طبق قانون مجازات اسلامی چه وظایفی بر عهده وکیل امور ثبتی می باشد؟

وظیفه وکیل امور ثبتی

یکی از پیچیده ترین مشکلات حقوقی که دامنه بسیار وسیعی دارد، مشکلات امور ثبتی است. سازمان ثبت و اسناد کشور متولی قانونی امور ثبتی در کشور است که سابقه تشکیل آن به دوره قاجار بر می‌گردد. سازمان ثبت اسناد وابسته به قوه قضاییه می‌باشد و دفاتر اسناد رسمی و دفاتر رسمی ازدواج و طلاق زیر مجموعه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است.وکیل امور ثبتی شخصی است که با آیین‌نامه‌ها و قوانین ثبتی و حقوقی کشور آشنایی دارد.

وکیل امور ثبتی یکی از گرایشات بسیار پر اهمیت حقوق گرایش ثبت است ، منظور ثبت اسناد و املاک بوده که مطابق قوانین خاص شرایط و قواعد خاصی بر این دعاوی حاکم است .

باید بدانید که قانون ثبت یکی از قوانین مهم و پیچیده در کشور است . صرف آشنایی به این قوانین نمی‌توان ادعا کرد که در دعاوی ثبتی و مشکلات ناشی از آن، موفق خواهید شد. ازین رو، برای حل مسائل حقوقی ثبتی پیش آمده برای شما، پیشنهاد می‌شود قبل از هر اقدامی، حتما با یک وکیل متخصص ثبتی مشاوره داشته باشید. در این نوشتار از مجله حقوقی دادمان توجه شما را به مهم ترین نکات دعاوی ثبتی جلب می‌کنیم.

شما می‌توانید با مراجعه به دفتر اسناد رسمی،‌ این وکیل را برای انجام امور ثبتی خود انتخاب کنید. راه دیگر این است که به یک وکیل دادگستری که دارای پروانه وکالت است، صرفا در زمینه انجام امور ثبتی در دفاتر اسناد رسمی، وکالت دهید. وکیل شما،‌ اختلالات ثبتی و مشکلات مربوط به اجرای مطالباتی مثل مهریه و چک را پیگیری می‌کند.

وظیفه وکیل امور ثبتی

تنظیم سند (مثل تنظیم سند رسمی ملک) و تسهیل معاملاتی است که در زمینه اسناد رسمی انجام می‌شود. وکیل ثبتی در زمینه های مختلف به افراد مشاوره می دهد. علاوه بر این، وکیل ثبتی در زمینه ثبت شرکت‌ها، ثبت برند و علائم تجاری نیز دادخواست و پرونده تنظیم می‌کند.

وکیل امور ثبتی معمولا از طرف موکل موظف است، برای به ثبت رساندن ملک یا منزل یا ثبت اعیان و عرصه ملک مورد نظر موکل، طبق قانون ثبت اقدام کند.

از دیگر وظایف وکیل امور ثبتی، تنظیم سند رسمی ملک ، به نام موکل ، پس از انجام تشریفات قانونی است.

انواع دعاوی ثبتی که برای حل آنها به وکیل ثبتی نیاز داریم:
  • دعاوی ثبت املاک
  • دعاوی ثبت اسناد
  • دعاوی مربوط به اجرای اسناد رسمی لازم الاجرا
مرجع صالح برای رسیدگی به امور ثبتی

برای اعتراض به ثبت ملک، اعتراض به حقوق ارتفاقی و سایر دعاوی ثبتی باید به محاکم عمومی دادگستری درخواست داد. علاوه بر این بر اساس ماده ۲۵ قانون ثبت رسیدگی به برخی از پرونده های ثبتی در صلاحیت هیات نظارت و شورای عالی ثبت است.

پیشنهاد مطالعه  انواع دعاوی ملکی چیست و وکیل امور ملکی چه نقشی در حل انواع دعاوی ملکی دارد؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا