. پس در صورتی که وکالت بلاعزل از سوی فروشنده فسخ یا معلق شود، مبایعه‌ نامه به داد خریدار می‌رسد و به او اجازه می‌دهد که به‌دنبال کارهای تنظیم رسمی سند به نام خودش برود. حواس‌تان باشد که وکالت بلاعزل مشکلاتی را به خریدار تحمیل می‌کند و باید در تنظیم آن دقت کافی به خرج بدهید.

وکالت خرید و فروش خودرو

مشکلات خرید و فروش وکالتی خودرو 

زمانی که خرید و فروش را به‌طور وکالتی انجام می‌دهید، مشکلاتی شما را تهدید می‌کنند. اگر خریدار خلاف‌کار از کار دربیاید، امکان شکل‌گیری سواستفاده‌های مختلف از خودرو وجود خواهد داشت. یا برعکس شاید فروشنده جرایم مختلفی را با خودرو انجام داده و جرایم او باعث می‌شوند که پای خریدار بی‌گناهی که معامله وکالتی انجام داده هم به قضایای ناخوشایند باز شود.

هزینه وکالت خرید و فروش خودرو کاملا توافقی است. یعنی عرف است که دو طرف معامله خودرو درباره پرداخت هزینه‌ بخش‌های مختلف معامله با هم به نتیجه‌گیری می‌رسند و توافق می‌کنند. اگر خریدار و فروشنده بر سر تقسیم هزینه‌ها به توافق نرسند، هزینه‌ها نصف می‌شود. معمولا روند به این صورت است که برخی از هزینه‌ها را خریدار متقبل می‌شود و برخی از هزینه‌ها را هم فروشنده.

پیشنهاد مطالعه  ده توصیه حقوقی برای کاهش ریسک معامله و خرید خودرو

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا